Berita Terkini

Harga minyak naik pada hari terakhir tahun 2009


Harga minyak dunia, yang telah melonjak lebih daripada 70 peratus tahun ini dalam tanda-tanda pemulihan ekonomi global, naik lagi Selasa lalu kerana permintaan AS menyokong padat pasaran pada hari dagangan terakhir 2009.

Kontrak masa depan utama New York minyak mentah light sweet untuk penghantaran Februari, naik 33 sen menjadi 79.61 dollar per barel, setelah sebelumnya naik setinggi 79.98.

Minyak mentah Brent North Sea untuk Februari memenangi 34 sen mencapai 78.37 dollar pada lewat pagi perdagangan London.

Harga minggu ini juga disokong oleh cuaca musim sejuk di hemisfera utara - yang meningkatkan permintaan untuk bahan bakar pemanas - dan geopolitik kebimbangan pengeluar minyak mentah Iran.

"Cuaca sejuk dan mungkin kejadian di Iran telah menyokong harga minyak pada minggu terakhir," kata David PVM analis Hufton.

Minyak naik hari Rabu di tengah berita penurunan bekalan minyak AS, yang menunjukkan permintaan yang lebih kuat di dunia pada negara pengguna-tenaga paling besar..

US Department of Energy (DoE) berkata bahawa stok minyak mentah tenggelam oleh 1.5 juta barel dalam minggu yang berakhir pada tarikh 25 Disember dan hasil saringan - yang meliputi bahan bakar pemanas dan diesel - turun 2.0 juta barel.

Walaupun angka-angka adalah selari dengan ramalan oleh pol para penganalisa oleh Dow Jones Newswires, mereka telah menambah 'drawdowns' besar-besaran dilihat di minggu sebelumnya, dengan penurunan dari 5.0 juta dan 3.0 juta barel, masing-masing.

Penurunan timbunan stok menunjukkan penguatan permintaan di Amerika Syarikat, ekonomi terbesar dunia dan pengguna tenaga terbesar.

Sejak awal tahun, minyak London Brent melonjak sebanyak 72 peratus dalam nilai dan minyak mentah New York telah melonjak sekitar 78 peratus.

Minyak mentah telah melonjak pada tahun 2009 di mana pedagang-pedagang berbesar hati dengan menimbunkan bukti bahawa ekonomi global sedang dibaik-pulih, dengan zon euro, Jepun dan Amerika Syarikat mengelakkan kemelesetan yang ganas.

Kemerosotan ekonomi di seluruh dunia, yang dicetuskan oleh krisis kewangan global, telah membanting permintaan tenaga dan harga minyak dihantar terjun ke sekitar 33 dollar menjelang akhir tahun 2008.

"Begitu banyak maka untuk tahun 2009, setahun di mana pasaran minyak secara keseluruhannya dalam 'mod pemulihan'," kata penganalisa Barclays Capital iaitu Paul Horsnell.

"Ini menghasilkan (harga minyak New York) rata-rata sekitar 62 dollar per barel, mencakup dari yang rendah pada 33 dollar per barel, dan yang tinggi pada 82 dollar per barel, dengan harga tutup tahun hampir dengan yang tertinggi selepas sepuluh bulan meningkat.

Namun, harga masih tetap jauh di bawah rekod yang paling tinggi iaitu di atas 147 dollar per barel yang melanda pada bulan Julai 2008 di tengah kebimbangan gangguan bekalan.

Sementara itu minggu lalu, Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Minyak menahan kuota pengeluaran minyak mentah tidak berubah dalam pertemuan di Angola, amaran kelemahan yang tetap hidup dalam ekonomi dunia.

Persidangan OPEC menutup tahun pemulihan bagi harga minyak, yang mana lebih daripada dua kali ganda sejak persatuan pengeluar menetapkan pemotongan kuota ketat di tengah-tengah krisis ekonomi setahun yang lalu.

Pada bulan Januari persatuan pengeluar telah menguat-paksa jumlah pemotongan OPEC sebanyak 4.2 juta barel sehari, yang mana telah membantu agar harga menjadi sembuh sedikit.


Via - AFP

4 ulasan:

  1. Harga barang naik! Harga barang naik!

    PUTRAJAYA, 31 Dis: Rakyat mendapat hadiah tahun baru dari kerajaan apabila harga runcit gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram kepada RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak mulai 12 tengah malam ini.

    Menurut kenyataan, kenaikan ini berikutan kenaikan harga gula mentah dunia.

    Perkara tersebut diumumkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Mohd Zain Mohd Dom di sini hari ini.

    Sumber - Harakah

    BalasPadam
  2. KUALA LUMPUR, 1 Jan: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dicadangkan menukar tema 1Malaysia 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' kepada tema yang baru - 'Kapitalis didahulukan, keuntungan diutamakan'.

    Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar memberi cadangan sinikal tersebut sebagai respon pada keputusan kerajaan menaikan harga gula RM0.20 bermula 12 tengah malam semalam.

    Beliau yang juga Ahli Perlimen Pokok Sena berharap rakyat menilai semula slogan 1Malaysia Najib dan sistem Aras Tanda Pencapaian (KPI) kerajaan yang kononnya demi kepentingan rakyat.

    Selain mengkritik Najib, Mahfuz juga mendakwa keputusan yang diambil oleh Menteri Perdagangan, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri bukanlah keputusan terbaik demi kepentingan rakyat.

    "Ia tidak bantu meningkat pendapatan rakyat, kenaikan harga gula akan tinggalkan kesan berantai pada kenaikan harga susu, tepung, roti, biskut dan barang keperluan rutin yang lain," jelasnya.

    Dakwanya, kenaikkan harga gula itu mengambarkan bahawa kerajaan seolah-olah sedang mengurangkan subsidi gula dengan membiarkan pemegang permit kebenaran (AP) tertentu sahaja mengimport gula.

    Tambahnya lagi, kerajaan sepatutnya melonggarkan undang-undang kastam dengan membenarkan rakyat tempat mengakses barang-barang asasi, termasuk gula untuk kegunaan rutin dari negara-negara jiran.

    Dengan berbuat demikian, beliau berkata, mampu memberikan rakyat suatu tawaran harga paling minima dan murah kerana para pembekal barang-barang asasi terpaksa bersaing memenuhi keperluan rakyat.

    Ianya sekaligus, memecahkan blok monopoli oleh kapitalis tertentu dan mengukuhkan blok konsumerisme rakyat di Malaysia.

    Dalam perkembangan berkaitan, sebelum ini, harga sekilo gula di Malaysia dan kepulauan Borneo masing-masing adalah RM1.45 dan RM1.55.

    Sumber : Harakah

    BalasPadam
  3. "Kapitalis didahulukan, keuntungan diutamakan"?... wow... dimana akhir nya kita nanti???

    BalasPadam
  4. "Kapitalis didahulukan, keuntungan diutamakan"?... wow... dimana akhir nya kita nanti???

    BalasPadam

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (65) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (248) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.