Berita Terkini

Pengajian sejarah kita sebenarnya silap - Dr Abu Hassan Hasbullah

Oleh: Mohd Farhan Darwis

Foto kredit: Free Malaysia Today
Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah
SHAH ALAM, 8 Okt — Sementara polemik mengenai sejarah dan pejuang kemerdekaan menjadi kontroversi ketika menjelang sambutan Hari Kemerdekaan baru-baru ini, seorang ahli akademik berkata, pengajian sejarah di negara ini sebenarnya “silap.”

Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah dari Universiti Malaya menegaskan, rakyat negara ini tidak mengikuti proses pembelajaran sejarah secara menyeluruh dan “kita tidak memahami sejarah itu sendiri dari peringkat awalnya.”

“Sejarah ini ibarat mumia, masyarakat kita tidak melihat mumia itu secara keseluruhan, sebaliknya hanya melihat tunggul mumia itu sahaja,” kata beliau pada forum anjuran Akademi Pak Sako di bawah tajuk “Malaysia Dan Sejarah Yang Belum Selesai” di sini malam tadi.

“Kita harus melihat sejarah secara makro, secara keseluruhan sejarah, bukan hanya melihat satu petikan kecil di antara keseluruhan sejarah dan kita mentaksirkan itu adalah sejarah secara makronya,” kata beliau lagi.

Sambil menjelaskan sejarah adalah pemikiran yang akan tetap membawa ke akhir zaman, beliau turut menyangkal dakwaan sesetengah pendapat dan pendirian Majlis Profesor Negara (MPN) yang menyatakan dengan lantang Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

“Saya minta maaf, saya bukan menentang, tapi saya mengkritik pendapat sedemikian. Tanah Melayu sebenarnya adalah tanah jajahan British, yang tidak dapat disangkal lagi,” katanya yang turut mendapat jolokan “Profesor Google” negara ini.

“Ketaksuban seorang sejarawan itu sendiri sebenarnya satu kesilapan, saya menolak seseorang individu itu sebagai sejarawan tulen sekiranya mereka lebih taksub kepada seorang tokoh berbanding melihat secara keseluruhan berkenaan tokoh itu,” ujarnya lagi.

Majlis tersebut turut dihadiri oleh aktivis Hishamuddin Rais, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, penulis dan budayawan Hasmi Hashim, dan juga Timbalan Presiden PKR Azmin Ali sebagai ahli panel.

Penganjur berkata forum itu diadakan untuk memupuk budaya diskusi secara sihat dan beretika di kalangan masyarakat khususnya anak-anak muda dan menggalakkan perbincangan isu-isu yang dilihat penting dalam konteks Malaysia dengan merentasi latar bangsa, agama dan fahaman politik.

Selain itu, forum ini akan turut membincang dan mengupas pelbagai persoalan sejarah yang selama ini menjadi subjek perbualan dan perdebatan harian rakyat Malaysia.

1 ulasan:

  1. Kerajaan Melayu Melaka mula tahun 1262

    KUALA LUMPUR, 8 Okt – Seorang ahli akademik melahirkan rasa yakin bahawa Kerajaan Melayu Melaka bermula pada tahun 1262, bukannya sekitar 1400.

    Pensyarah Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia,

    Prof Madya Abdul Rahman Ismail berkata hasil kajiannya sejak 1990-an terhadap naskah Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) versi Raja Bongsu, menunjukkan bukti yang benar mengenai permulaan kerajaan Melaka.

    “Terdapat banyak versi naskhah Sulalatus Salatin, tetapi Sulalatus Salatin versi Raja Bongsu merupakan sumber pribumi yang paling hampir dan paling sahih dengan sejarah Kesultanan Melayu Melaka,” katanya di sini hari ini.

    Beliau sebelum itu menyampaikan ceramah bertajuk “Pengasasan Kerajaan Melayu Melaka” anjuran Persatuan Sejarah Malaysia (PSM) di Wisma Sejarah.

    Raja Bongsu dikatakan sebagai salah seorang kerabat diraja Johor ketika itu yang ditugaskan menyalin naskhah berkenaan, lapor Bernama Online.

    Selama ini diketahui umum bahawa Kerajaan Melayu Melaka diasaskan sekitar 1400.

    Terdapat juga hasil kajian yang mendapati kerajaan tesebut diwujudkan pada 1278.

    Menurut Abdul Rahman, Sulalatus Salatin versi Raja Bongsu itu mencatat tempoh pemerintahan setiap Raja Singapura dan Melaka dengan jelas dan lengkap yang dapat disimpulkan bahawa Kerajaan Melayu Melaka sudah bermula sejak tahun 1262.

    Beliau juga berkata sebelum zaman Kerajaan Melayu Melaka, tiada rekod sahih yang menunjukkan terdapat kerajaan lain sebelum kerajaan itu.

    “Dalam sejarah, proses kaji semula sentiasa berlaku dan ia untuk mendapat kepastian yang sebenarnya tentang sesuatu perkara. Pelajar sekolah perlu tahu mengenai penemuan tarikh baru ini sebagai menambah ilmu sejarah,” katanya.

    [The Malaysian Insider]

    BalasPadam

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.