Berita Terkini

Sepintas lalu beberapa Keajaiban Saintifik dalam Al-Quran

Keajaiban saintifik dalam al-Quran
Sejak awal manusia, kita telah berusaha untuk memahami sifat dan tempat kita di dalamnya. Dalam usaha ini untuk tujuan hidup, ramai orang telah beralih kepada agama. Kebanyakan agama adalah berdasarkan kepada kitab-kitab yang didakwa oleh pengikut mereka diberikan oleh Tuhan tanpa apa-apa bukti. Islam adalah berbeza kerana ia adalah berdasarkan alasan dan bukti.

Terdapat tanda-tanda jelas bahawa kitab Islam, al-Quran, adalah kalam Tuhan dan kita mempunyai banyak sebab untuk menyokong tuntutan ini:

- Terdapat fakta saintifik dan sejarah yang terdapat dalam al-Quran yang tidak diketahui oleh orang-orang di masa itu, dan hanya baru-baru ini telah ditemui oleh sains kontemporari. 

- Al-Quran adalah dalam gaya bahasa yang unik yang tidak boleh ditiru, ini dikenali sebagai 'Ketulinan Al-Quran.' 

- Terdapat ramalan-ramalan yang dibuat dalam Al-Quran dan oleh Nabi Muhammad S.A.W, yang telah pun berlaku.

Artikel ini membentangkan dan menerangkan fakta-fakta saintifik yang terdapat dalam al-Quran, berabad-abad sebelum mereka 'ditemui' dalam bidang sains kontemporari. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa Al-Quran bukan kitab sains tetapi sebuah kitab 'tanda-tanda'. Tanda-tanda ini berada di sana untuk orang mengiktiraf kewujudan Tuhan dan mengesahkan wahyuNya. 

Seperti yang kita tahu, sains kadang-kadang mengambil 'U Turn' di mana apa yang pernah menjadi saintifik adalah palsu beberapa tahun kemudian. Dalam artikel ini hanya ditetapkan fakta-fakta yang dianggap saintifik, bukan hanya teori-teori atau hipotesis. 

Fakta saintifik dalam al-Quran 

Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad pada abad ke-7.

Sains pada masa itu adalah primitif , tidak ada teleskop , mikroskop atau apa-apa walaupun dekat dengan teknologi yang kita ada hari ini. Orang percaya bahawa matahari mengorbit bumi dan langit telah dipegang oleh tiang besar di sudut-sudut bumi yang rata. Dalam latar belakang ini, Al-Quran diturunkan, dan ia mengandungi banyak fakta saintifik mengenai topik-topik daripada astronomi kepada biologi, geologi kepada sosiologi.

Sesetengah orang mungkin mendakwa bahawa al-Quran telah diubah sebagai fakta saintifik baru ditemui tetapi ini tidak boleh menjadi kes kerana adalah satu fakta yang didokumenkan sejarah bahawa Al-Quran terpelihara dalam bahasa asalnya. [1] Al-Quran telah diturunkan dan dihafal oleh orang semasa hayat Nabi Muhammad S.a.w. Salah satu salinan al-Quran yang ditulis beberapa tahun selepas kematian Nabi Muhammad S.a.w dipelihara dalam sebuah muzium di Uzbekistan. Salinan ini berusia lebih 1400 tahun dan adalah sama seperti Al-Quran Arab yang ada pada hari ini. [2]

Berikut adalah sembilan di antara fakta-fakta saintifik yang terdapat dalam Al-Quran:


Air adalah penting untuk semua kehidupan. Kita semua tahu bahawa air adalah penting untuk kehidupan tetapi Al-Quran membuat tuntutan yang sangat luar biasa:

"Dan daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup, maka mengapakah mereka tiada juga beriman?" (Surah Al-Anbiyaa : ayat 30)

Dalam air ayat ini ditegaskan sebagai asal-usul kehidupan semua. Semua hidupan diperbuat daripada sel-sel. Kini kita tahu bahawa sel-sel kebanyakannya terdiri daripada air. [3] Sebagai contoh, 80% daripada sitoplasma (sel bahan asas) sel haiwan standard digambarkan sebagai air di dalam buku teks biologi.

