Cara Hidup

Konspirasi

Dunia Islam

Kisah Nabi dan Sahabat

Kisah umat dahulu

Sains

» » Rahsia tetap Cantik di depan Suami

Para isteri sering merasa bimbang ketika dia merasakan bahawa dirinya tidak cantik. Kebimbangan disebabkan oleh ketakutan akan keadaan di mana suaminya tidak mencintainya lagi. Kerana itu, dia akan berusaha mati-matian mencantikkan dirinya. Kadang, dengan segala cara. 

Jika seorang perempuan menghabiskan masa dan wang untuk membeli-belah kosmetik yang mahal-mahal dan bermacam-macam; melakukan manicure, pedicure, creambath, dan facial berjam-jam; melakukan senamrobik dan diet ketat hingga malam-malam; maka keberkesanan dari aktivitinya itu mungkin hanya beberapa jam atau kurang dari seminggu. Namun, dengan menggunakan kaedah yang lebih ampuh dan dahsyat berikut, pesona kecantikan seorang perempuan boleh merona sepanjang matahari jingga masih terbenam di ufuk barat.

Untuk mencerahkan pesona keperempuanannya, dia perlu memahami beberapa perkara ini.

Pertama, kekuatan spiritual ruhiyah. Nah, dengan melakukan ritual ibadah yang benar sesuai tuntutan agama dan sokongan kualiti serta kuantiti ritual ibadah tersebut, seorang perempuan akan memancarkan pesona watak yang disukai Tuhan dari dalam dirinya. Wudhu yang membasuh kulit akan memberikan kekuatan cahaya pada fizikal dan psikisnya. Kesegaran air yang sejuk menjaga dan membangkitkan semangat di dalam jiwanya.

Shalatnya memberikan kekuatan otak untuk dapat bekerja secara optimum. Sedekah dan solat Dhuhanya akan melancarkan rezekinya dari dalam bumi dan langit. Solat tahajudnya merangka watak, kekuatan, serta isi perkataan dari lisannya. Solat subuh dan shubuhnya menjadikan penglihatan, pendengaran, dan perasaannya sebagai cahaya. Tilawah Al Qur'an-nya menenangkan perasaan dan aspek-aspek psikologi lain, serta mampu mengusir gangguan dari pelbagai makhluk halus. Puasanya akan mencerahkan, menundukkan, dan membeningkan pandangan jeli matanya. Tentu saja kesemua itu merupakan aspek penting yang mampu menjadikannya pesona cahaya.

Kedua, kekuatan ilmu pengetahuan. Ya. Pengetahuan meningkatkan pesonanya dalam pandangan sesiapa. Malik bin Nabi yang melakukan kegiatan pendidikan sosial terhadap para pekerja pendatang Algeria di Perancis tanpa sengaja mencari fenomena ini. Awalnya para pekerja pendatang ini berpenampilan sangat tidak baik dan buruk. Kelihatan sangat kotor, buruk, dan tidak sedap dipandang.

Setelah sekian waktu mereka memperolehi pengajaran, foto wajah mereka diambil. Dan ketika dibandingkan dengan foto semasa mereka masih bodoh, apa yang kelihatan sungguh mempesona. Ya, pesona. Wajah yang menarik dan bercahaya. Cerah laksana matahari di tengah dhuha. Sesekali bandingkan pesona diri kita dengan azimat orang di kampung-kampung dengan pendidikan yang relatif rendah. Kemudian bandingkan pesona diri dengan orang-orang bandar yang relatif lebih berpendidikan dan berpengetahuan. Saya yakin anda akan menemui rahsia hikmah ini!

Ketiga, kekuatan cinta. Mari kita lakukan perbandingan lagi. Jika di kawasan tempat tinggal kita masih ada tradisi seperti tahlilan atau kenduri kematian, lihat dan rasalah makanan yang dihidangkan oleh keluarga si mati. Lalu bandingkan dengan makanan atau santapan di majlis perkahwinan di tempat itu juga. Kita pasti merasakan perbezaan cita rasa itu. 

Permasalahan utamanya bukan terletak pada perbezaan menunya saja, tapi kerana jiwa dan atmosfera mewujudkan makanan itu memang berbeza. Satu keadaan merupakan layunya cinta, sedangkan keadaan yang lain merupakan mekarnya tunas-tunas bunga cinta. Menebarkan pesona.

