Berita Terkini

Muslim diberi amaran tentang melihat wanita melalui kaca mata Barat

RIYADH:  Ketua jawatan Presiden Dua Hal Ehwal Masjid Suci (Two Holy Mosques Affairs) berhujah di Riyadh pada hari Sabtu bahawa persepsi umum mengenai gaya hidup dan budaya Barat telah memainkan peranan utama dalam mempengaruhi pendapat orang ramai mengenai hak-hak wanita dalam masyarakat Islam.

Muslim diberi amaran tentang melihat wanita melalui kaca mata Barat

Kenyataan Saleh Abdurahman Al-Hussein dibuat pada perhimpunan yang terdiri daripada lebih daripada 1,000 peserta yang menghadiri forum mengenai hak dan tanggungjawab wanita dalam Islam.

Al-Hussein, yang juga Presiden Pusat Dialog Kebangsaan King Abdulaziz (King Abdulaziz Center for National Dialogue), menangani persidangan pertama Arab Saudi ke atas hak-hak wanita yang dianjurkan oleh Pusat Penyelidik Pengajian terhadap Wanita (RCWS - Researchers’ Center for Women Studies).

Sebilangan besar ulama terkenal Arab Saudi, badan-badan kebajikan dan peguam bela hak asasi manusia mengambil bahagian dalam acara itu. Sesi pertama yang dipengerusikan oleh Yousof Al-Aqeel.

Al-Hussein berkata persepsi yang berdasarkan konsep budaya Barat ini boleh sama ada betul atau tidak betul. Walau bagaimanapun, ia telah banyak memberi kesan kepada budaya, bahasa dan gaya pakaian umat Islam, katanya, sambil menambah pengaruh yang sama dilihat apabila ia datang kepada penilaian hak-hak wanita.

Dalam ucapan sulungnya, Fuad Abdul Kareem Al-Abdul Kareem, setiausaha agung RCWS, berkata tumpuan utama forum, antara isu-isu lain, adalah tentang faktor-faktor sosioekonomi wanita Saudi berdasarkan undang-undang Saudi.

"Persidangan ini adalah semata-mata bertujuan untuk menjadi suatu forum penyelidikan dan saintifik di mana kita boleh tampil dengan resolusi dan penyelesaian kepada beberapa masalah sosial dan kewangan yang dihadapi oleh wanita Saudi."

Terdapat aspek-aspek lain yang perlu ditangani semasa perbincangan, seperti masalah perceraian dan semakin ramai wanita yang belum berkahwin.

Walau bagaimanapun, dalam satu temu bual di luar persidangan pada kempen semasa memihak membenarkan wanita Saudi untuk bekerja buat kali pertama di pusat membeli belah, Al-Abdul Kareem berkata bahawa terdapat perbincangan mengenai perkara ini di kalangan intelektual Saudi.

Beliau berkata orang ramai akan membolehkan wanita Saudi untuk bekerja dalam kerangka ajaran Islam dan untuk keperluan kewangan mereka. Terdapat beberapa yang mengulangi kepercayaan mereka bahawa wanita Saudi mempunyai tanggungjawab keluarga utama, sambil menambah bahawa pengalaman negara-negara lain kepada wanita yang bekerja tidak begitu menggalakkan dan tidak semestinya mengubah situasi ekonomi mereka.

Menunjukkan bahawa di kalangan lelaki Islam, diwajibkan untuk menjaga keperluan kewangan wanita mereka, kata beliau dalam persidangan ini mereka akan menangani isu ini selaras dengan ajaran Islam dan hak-hak yang perlu dibayar kepada mereka di bawah sistem yang sedia ada.

Al-Abdul Kareem berkata bahawa mengenakan pandangan Barat pada wanita Saudi dan Islam dengan mengambil kira hak-hak mereka adalah sejumlah gangguan.

Beliau menambah setiap negara mempunyai cara tersendiri menangani isu-isu. "Kita berurusan dengan wanita Islam kita dengan cara kita sendiri dan mengadakan peruntukan bagi segala keperluan mereka, termasuk hak kepada pendidikan, kesihatan dan perbelanjaan lain dalam rangka kerja agama kita."

Beliau berkata wanita Islam di negara-negara mereka harus dibiarkan sahaja untuk menjalankan kewajipan agama mereka kerana nilai-nilai lazim demokrasi dan kebebasan.

Mereka tidak harus dituduh menjadi mundur kerana agama mereka, katanya. Beliau berkata jika Barat mahu tahu realiti mengenai wanita Islam, mereka perlu membaca buku-buku yang disediakan atas isu ini, beliau memerhatikan.

Ali Al-Namlah, bekas menteri hal ehwal sosial yang bercakap tentang falsafah tentang hak-hak wanita di Timur dan Barat, berkata bahawa tidak ada perbandingan antara wanita Islam dan rakan-rakan mereka di Barat dari segi nilai.

Al-Namlah bersetuju wanita Islam telah dipengaruhi oleh gaya hidup orang lain. Walau bagaimanapun, mereka juga dikenakan pengaruh yang positif di Barat, terutamanya di Amerika di mana Islam telah mendapat sebilangan besar pengikut.

Memetik ramalan, pensyarah itu berkata bahawa Islam di Eropah diramalkan akan berjaya dalam tempoh 12 tahun. Sebaliknya, Al-Namlah berkata terdapat berjuta-juta wanita di seluruh dunia yang mempunyai nilai-nilai moral telah menurun. Ini telah mengakibatkan banyak kes pengguguran kerana hubungan mereka yang tidak sah taraf dengan lelaki.

Pada sesi malam Sabtu, pensyarah lain yang bercakap adalah Pengarah RCWS iaitu Noorah Ibrahim Al-Omar dan Saad Nasser Al-Shithri, seorang pemimpin kanan agama di dalam Kerajaan. Zaid Abdul Muhsin Al-Hussein, naib presiden Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Saudi, bertindak sebagai moderator untuk sesi itu.

[Arab News]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.