Hakikat bahawa benda-benda hidup terdiri daripada kebanyakannya air ditemui hanya selepas penciptaan mikroskop. Di kawasan gurun di Saudi, perkara terakhir yang seseorang akan meneka ialah semua kehidupan datang dari air.

Lihat juga AlQuran dan Sains: Penjelasan mengenai kematian

AlQuran dan Sains: Jiwa manusia

Rahsia di sebalik tubuh manusia

The Miracle of Iron
Besi tidak semula jadi pada bumi. Ia tidak membentuk di bumi tetapi telah turun ke bumi dari angkasa lepas. Bunyinya mungkin pelik tetapi ia adalah benar. Saintis telah mendapati bahawa berbilion-bilion tahun lalu bumi telah terperangkap oleh meteor. Ini meteorit telah membawa besi dari bintang yang jauh yang telah meletup. [4] 

Al-Quran berkata yang berikut ini mengenai asal-usul Besi: 

"... Dan Kami turunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia ...." (Surah al-Hadiid : ayat 25 )

Allah menggunakan perkataan 'diturunkan' untuk besi. Adalah jelas dari ayat itu yang besi tidak merupakan bahan duniawi, tetapi telah diturunkan untuk faedah umat manusia. Hakikat bahawa besi telah turun ke bumi dari angkasa lepas adalah sesuatu yang tidak dapat diketahui oleh sains primitif abad ke-7.


Langit memainkan peranan penting dalam melindungi bumi. Langit melindungi bumi daripada sinaran maut matahari. Jika langit itu tidak wujud maka sinaran matahari akan membunuh semua kehidupan di bumi. Ia juga bertindak seperti selimut dibalut di sekeliling bumi, untuk melindunginya daripada kesan pembekuan dari luar angkasa. Suhu di atas langit adalah kira-kira -270 darjah Celcius. Jika suhu ini sampai ke bumi maka planet tersebut akan membeku serta-merta. Langit juga melindungi kehidupan di bumi oleh pemanasan permukaan melalui pengekalan haba (kesan rumah hijau), dan mengurangkan suhu melampau antara siang dan malam. [5] Ini adalah antara banyak fungsi perlindungan langit.

Al-Quran meminta kita untuk mempertimbangkan langit dalam ayat berikut:

"Dan Kami jadikan langit itu sebagai atap yang terpelihara, sedang mereka berpaling dari segala tanda-tanda (kekuasaan Allah) yang terdapat padanya." (Surah Al Anbiyaa' : Ayat 32)

Al-Quran menunjukkan kepada perlindungan langit sebagai tanda dari Allah. Ciri-ciri perlindungan langit ditemui oleh penyelidikan saintifik yang dijalankan pada abad ke-20.


4. Gunung-ganang dan pasaknya

Al-Quran menarik perhatian kita kepada ciri-ciri yang sangat penting di gunung:

"Bukankah Kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan? Dan gunung-gunung sebagai pasak?" (Surah an-Naba' : ayat 6-7)

Al-Quran menunjukkan bahawa gunung-ganang mempunyai akar yang mendalam dengan menggunakan perkataan pasak untuk menggambarkan mereka. Malah gunung mempunyai akar yang mendalam, dan pasak adalah keterangan yang tepat untuk mereka. Sebuah buku bertajuk 'Bumi' oleh Geophysicist Frank Press menjelaskan bahawa gunung-ganang adalah seperti pasak, dan tertanam jauh di bawah permukaan bumi. Gunung Everest, ketinggian yang mana adalah lebih kurang 9 km di atas tanah, mempunyai akar yang lebih mendalam daripada 125 km.

Hakikat bahawa gunung-ganang mempunyai 'pasak' mendalam seperti akar tidak diketahui, sehingga selepas pembangunan teori tektonik plat pada awal abad ke-20. [6]
5. Pengembangan alam semesta 

Pada ketika sains Astronomi masih primitif, pengembangan alam semesta telah diterangkan dalam Al-Quran: 

"Dan langit itu Kami bangunkan dengan kekuasaan (Kami) dan Kami perluaskannya." (Surah adz-Dzaariyaat : ayat 47) 

Hakikat bahawa alam semesta adalah berkembang ditemui pada abad yang lalu. Ahli fizik Stephen Hawking dalam bukunya 'A Brief History of Time' menulis, "Penemuan bahawa alam semesta adalah berkembang adalah salah satu revolusi yang besar intelektual abad ke-20."