Itulah mengapa para suami tetap mengatakan bahawa isterinya yang paling cantik walaupun menurut kebanyakan orang tidak begitu. Itu jugalah mengapa kita mendapati para perempuan cantik yang tidak dicintai suaminya kerana menurutnya si isteri tidak cantik lagi. Kenapa? Kerana cintalah yang membuat isterinya cantik, bukan kecantikan yang membuat suaminya cinta. 

[fauziya / islampos / muslimahzone.com]


Tambahan

- Isteri jangan lupa sentiasa jaga kebersihan diri, terutamanya kebersihan dan kesegaran mulut. Kalau sentiasa berbau hapak, wajah cantik pun jadi tidak menyelerakan.  Gigi perlu sentiasa digosok dan pakai wangi-wangian khas untuk suami di rumah (bukan di luar rumah).

- Sambut suami pulang dengan keadaan rambut diminyakkan, tersisir rapi, dengan pakaian yang disukai suami. Mandi terlebih dahulu, jangan biarkan peluh akibat buat kerja rumah menusuk ke hidung suami. 

- Suasana dalam rumah jangan dibiarkan busuk. Contohnya bau di dapur, jangan dibiarkan bau sampah dan seumpamanya menular. Ini boleh menyebabkan mood menurun, menambah hati yang sedia sakit, menambah kemarahan jika sedang bermasalah, dsbnya.

- Keadaan dalam rumah yang bersepah-sepah juga boleh menyebabkan suami melihat anda sebagai pemalas. Jangan biarkan hidup anda diselubungi "malas"  (yang menulis ni pun bukannya rajin sangat :D).

- Kurangkan atau sebaik-baiknya jangan "membebel"!   Jika anda suka membebel, terutamanya bagi perkara-perkara kecil, suami anda akan nampak anda seperti "babun".

- Berikan servis seperti servis dari hotel 7 bintang (seperti yang pernah disebut oleh UAI). Akhlak / adab sopan paling penting untuk memikat hati. Suami yang ada taman di dalam hatinya akan "cair" dengan isteri yang berakhlak mulia. Biar pun rakan-rakan suami mengatakan muka anda macam "gorilla". Tetapi dengan kuasa akhlak mulia, insyaAllah suami anda akan nampak anda seperti "Angelina Jolie".

- Tanya suami, apakah keadaan wajah dan diri anda yang paling cantik dipandangnya? Ingat keadaan tersebut, catitkan, dan selagi halal, lakukan. Untuk lebih mendalam lagi, tanya senyuman macam mana yang suami suka, jelingan macam mana, memek muka macam mana, style macam mana, bincang bincang bincang .......

- Tetapi kalau anda pandai, bodek lah suami agar tidak mengharapkan suatu yang sangat tinggi atau tak terbuat oleh anda. Kerana itulah perbincangan / mesyuarat suami-isteri itu sangat penting. Keakraban suami-isteri mestilah melebihi dari keakraban dengan manusia-manusia lain. 

- Jika masing-masing mendapat pasangan yang tidak berkira sangat, sentiasa redha dengan ujian Allah, tidak menaruh harapan tinggi pada pasangan, saling mahu memberi bukan menerima, cinta kerana Allah, sama-sama bermotifkan akhirat, sentiasa menambah ilmu akhirat bersama-sama, insyaAllah, rumahtangga akan bahagia dan isteri/suami tak cantik pun akan nampak sentiasa berseri di mata pasangannya. Walaubagaimana pun, jika suami mendapat LEBIH dari anda, itu adalah BONUS!

- Panduan-panduan kemas dari kisah isteri-isteri Nabi S.a.w dan para sahabat r.a sudah banyak. Tak perlu kutip sangat panduan-panduan hidup dari barat kerana mereka sendiri pun huru-hara. Baca, kaji, belajor lerr.

- Robbi yassir wa laa tu'assir.  Semoga Allah S.w.t mempermudahkan segala urusan rumahtangga kita semua. Sentiasa lah berdoa kepadaNya. Wallahu a'lam ....... :)

«
Next
Catatan Terbaru
»
Previous
Catatan Lama


Artikel berkaitan:

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Alam sekitar (10) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (48) Bala bencana (41) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (112) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (2) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (24) Dunia Hiburan (127) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (346) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (52) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (26) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (91) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (35) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (57) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (191) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (59) Kristologi (47) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (5) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (28) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (19) Perubatan Islam (5) Polis (9) Politik (130) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (101) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (5) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (42) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (241) Teknologi Nano (7) Teori konspirasi (163) Time lapse (39) Timur Tengah (176) Tumbuhan (36) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (292) Wallpaper Islamik (39) Yahudi (10) Zionis (20)