Sabtu, 10 September 2011

6 teknologi untuk perang tanpa-manusia


Walaupun maklum balas dari perang di seluruh dunia memberi kesan kepada berjuta-juta orang, proses pertempuran menjadi semakin menghilangkan-personaliti. Ini boleh menjadi rancangan yang dilaksanakan untuk mewujudkan batalion yang tidak berfikir dan tidak berkelip untuk melaksanakan pertaruhan orang yang suka timbulkan perang dimana kemanusiaan mula untuk menentang putar-belit mereka. Sekurang-kurangnya, proses menghilangkan-peribadi boleh mewujudkan satu senario di mana mengelakkan peperangan dapat dikurangkan.

Dengan kerjasama kontraktor-kontraktor pertahanan utama, landskap perang dengan cepat mula menyerupai Skynet Global Digital Defense Network (Terminator) yang fiksyen. Kita seolah-olah berada di puncak masa depan yang baru yang memberikan tiap-tiap petunjuk bahawa tenaga manusia secara beransur-ansur akan dihentikan, sama seperti mereka sudah lakukan di barisan pemasangan pembuatan (di kilang-kilang).



Drone Udara (Aerial Drone)

Drone Pengawasan dan Drone bersenjata telah mengambil peringkat pusat, membawa maut dari atas melalui kawalan jauh, selalunya dari beribu-ribu batu jauhnya. Budaya permainan video pasti telah membantu dalam mewujudkan sambungan terputus dari butang tekan dan kehidupan sebenar akan maut. Penawaran terkini ialah Drone bunuh diri bersaiz beg galas yang boleh terbang secara autonomi, atau melalui kawalan jauh.


Robot dan Kenderaan Atas Tanah tanpa manusia

Manusia tentera di atas tanah sudah mempunyai rakan kongsi dengan beribu-ribu robot untuk mematikan bom di tepi jalan, menjalankan misi pengawasan, dan berkhidmat sebagai bantuan sedia perang atau ejen autonomi. Menara tangki tanpa manusia telah diperkenalkan untuk menembak musuh, serta pelbagai jenis kenderaan dan kapal tentera laut hingga membuat rondaan di laut tanpa pengendali di atasnya.


Penghantaran kargo

Lockheed Martin baru saja mengumumkan kejayaan dengan helikopter sistem K-MAX "autonomi dan kawalan jauh" yang boleh membekal semula tentera. Sistem penyampaian kargo berpotensi untuk bergabung dengan pasukan robot di atas tanah, sepenuhnya menghapuskan keperluan kepada manusia pada kedua-dua hujung.


Teknologi Nano

Pengecilan Drone seolah-olah tidak mempunyai akhir. Kawanan literal serangga cyborg boleh mengawas lokasi yang paling tidak dapat ditembusi. Dengan inisiatif Teknologi Nano 2011 oleh Presiden Barack Obama yang telah dibiayai sepenuhnya, ini telah ditandatangani sebagai masa depan perang tanpa-manusia. DARPA telah menguji hibrid yang ditambah nano untuk badan dan kenderaan perisai, membuka jalan untuk kemungkinan pertambahan manusia yang cukup terlatih untuk menggabungkan alam semulajadi dan mesin.


Cyborg

Sains moden telah bergabung dengan bajet tentera yang tidak berkesudahan untuk membuat cyborg sains fiksyen sebagai realiti masa terdekat. Cyborg serangga dicipta sebagai alat pengecaman, manakala kulit kalis peluru akan menambah-upaya mana-mana manusia yang mungkin tinggal di medan perang. Penambahan-upaya manusia telah mencapai tahap baru dengan XOS exo-skeleton yang mewujudkan 'Iron Man' dan 'G.I. Joe' dunia sebenar dengan kekuatan dan kebolehan luarbiasa. Program Teknologi Kognisi Bertambah (Augmented Cognition Technology) telah diterajui oleh kontrak pertahanan gergasi iaitu Honeywell, yang menawarkan spektrum penuh badan antaramuka komputer untuk menganalisa dan tentera-tentera potensi yang diprogram fizikal dan mental melalui komputer.


Komputer dan Perang Siber 

Penggabungan landskap maya dengan yang sebenar adalah dimana manusia boleh menjadi tidak diperlukan lagi. Jabatan Pertahanan dan Keselamatan Dalam Negeri (AS) telah memberitahu dengan jelas bahawa keganasan siber adalah ancaman yang besar akan datang.

Tambahan pula, mereka telah mengumumkan bahawa medan perang siber akan menjadi perwakilan yang sebenar, dengan serangan komputer menandakan tindak balas sebenar-dunia. Ini boleh menjadi langkah terakhir integrasi penuh, seperti komputer dan rangkaian komunikasi menyambung dalam satu web keseluruhan serangan dan tindak balas - dengan umat manusia tinggal dalam tertanya-tanya bagaimana sesuatu itu boleh melambung begitu jauh daripada kawalan. Adakah kita menghadapi peperangan masa depan yang dijalankan hanya antara Drone? Berapa lama sebelum keupayaan autonomi mereka pergi terlalu jauh?

Sekurang-kurangnya, dunia sebenar kita mula menjadi merbahaya menyerupai permainan komputer dengan pemain berada jauh dari medan perang. Diklasifikasikan, penyelidikan ketenteraan bajet-hitam dan keupayaan-keupayaannya adalah berpuluh-puluh tahun lebih awal daripada kesedaran awam. Oleh itu, walaupun kita tahu bahawa realiti perang bukan-manusia telah datang . . .  kita hanya boleh membayangkan apa yang akan datang seterusnya.


[Infowars]


Teknologi-teknologi di atas belum lagi digabungkan dengan teknologi-teknologi lain untuk ketenteraan. Seperti teknologi mengubah cuaca, skalar, plasma, laser, halimunan, satelit, piring terbang, senjata makanan dan sebagainya.  Sudah jelas bahawa mereka sudah tidak jauh lagi dalam usaha untuk menguasai dunia secara total. Tetapi mampukah mereka? Jawapannya insyaAllah Nabi Isa a.s akan turun mengadili nanti :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.