Al-Quran menyebut pengembangan alam semesta sebelum penciptaan teleskop!



Sun orbit Milky Way
Pada tahun 1512 ahli astronomi Nicholas Copernicus yang mengemukakan teori bahawa Matahari tidak bergerak di tengah-tengah sistem solar, dan bahawa planet berputar di sekelilingnya. Kepercayaan bahawa matahari itu tetap adalah meluas di kalangan ahli astronomi sehingga abad ke-20. Ia kini merupakan fakta yang ditubuhkan saintifik bahawa matahari sebenarnya bukan tidak bergerak, tetapi bergerak dalam orbit mengelilingi pusat galaksi Bima Sakti kita. [7]

Al-Quran menyebut orbit Matahari:

"Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan, masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya."  (Surah al-Anbiyaa' : ayat 33)

Al-Quran akan menjadi salah menurut ahli astronomi hanya beberapa dekad yang lalu. Tetapi sekarang kita tahu bahawa kenyataan al-Quran tentang gerakan Matahari adalah selaras dengan Astronomi moden.


kegelapan laut
Al-Quran menggunakan gambaran untuk menyampaikan makna yang mendalam, di sini ia menerangkan keadaan orang-orang kafir sebagai:

"Atau seperti gelap gulita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula), di atasnya (lagi) awan; gelap gulita yang tindih-bertindih, apabila dia mengeluarkan tangannya tiadalah dia dapat melihatnya, (dan) barangsiapa yang tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikit pun." (Surah an-Nuur : ayat 40)

Biasanya dianggap bahawa ombak hanya berlaku pada permukaan laut. Walau bagaimanapun pakar-pakar ilmu laut (oceanografer) telah mendapati bahawa ada ombak dalaman yang berlaku di bawah permukaan laut. Ombak ini tidak dapat dilihat dengan mata manusia, dan hanya boleh dikesan oleh peralatan pakar. [8]

Al-Quran menyebut kegelapan di lautan yang mendalam di atasnya gelombang, di atasnya gelombang, maka awan di atas itu. Penerangan ini bukan sahaja luar biasa kerana ia menggambarkan ombak dalaman di lautan, tetapi juga kerana ia menerangkan kegelapan di lautan. Seorang manusia boleh menyelam tidak lebih daripada 70 meter tanpa peralatan bernafas. Cahaya hadir pada kedalaman itu, tetapi jika kita turun 1000 meter ia adalah gelap. [9] 1400 tahun yang lalu tidak ada kapal selam atau peralatan pakar untuk menemui gelombang dalaman atau kegelapan di dalam lautan.

Lihat juga Keajaiban pembentukan awan dan terjadinya kilat
8. Berbohong dan Pergerakan 

Ada seorang pemimpin puak yang kejam dan suka menindas bernama Abu Jahal yang hidup pada zaman Nabi Muhammad S.A.W. Allah S.W.T mendedahkan satu ayat Al-Quran untuk memberi amaran kepada beliau:

"Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi sesungguhnya jika dia tidak berhenti (dari perbuatannya yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke dalam neraka). Ubun-ubun (orang) yang berdusta, yang bersalah."  (Surah al-'Alaq : ayat 15-16)

Allah tidak memanggil orang ini pembohong, tetapi panggilan dahinya (bahagian depan otak @ ubun-ubun) 'berbohong' dan 'berdosa', dan memberi amaran kepadanya untuk berhenti.

Ayat ini adalah penting kerana dua sebab. Yang pertama adalah bahawa bahagian depan otak kita adalah bertanggungjawab untuk pergerakan sukarela. [10] Ini dikenali sebagai lobus hadapan (frontal lobe). Sebuah buku bertajuk 'Essentials of Anatomy and Physiology' yang mengandungi hasil penyelidikan mengenai fungsi kawasan ini menyatakan: Motivasi dan pandangan jauh untuk merancang dan memulakan pergerakan berlaku di bahagian anterior lobus hadapan, kawasan prefrontal. [11]  Bahagian otak yang bertanggungjawab untuk pergerakan dikatakan disita jika lelaki itu tidak berhenti.

