Berita Terkini

Seks oral punca sesetengah kanser kerongkong dan leher


Human papillomaVirus (HPV), yang adalah dipercayai bertanggungjawab ke atas kebanyakan kanser servikal, mungkin juga menjadi punca banyak kanser mulut dan tekak, penyelidikan baru mencadangkan.

Walaupun kadar kebanyakan kanser kepala dan leher telah merosot lebih 30 tahun yang lalu kerana lebih ramai orang telah berhenti merokok, kadar kanser tertentu di dalam kerongkong dan mulut masih tidak jatuh, mengikut penyelidikan yang diterbitkan pada 27 Ogos secara online dalam isu Cancer.

"Kelaziman merokok telah jatuh secara mendadak, akan tetapi kanser kepala dan leher kebanyakannya tidak juga menurun. Kanser di pangkal lidah dan tonsil adalah bertambah atau berada di tahap sama. Kita tidak dapat melihat pengurangan dalam kejadian ini seperti yang kita jangkakan," kata pengarang kajian tersebut Dr. Erich Sturgis, seorang profesor madya tentang pembedahan kepala dan leher dan epidemiologi di University of Texas MD Anderson Cancer Center, di Houston.

Penulis-penulis kajian mengesyaki sebabnya mungkin secara oral dihantar oleh jangkitan-jangkitan HPV.
"Seperti juga Kanser servik adalah hasil satu penyakit kelamin, sebagaimana kanser dubur dan penile, orang ramai perlu mesti menyedari yang mereka boleh mendapat kanser kerongkong atau kanser lidah sebagai akibat dari penyakit kelamin," kata Sturgis. "Seks oral tidak boleh lagi dikira seks yang selamat."

Kanser kepala dan leher tidak biasa, mereka menjelaskan mengenai 3 peratus semua kes-kes kanser di Amerika Syarikat, menurut kajian itu. Setiap tahun, terdapat kira-kira 45,000 kes baru kanser kepala dan leher. Penghisap rokok dan penggunaan arak berlebihan telah lama wujud dan dikira faktor-faktor risiko paling penting dalam perkembangan kanser ini, kata Sturgis. Antara 80 peratus dan 90 peratus kanser kepala dan leher boleh dianggap berpunca daripada tembakau atau penggunaan alkohol.

Dalam tahun 2005, kira-kira 21 peratus orang Amerika adalah perokok, bawah daripada 42.5 peratus dalam tahun 1965. Penurunan dalam kelaziman perokok bermula dalam 1970an, dan kira-kira 10 ke 15 tahun kemudian, kadar-kadar kejadian kanser kepala dan leher kebanyakan bermula untuk menafikannya, menurut kajian itu.

Tetapi kadar sesetengah kanser ini tidak tercatat menurun dengan cepat seperti yang lain-lain dan dalam kes kanser lidah, kadar telah naik. Dalam 1995, terdapat lebih sedikit daripada 6,000 kes-kes kanser lidah. Mulai 2005, bilangan adalah lebih daripada 8,000, menurut kajian itu.

Kajian sebelumnya telah menemui hingga 50 peratus orang yang tidak hisap rokok mengidap kanser kerongkong dan mulut telah dijangkiti dengan HPV, menurut kajian itu. Bagaimana orang mendapat jangkitan masih tidak ada terbukti, tetapi pakar-pakar mengesyaki seks oral mungkin puncanya.

Kalau itulah kesnya, kemudian pengenalan vaksin kanser servikal untuk gadis-gadis dan wanita, yang menutup tindakan biasa HPV, boleh juga membantu mengurangkan kejadian beberapa kanser kepala dan leher.

"Kita menggalakkan kajian pesat kemujaraban dan keselamatan vaksin ini pada lelaki dan jika berjaya, cadangan vaksinasi pada orang dewasa dan lelaki remaja," penulis-penulis kajian menulis.

"Ini memberi satu maklumat baik kepada kita tentang apa kita lihat secara klinikal," Dr. Jay Brooks menyebut. Dia adalah pengerusi hematologi / onkologi di Ochsner Health System di Baton Rouge, La. "Melibatkan diri dalam seks oral berkemungkinan merupakan corak transmisi."

Kedua-dua Brooks dan Sturgis berkata bahawa berhenti menghisap rokok dan minum alkohol adalah masih cara yang baik untuk mencegah kanser kepala dan leher tetapi mengurangkan kedua faktor risiko itu sahaja mungkin tidak cukup.

"Kita selalu berfikir, untuk mencegah kanser ini, apa yang kita semua perlu lakukan ialah untuk membuat orang agar berhenti merokok dan minum alkohol berlebihan dan berhenti mengunyah tembakau, dan yang kita akan menghapuskan kebanyakan kanser kepala dan leher," Sturgis menyebut. Tetapi, dia menambah, usaha pencegahan masa depan mungkin tertumpu pada vaksin HPV dan amalan-amalan seks selamat. Buat masa sekarang, katanya, wanita yang mempunyai satu puting yang mencemarkan (pap smear) luar biasa dan pasangan mereka mungkin tidak harus menceburi seks oral.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.