Berita Terkini

Top 10 penipuan internet 2009

Better Business Bureau of Southern Colorado mengatakan ekonomi yang buruk memainkan peranan pada orang-orang yang terjerumus kepada penipu dalam talian (online scammer). Jika anda menemui sesuatu yang kedengarannya terlalu bagus secara online, itulah dia scam (penipuan).

Satu scam yang paling besar adalah e-mel atau laman yang menjanjikan untuk mendapatkan seseorang suatu vaksin bagi H1N1 untuk harga rendah. Carrol mengatakan scammers sangat licik dan mereka mengambil kesempatan ke atas orang-orang yang ketakutan dan bercita-cita.

Serangan lain biasanya yang menjanjikan wang besar dengan bekerja dari rumah atau menjadi pembeli rahsia. Mereka fokus pada orang-orang yang sangat memerlukan lebih banyak wang.


Di bawah ini adalah senarai Top 10 Better Business Bureau (BBB):

1. Penipuan H1N1: Pengguna-pengguna akan dihubungi melalui pelbagai cara dalam usaha untuk menakut-nakutkan mereka supaya membeli ubat atau maklumat penting untuk mencegah virus H1N1.

2. Memorabilia: Dengan pemilihan Presiden Obama dan kematian Michael Jackson, 2009 memberikan peluang besar bagi penipu untuk menjual koleksi memorabilia dan memperingati peristiwa bersejarah ini. Malangnya, sebahagian besar barang dijual dengan harga yang tidak patut dan hanya punya nilai sentimental.

3. Tawaran percubaan percuma pil turunkan berat badan (Weight Loss Pill Free Trial): Iklan-iklan ini dipaparkan pada laman-laman organisasi berita nasional dipercayai, dan kempen sering mengaku telah disahkan oleh selebriti seperti Oprah dan Rachel Ray. Seperti yang lain "menawarkan percubaan percuma", BBB menerima ribuan aduan daripada pelanggan bahawa tawaran percubaan ini berakhir dengan mereka terpaksa membelanjakan duit yang mereka tidak berhajat untuk melakukannya.

4. Phishing E-mail: Phishing e-mail (email pancingan) muncul yang akan dihantar daripada semua jenis agensi kerajaan muncul di dalam peti email di mana-mana. Tujuan dari setiap email phishing adalah sama iaitu untuk mengelabui mangsa agar memberitahu maklumat kewangan yang sensitif atau untuk menginfeksi komputer mangsa dengan virus dan malware.

5. Pembelian misteri (Mystery Shopping): Oleh kerana ekonomi kita yang gawat, pengguna-pengguna di sesebuah negara sangat terdedah kepada tawaran kerja pembelian rahsia. Pengguna diberitahu bahawa mereka akan dibayar untuk diam-diam berbelanja di sebuah kedai dan menilai perkhidmatan pelanggan. Dalam kes lain, mangsa diminta untuk menghantar wang kembali ke scammers dalam rangka untuk menilai perkhidmatan Kabel wang seperti Western Union atau MoneyGram. Mangsa akan dihantar satu cek yang nampak macam sah, yang dikira untuk menutupi kos melakukan perniagaan. Tentu saja, cek itu palsu dan mangsa bertanggungjawab atas kerugian.

6. Penipuan loteri (Lottery Scam): Mangsa menerima surat daripada syarikat-syarikat pura-pura menjadi rumah loteri rasmi, dan diberitahu bahawa mereka telah memenangi jutaan dolar. Satu-satunya yang dapat dikenalpasti itu scammer ialah bahawa mangsa perlu untuk menghantar ratusan dolar kembali ke scammers kononnya untuk membayar kos cukai atau kos palsu lain.

7. Teman / keluarga berada dalam kesusahan (Friend / Family in Distress): Juga dikenali sebagai Penipuan Nenek (Grandma Scam), mangsa akan menerima mesej daripada seorang "teman" atau "keluarga" mendakwa mereka berada di luar negeri dan telah dilanda masalah. Mangsa diminta untuk menghantar ribuan dolar untuk membayar kos peguam atau untuk menghantar wang jaminan. Scam ini berleluasa dalam Facebook tahun ini.

8. Mortgage Foreclosure Rescue / Hutang Bantuan: Banyak keluarga telah berjuang tahun ini untuk menyelamatkan rumah-rumah mereka daripada penyitaan dan / atau keluar dari hutang kad kredit. Scammers cepat untuk menawarkan bantuan. Mangsa diminta membayar muka ratusan dolar untuk bantuan mereka yang sebenarnya tidak ada pun.

9. Penipuan pencari kerja: Dengan angka pengangguran di AS dalam dua digit, scammers tahu mereka memiliki kolam besar untuk memangsa. Salah satu penipuan yang paling popular ialah dengan mewajibkan pencari kerja untuk membayar kos untuk bahkan boleh dipertimbangkan untuk pekerjaan. Usaha penipuan lain untuk mendapatkan akses kepada maklumat peribadi seperti akaun bank atau nombor keselamatan sosial.

10. Panggilan robot (Robocalls): Ribuan orang di seluruh negara menerima panggilan telefon automatik, sering kali meskipun mempunyai nombor telefon mereka di dalam senarai jangan dihubungi. Robocalls sering mendakwa bahawa waranti automatik pengguna sudah hendak berakhir, atau bahawa bank menawarkan untuk menurunkan kadar bunga pada kad kredit mereka. Tersebarnya robocalls melanggar undang-undang pasaran-jauh persekutuan FTC diminta untuk semakin membataskan perbuatan itu pada tahun 2009.


Ingat, untuk mengenalpasti scam, tanyakan pada diri sendiri pertanyaan sederhana: Apakah ianya terlalu bagus untuk menjadi kenyataan? Jika anda menjawab "ya", kemungkinan besar, itu ialah scam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (64) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (248) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.