Kedua, banyak kajian telah menunjukkan bahawa kawasan yang sama (lobus hadapan) ini bertanggungjawab untuk fungsi berbohong pada otak. [12]  Satu kajian sedemikian di Universiti Pennsylvania di mana sukarelawan ditanya soalan semasa soal siasat berkomputer, didapati bahawa apabila sukarelawan berbohong di sana adalah jauh peningkatan aktiviti di prefrontal dan premotor cortices (wilayah lobus hadapan). [13]

Bahagian depan otak bertanggungjawab untuk pergerakan dan berbohong. Al-Quran menghubungkan pergerakan dan berbohong kepada area ini. Fungsi-fungsi lobus hadapan ini ditemui dengan peralatan pengimejan perubatan yang dibangunkan pada abad ke-20.


Untuk masa yang lama manusia telah menganggap bahawa rasa perasaan dan sakit adalah bergantung kepada otak. Walau bagaimanapun kajian telah mendapati bahawa terdapat reseptor sakit hadir dalam kulit. [14] Tanpa reseptor sakit, seseorang tidak akan dapat merasa sakit.

Pertimbangkan ayat berikut mengenai kesakitan:

"Sesungguhnya orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."  (Surah an-Nisaa' : ayat 56)

Allah memberitahu orang-orang yang menolak mesej-Nya bahawa apabila mereka berada dalam neraka dan kulit mereka hangus (sehingga mereka tidak boleh merasa apa-apa kesakitan), Dia akan memberikan mereka kulit yang baru supaya mereka terus merasakan kesakitan.

Al-Quran menjelaskan bahawa sakit adalah bergantung pada kulit. Penemuan reseptor sakit pada kulit adalah satu penemuan terkini dalam bidang Biologi.

Kesimpulannya

Ini hanya beberapa dari banyak lagi fakta saintifik yang terdapat dalam al-Quran. Adalah penting untuk diambil perhatian bahawa Al-Quran bukan kitab sains, tetapi ia adalah konsisten dengan sains. Untuk mendakwa bahawa fakta-fakta saintifik dalam Al-Quran adalah disebabkan oleh kebetulan akan menjadi tidak rasional. Penjelasan terbaik adalah bahawa Allah mendedahkan pengetahuan ini kepada Nabi Muhammad S.A.W.

Sama seperti Al-Quran mengandungi pengetahuan tentang dunia semula jadi, ia juga mengandungi maklumat mengenai dimensi dalaman jiwa kita. Ia berkaitan dengan perasaan kita, kehendak dan keperluan. Al-Quran memberitahu kita bahawa kita mempunyai tujuan dalam hidup, dan bimbingan Allah akan membawa kita kepada ketenangan jiwa dalam kehidupan ini, dan syurga di akhirat kelak. Dan bahawa penolakan ajaranNya akan membawa kepada kemurungan di dunia dan api neraka selepas kematian.

"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa al-Quran itu benar, dan apakah Rabbmu tidak cukup (bagi kamu) bahawa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu."  (Surah Fusshilat : ayat 53)


Nota kaki:

[1] The Magnificent Qur’an: A Unique History of Preservation
[2] (http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/4581684.stm)
[3] Bruce Alberts, Essential Cell Biology
[4] M. E. Walrath, History of the Earth’s Formation
[5] Joseph M. Moran, Meteorology: the Atmosphere and the Science of Weather [7] Terry A. Hicks, How Do Mountains Form? [8] Frank Press and Raymond Siever, Earth
[6] Naomi Oreskes, Plate Tectonics: An Insider’s History Of The Modern Theory Of The Earth [10] Stephen Hawking, A Brief History Of Time
[7] Lambert M. Surhone, Orbital Period: Orbit, Sun, Earth, Conjunction, Orbital Node, Apsis, Semi-Major Axis
[8] M. Grant Gross, Oceanography: A View of Earth
[9] Danny Elder, Oceans
[10] (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2289137)
[11] Rod R. Seeley, Essentials of Anatomy & Physiology
[12] (http://cercor.oxfordjournals.org/content/20/1/205.full.pdf)
[13] (http://www.americanscientist.org/issues/pub/2002/3/diogenes-new-lamp)
[14] Michael Darmon, Molecular Biology of the Skin: The Keratinocyte


Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.