Berita Terkini

Lapisan ozon adalah atap pelindung kepada Bumi

"Dan Kami jadikan langit itu sebagai atap yang terpelihara, sedang mereka berpaling dari segala tanda-tanda (kekuasaan Allah) yang terdapat padanya." Surah Al Anbiyaa' : Ayat 32

AlQuran penuh dengan kenyataan-kenyataan dan pengertian saintifik. Ini adalah pernyataan dari Allah S.w.t menggambarkan bagaimana Dia menciptakan segala sesuatu di bumi dan di alam semesta. Apa yang paling menakjubkan adalah bahawa semua pernyataan dan pengertian saintifik telah terbukti bertepatan secara sempurna dengan ilmu pengetahuan dan penemuan-penemuan saintifik moden hari ini.

Allah S.w.t menjadikan Al-Quran sebagai mukjizat Nabi Muhammad S.a.w dan bukti bagi kenabian. Kitab Suci ini jelas berdiri ujian waktu 1500 tahun yang lalu dengan Tuntutan, Ramalan dan keajaiban bahasanya, dan ia melakukan lagi dan lagi pada zaman kita hari ini kerana bertepatan dengan ilmu pengetahuan dan penemuan-penemuan yang tidak dikenali manusia 1.500 tahun yang lalu.

Dengan ini, Badwi yang sederhana seperti yang kita cintai iaitu Nabi Muhammad, contoh tauladan dan juga Guru, yang tinggal di Arab 1500 tahun yang lalu, melihat ke langit pada siang hari dan melihat nya biru dengan awan putih, dan memandang ke langit pada malam hari dan melihatnya hitam dengan titik terang bintang, tidak akan berfikir dalam satu juta tahun (jika dia hidup dalam waktu yang sama) bahawa ada lapisan pelindung yang sebenarnya (apa kita sebut hari ini sebagai Lapisan Ozon) meliputi seluruh planet bumi!


Ozon adalah bumbung, awan tidak

Jelas, ayat-ayat suci di bawah ini tidak berbicara tentang awan, kerana awan tersebar di udara, sementara Allah S.w.t berkata bahawa Dia menjadikan langit (Ozon) yang "mengangkat" dan "atap yang terpelihara"! Sebuah atap / bumbung adalah salah satu bahagian pepejal yang meliputi, tempat takungan dan melindungi benda-benda di bawahnya.


Mari kita lihat apa yang Allah S.w.t berkata dalam Al Quran

"Dan Kami jadikan langit itu sebagai atap yang terpelihara, sedang mereka berpaling dari segala tanda-tanda (kekuasaan Allah) yang terdapat padanya." Surah Al Anbiyaa' : Ayat 32


Lebih bukti lagi dalam Surah At Thuur

"Pada lembaran yang terbuka. Dan demi Baitul Ma'mur. Dan atap yang ditinggikan (langit)." Surah At Thuur : Ayat 3 - 5



Atap yang melindungi

Sifat langit ini telah dibuktikan oleh kajian saintifik yang dilakukan pada abad ke-20. Atmosfera yang melingkupi bumi memainkan peranan yang sangat penting bagi kelangsungan hidup. Ia memusnahkan banyak meteor besar dan kecil ketika mereka mendekati bumi, lalu mencegah mereka jatuh ke bumi dan membahayakan makhluk hidup.

Selain itu, atmosfera menapis sinar cahaya yang datang dari ruang angkasa yang berbahaya bagi makhluk hidup. Ciri yang paling ketara daripada atmosfera ialah ia hanya membenarkan cahaya yang tidak berbahaya dan berguna, sinar ultraviolet / ultraungu berhampiran dan gelombang radio. Semua radiasi ini sangat diperlukan bagi kehidupan.

Berkenaan sinar ultraviolet, yang hanya sebahagiannya dibenarkan masuk oleh atmosfera, sangat penting bagi fotosintesis tanaman dan bagi kelangsungan seluruh makhluk hidup. Sebahagian besar sinar ultraviolet kuat yang dipancarkan dari matahari ditapis oleh lapisan ozon atmosfera. Hanya bahagian yang terhad dan penting daripada spektrum ultraviolet sampai ke bumi.

Fungsi pelindung dari atmosfera tidak berakhir di sini. Atmosfera juga melindungi bumi daripada keadaan dingin membeku angkasalepas, yang sekitar -270oC.

Hal ini tidak hanya atmosfera yang melindungi bumi dari kesan yang membahayakan. Selain atmosfera, Van Allen Belt, satu lapisan yang disebabkan oleh medan magnet Bumi, juga berfungsi sebagai perisai melawan radiasi berbahaya yang mengancam planet kita. Radiasi ini, yang terus-menerus dipancarkan oleh matahari dan bintang lainnya, sangat merbahaya bagi makhluk hidup.

Jika saja Van Allen Belt tidak ada, letupan besar tenaga yang disebut jilatan api matahari yang sering terjadi di matahari akan menghancurkan seluruh kehidupan di Bumi.


Lapisan Magnetosfera, dibentuk oleh medan magnet bumi, berfungsi sebagai perisai melindungi bumi dari benda-benda angkasa, sinar kosmik berbahaya dan zarah. Gambar di sebelah, lapisan Magnetosfera ini, yang juga bernama Van Allen Belt, dilihat. Lingkaran ini di ribuan kilometer di atas bumi melindungi makhluk hidup di bumi dari tenaga yang fatal jika tidak akan mencapai itu dari luar angkasa.


Semua penemuan saintifik ini membuktikan bahawa dunia terpelihara dalam cara yang sangat khusus. Yang penting adalah bahawa perlindungan ini dicipta dikenali dalam Al Quran dalam ayat "Kami jadikan langit itu sebagai atap yang terpelihara" empat belas abad yang lalu.



Kesimpulan

Sekali lagi, Al Quran penuh dengan kenyataan-kenyataan saintifik dan pengertian. Ini adalah pernyataan dari Allah S.w.t menggambarkan bagaimana Dia menciptakan segala sesuatu di bumi dan di alam semesta. Apa yang paling menakjubkan adalah bahawa semua pernyataan dan pengertian saintifik telah terbukti bertepatan sempurna dengan ilmu pengetahuan dan penemuan saintifik moden hari ini. Allah swt menjadikan Al-Quran sebagai mukjizat Nabi Muhammad S.a.w dan bukti bagi kenabian.

Segala Puji dan Kemuliaan hanya bagi Allah S.w.t sendiri yang menjadikan Al-Quran itu Sempurna dan Mukjizat Abadi bagi kita manusia, daripada semua Mukjizat Ilahi-Nya! Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad S.a.w.


Sumber - http://www.answering-christianity.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.