Berita Terkini

Google sedang membuat aplikasi yang akan mengenalpasti wajah orang

Google sedang dalam proses membina sebuah aplikasi mobile yang akan membolehkan pengguna untuk mengambil gambar wajah-wajah orang untuk mengakses maklumat peribadi mereka, pengarah untuk projek tersebut mengatakan dalam minggu ini.

Dalam rangka untuk dikenalpasti oleh perisian, pengguna perlu menyemak tempat bersetuju untuk memberikan izin kepada Google untuk mengakses gambar dan maklumat profil mereka, kata Hartmut Neven, pengarah kejuruteraan Google bahagian pembangunan pengenalan-imej.

Produk Profile Google termasuklah nama pengguna, nombor telefon dan alamat e-mel. Google belum mengatakan apa data peribadi yang mungkin dipaparkan selepas seseorang dikenalpasti oleh sistem pengenalan-wajah itu.

"Kami menyedari bahawa Google harus lebih hati-hati dalam menghadapi isu-isu ini (privasi)," kata Neven kepada CNN dalam sebuah wawancara eksklusif. "Kami akan membawa keluar Pengenalan wajah / Face Recognition setelah kami mempunyai penerimaan model privasi pada tempatnya."

Neven tidak mengatakan bila syarikat ingin mengeluarkan produk itu, dan jurucakap Google mengatakan tidak ada jadual keluaran.

Teknologi ini belum tentu akan dilancarkan dalam sebuah aplikasi berasingan, jurucakap Google mengatakan. Sebaliknya, pengenalan wajah boleh dikeluarkan sebagai update untuk alat Google yang ada, seperti mesin carian imej.

Pada tahun 2009, Google telah mengambil-alih perusahaan bernama Like.com, yang khusus mencari gambar produk tetapi juga melakukan pekerjaan dalam menafsirkan gambar orang. Google juga telah memfailkan hak paten dalam bidang 'pengenalan wajah' / 'Face Recognition'.

Bersama saiz dan pengaruh Google yang semakin berkembang, demikian juga paduan suara pengkritik yang mengatakan syarikat itu sering menceroboh privasi masyarakat. Selama bertahun-tahun, Google telah membuat pelbagai salah langkah.

Ramai orang "yang berhak takut," kata Neven. "Secara khusus, wanita mengatakan,"Oh Tuhan. Bayangkan seseorang mengambil gambar saya di bar, dan kemudian dia tahu alamat saya hanya kerana di suatu tempat di laman web ada persatuan alamat saya dengan foto saya. "Itu fikiran yang menakutkan. Jadi saya fikir ada manfaat dalam mencari laluan yang baik yang membuat kekuatan teknologi ini terdapat dalam cara yang baik .. "

Aplikasi pengenalan-wajah boleh mengikat untuk inisiatif perangkaian sosial yang sedang Google kerjakan. Misalnya, orang yang berhubung di dalam talian boleh menggunakan telefon mereka untuk snap gambar masing-masing dan langsung arahkan ke profil orang itu, daripada harus untuk bertukar kad nama atau ingat nama pengguna.

Bulan ini, Google telah mengubahsuai semula halaman Profil nya agar lebih mirip laman Facebook. Pada hari Rabu lalu, syarikat ini mengumumkan alat sosial-carian baru, yang disebut +1, yang membolehkan pengguna berkongsi link carian yang membantu dengan rakan-rakan mereka.


Sumber - CNN

Nampaknya, makin banyak lah maklumat orang akan diceroboh dan makin mudah lah kerja-kerja konspirasi untuk bertindak nanti .......


~ Berita aneh, konspirasi, misteri dan unik ~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.