Berita Terkini

Video: Suasana gempa bumi dalam sebuah kedai hardware di New Zealand



Suasana gempa bumi di dalam sebuah kedai hardware di atas pada 13 Jun, berukuran 6.3 skala richter, kedalaman 9km, di Dyers Road ITM, Christchurch, Canterbury, New Zealand.

Christchurch ialah bandar terbesar di selatan New Zealand.

gempa bumi christchurch


Di bawah ini adalah video gempa bumi 6.3 skala richter di Christchurch yang berlaku pada bulan Februari lalu.





Kasihan kepada mangsa-mangsa. Sama-sama lah kita doakan agar mereka mendapat kebaikan di sebaliknya dan semoga menjadi pengajaran juga kepada kita.  Lagi pun gempa bumi sekarang sudah sukar untuk dibezakan yang mana satu adalah buatan manusia dan yang mana satu adalah betul-betul bala.

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: ” Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:
Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.
Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.
Zakat dijadikan hutang.
Suami memperturutkan kehendak isteri.
Anak derhaka terhadap ibunya,
Sedangkan dia berbaik-baik dengan kawannya.
Dia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.
Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.
Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.
Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.
Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).
Para artis-artis disanjung-sanjung.
Muzik banyak dimainkan.
Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).
Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan diubah menjadi makhluk lain”. (Hadith Riwayat Tirmizi)


Daripada Abu Malik Al-Asy’ari r.a. bahawasanya ia mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya ada sebahagian dari umat ku yang akan meminum khamar dan mereka menamakannya dengan nama yang lain, (mereka meminum) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah swt. akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa) dan Allah s.w.t. akan mengubah mereka menjadi kera atau babi”.  (Hadith Riwayat Ibnu Majah)

Jaga-jaga lah wahai umat Malaysia semua, jangan lah terlalu memuja artis dan berhibur tanpa batasan, kerana tidak mustahil nanti gempa bumi akan berlaku dengan dasyat di Malaysia pula, na'uzubillah.

Sudah jelas dikatakan oleh nabi Muhammad S.a.w bahawa memuja artis dan banyak muzik dimainkan adalah sebab-sebab turun bala. Tetapi kini kita sudah dilanda banyak bala pun, tidak semestinya gempa bumi saja. Penyakit-penyakit, kemalangan jalanraya dan sebagainya lagi adalah BALA juga.  Dan BALA akan menimpa tidak kira orang baik atau jahat, semua akan kena.

Kenapa semua orang kena?  Kerana tanggungjawab amar makruf dan nahi mungkar tidak dijalankan dengan baik. Orang tidak LARANG KEMUNGKARAN dari hiburan-hiburan tanpa batasan, penyanyi-penyanyi wanita seksi di atas pentas, banyak lagu yang melalaikan dan sebagainya.

Maka anda masih mahu memuja dan menyanjung orang-orang yang menyebabkan BALA turun?  Fikir-fikir dan renung-renungkan sebelum segalanya sudah terlambat .......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.