Berita Terkini

Ilmuan Bible Amerika dakwa kisah Yesus Kristus direka oleh golongan bangsawan Rom

Seorang ilmuan Amerika mendakwa telah membuat penemuan kontroversi yang membuktikan kisah keseluruhan Yesus (Nabi Isa a.s) telah dibuat-buat oleh golongan bangsawan Rom.


Joseph Atwill menegaskan bahawa agama Kristian tidak bermula sebagai agama, tetapi sebaliknya diwujudkan sebagai alat propaganda canggih untuk menenangkan subjek-subjek Empayar Rom.

Katanya, beliau menyedari corak yang membentuk apabila dia mengkaji kisah-kisah yang masih segar abad pertama Yudea, yang mendakwa mengandungi berpuluh-puluh persamaan antara kehidupan seorang maharaja Rom dan Yesus dalam Perjanjian Baru.

Encik Atwill berhujah bahawa 'pengakuan' purba ini menyediakan bukti yang jelas 'bahawa biografi Yesus' sebenarnya dibina, hujung ke pangkal, pada cerita terlebih dahulu, terutamanya pada biografi Kaisar Rom.

Encik Atwill menerima bahawa teori beliau akan mengecewakan beberapa orang yang beriman (Kristian), tetapi yakin ia akan diterima dalam masa yang baik.

Tetapi Professor akademik Bible iaitu James Crossley, dari University of Sheffield, telah membandingkan teori Encik Atwill ini dengan buku fiksyen Dan Brown.

Beliau memberitahu Mail Online: "Jenis-jenis teori ini biasanya adalah di luar dunia akademik dan biasanya dikhaskan untuk penulisan sensasi."

"Mereka adalah hampir tidak wujud di dunia bukan akademik."

Beliau juga mengatakan bahawa teori-teori itu tidak diambil serius oleh pakar-pakar.

Encik Crossley berkata: "Orang ramai memang membahaskan tentang berapa banyak yang kita boleh tahu tentang Yesus, tetapi idea bahawa orang-orang Rom mencipta cerita-cerita tentang Yesus adalah di luar dunia akademik."

Beliau menambah bahawa teori jenis ini boleh 'menjengkelkan' kepada ahli akademik agama.

Tentang teorinya, Encik Atwill berkata: "Saya membentangkan kerja saya dengan beberapa pertentangan tetapi saya tidak mahu langsung menyebabkan apa-apa kemudaratan pada Kristian, tetapi ini adalah penting bagi budaya kita."

"Rakyat yang berwaspada perlu tahu kebenaran tentang masa lalu kita supaya kita boleh memahami bagaimana dan mengapa kerajaan mencipta sejarah palsu dan tuhan-tuhan palsu."

"Mereka sering melakukannya untuk mendapatkan perintah sosial yang bertentangan dengan kepentingan rakyat biasa."


Atwill, yang akan membentangkan penemuannya itu di satu ceramah di London akhir bulan ini, berkata orang-orang Rom beralih kepada cara halus untuk menjaga pemerintahan apabila taktik berat-tangan gagal.

Beliau berkata: "Mazhab-mazhab Yahudi di Palestin pada masa itu, yang sedang menunggu untuk meramalkan pahlawan Mesiah,  merupakan sumber yang berterusan pemberontakan ganas pada abad pertama."

"Apabila orang-orang Rom telah habis cara konvensional melawan pemberontakan, mereka bertukar kepada perang psikologi."

"Mereka mengandaikan bahawa cara untuk menghentikan penyebaran bersemangat aktiviti dakwah Yahudi adalah dengan mewujudkan satu sistem kepercayaan yang bersaing."

"Itulah apabila cerita 'damai' Mesiah dicipta."

"Di sebalik inspirasi peperangan, Mesiah ini menggesa kepada pasifisme dan menggalakkan orang-orang Yahudi untuk 'memberi kepada Kaisar' dan membayar cukai mereka kepada Rom."

Katanya, beliau terjumpa penemuan beliau semasa mengkaji War of the Jews oleh Josephus Flavius - orang dari kisah awal yang masih kekal dari abad pertama Judea - bersama Perjanjian Baru.

Beliau berkata: "Saya mula menyedari satu urutan persamaan antara kedua-dua teks."

Atwill akan memberikan pembentangan mengenai penemuan yang bertajuk Covert Messiah di Conway Hall di Holborn, London, pada 19 Oktober, di mana beliau menggalakkan skeptis untuk mencabar teori beliau, menurut kenyataan yang diterbitkan di PRWeb.

[Mail Online]


p/s:  Saya petik kata-kata dari Atwill di atas iaitu "Apabila orang-orang Rom telah habis cara konvensional melawan pemberontakan, mereka bertukar kepada perang psikologi."  Macam kenal je bunyinya kan? Ya, itulah taktik yang digunakan oleh PENJAJAH sejak dulu lagi hinggalah hari ini.

Kami sebagai Muslim menganggap bahawa kisah Yesus / Nabi Isa a.s adalah benar-benar sejarah. Cuma kisah di akhir hidup Yesus di dunia ini telah diubah-suai dan ditokok-tambah, terutamanya pada Peristiwa Salib dan anggapan bahawa Yesus itu Tuhan.

Begitu juga banyak kandungan dalam Bible sudah diubah dan ditambah oleh tangan-tangan Yahudi dan kerajaan Rom yang sememangnya TIDAK MENERIMA kenabian apalagi ketuhanan Yesus, dan mereka menganggap Yesus itu sesat.  

Dan antara sebab kenapa kandungan Bible diubah ialah untuk menenangkan rakyat yang pada waktu itu kecoh dan mungkin dapat mengganggu-gugat pemerintahan Rom jika mereka tidak lakukan sesuatu.

“Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang (Yahudi & Kristian) yang menulis Alkitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya: ‘Ini dari Allah’, untuk memperolehi keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan besarlah bagi mereka, akibat dari apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan besarlah bagi mereka, akibat dari apa yang mereka kerjakan.” [Surah Al Baqarah  : Ayat 79]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.