Berita Terkini

10 tanaman rumah yang anti pencemaran

Mempunyai tumbuh-tumbuhan di sekitar rumah anda menambah rayuan estetik rumah anda. Tetapi tumbuhan rumah bukan hiasan semata-mata, mereka juga boleh membantu meningkatkan kesihatan emosi anda serta kualiti udara di dalam rumah anda.

Hidup dekat dengan alam semulajadi boleh membantu anda hidup lebih lama dan gembira. Pesakit hospital yang mempunyai pandangan alam akan pulih daripada pembedahan dan penyakit lebih cepat.

Kajian juga menunjukkan bahawa tumbuh-tumbuhan di tempat kerja mengurangkan tekanan pada pekerja-pekerja pejabat dan mengurangkan jumlah cuti sakit yang diambil, keletihan dan tekanan berkurangan, dan membuatkan pekerja merasa lebih produktif.

Pelajar juga didapati menjadi lebih prihatin dan lebih cenderung untuk kembali ke kelas jika terdapat tumbuh-tumbuhan di dalam dewan kuliah.

Dalam hal memberi faedah kepada kesihatan fizikal, NASA, dalam kerjasama dengan Associated Landscape Contractors of America, menjalankan kajian klasik mengenai manfaat tumbuhan di udara tertutup, yang menunjukkan bahawa tumbuhan rumah boleh menghilangkan sehingga 87 peratus toksin / pencemaran udara dalam masa 24 jam. [Dr. Joseph Mercola]

Menurut New Ecologist dan beberapa kajian lain, berikut adalah antara 10 tumbuhan rumah yang bagus bertindak sebagai anti-pencemaran;

1 - African Violet

African Violet

Saintpaulia atau lebih dikenali dengan nama African Violet merupakan genus tumbuhan yang terdiri daripada 20 spesis tumbuhan dalam keluarga Gesneriaceae.Ia merupakan antara tumbuhan berbunga yang dijadikan hiasan di dalam rumah kerana kemampuannya untuk hidup dan menghasilkan bunga dengan pendedahan kepada cahaya yang tidak banyak.

Ia berasal dari Tanzania dan bahagian selatan Kenya di Amerika tropika. Ia paling banyak terdapat di pergunungan Nguru di Tanzania. Dinamakan African Violet kerana bunganya yang menyerupai bunga violet. [melur.com]


2 - Christmas Cactus

Christmas Cactus


(Thanksgiving Cactus, Christmas Cactus, Easter Cactus) terdiri daripada beberapa spesis dekat dalam genus  Schlumbergera atau mungkin Hatiora gaertneri, sering disebut Zygocactus dalam kerja-kerja yang lebih lama.

Biasanya ditanam, banyak tanaman telah dihasilkan terdiri dari merah, merah jambu, dan pic untuk putih dan boleh muncul dalam jumlah yang besar-besaran bagi satu-satu tanaman.

Mereka pada asalnya kaktus hutan, berkembang sebagai epifit pada ketinggian antara 1,000 dan 1,700 meter (3,300 - 5,600 kaki) atas paras laut di Pergunungan Organ, utara Rio de Janeiro di tenggara Brazil, Amerika Selatan. Mereka dipanggil Flor de Maio (Bunga Mei) di Brazil. [Wikipedia]


3 - Devil’s Ivy (Sirih Belanda)

Sirih Belanda

Epipremnum aureum, juga dikenali sebagai Pothos (sekali dikelaskan di bawah genus Pothos), Silver Vine, Centipede tongavine, Devil's Ivy dan Solomon Islands' Ivy, aroid yang berasal dari Asia Tenggara (Malaysia, Indonesia) dan New Guinea. Ia kadang-kadang tersilap dilabel sebagai Philodendron di kedai-kedai tumbuhan.

Ia sangat baik terhadap benzena, karbon monoksida dan formaldehid. Tetapi jangan biarkan haiwan peliharaan anda menelannya.


4 - English Ivy

English Ivy

Hedera helix (Common Ivy, English Ivy) adalah satu spesis ivy berasal dari Eropah dan Asia barat. Ia dilabel sebagai spesis invasif di banyak bahagian Amerika Syarikat, dan ianya diharamkan dijual atau import di negeri Oregon.

Ideal untuk mereka yang mempunyai haiwan peliharaan kerana ia dapat menapis zarah tahi, aerosol formaldehid dan toksin lain. Amaran: tumbuhan ini adalah beracun.


5 - Sansevieria (Pokok Lidah Jin)

Sansevieria - Pokok Lidah Jin

Ia adalah satu genus kira-kira 70 spesis tumbuhan berbunga, yang nama biasanya ialah mother-in-law's tongue, devil's tongue, jinn's tongue, bow string hemp dan snake plant.

Sansevieria mampu menyerap 107 jenis racun, termasuk pencemaran udara, asap rokok (nikotin), hingga radiasi nuklear, sehingga sesuai dijadikan penyegar. 


6 - Garlic Vine

Garlic Vine

Genus bagi kira-kira 15 spesis, yang diedarkan di seluruh Amerika Selatan Tropika. Garlic Vine dinamakan demikian kerana daun dan bunganya berbau seperti bawang Putih apabila dihancurkan.


7 - Bunga Raya @ Kembang Sepatu

Bunga Raya - Kembang Sepatu

Mampu menyerap nitrogen sehingga membuat paru-paru kita jadi lega. Namun jangan sekali-sekali menanam bunga kembang sepatu berhampiran ruang Radiografi. Tanaman ini berfungsi meneruskan radiasi sehingga merbahaya bagi orang yang berdekatan tempat radiografi tersebut.


8 - Peace Lily (Teratai Keamanan)

Peace Lily
Foto kredit: movingtoanapartment.com

Spathiphyllum merupakan genus yang kira-kira 40 spesis tumbuhan berbunga monocotyledonous dalam keluarga Araceae, berasal dari kawasan tropika Amerika dan Asia Tenggara. Spesis tertentu Spathiphyllum dikenali sebagai Spath Lily atau Peace Lily.

Memerlukan tanah lembap untuk berkembang maju. Menapis bau pelekat, pengilat kuku, cat dan pelarut.


9 - Phalaenopsis (Spesis Orkid)

Phalaenopsis

Phalaenopsis adalah genus orkid kira-kira 60 spesis. Ia adalah salah satu orkid yang paling popular dalam perdagangan, melalui pembangunan banyak hibrid tiruan. Mempunyai bunga putih dan merah jambu yang besar dan daun sangat berisi.


10 - Yellow Goddess

Yellow Goddess

Dengan warna hijau yang indah di bahagian dasar, bunga-bunga ini berbentuk seperti trompet. Tumbuhan ini mempunyai beberapa hibrid yang berbeza yang mengandungi bunga besar atau bunga kecil.

Membuatkan ianya suatu tumbuhan rumah yang sangat baik kerana saiz yang kecil tetapi bunga kuning besar yang menarik perhatian.

[thenewecologist.com , Wikipedia , Unikversiti , doctormercola.com]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.