Sebelum ini Google lancarkan butang Like yang bernama +1 untuk menyaingi butang Like Facebook. Pada hari Selasa Google telah melancarkan laman sosial pula yang dikenali sebagai Google+.
Beberapa tahun kebelakangan ini Google sentiasa cuba menikam Facebook, tetapi senjata-senjatanya yang terakhir seperti Google Buzz dan Google Wave pun belum ampuh untuk menewaskan Facebook. Kita lihat pula apa akan terjadi dengan senjata terbaru Google ini nanti.
Dalam post blog tentang Google+, jurutera syarikat Vic Gundotra mengkritik jejaring sosial yang ada kerana menjadikan "persahabatan sebagai makanan segera." Beliau mengkritik usaha-usaha mereka sebagai "menakutkan", "ceroboh" dan "sensitif."
Facebook mempunyai kira-kira 750 juta ahli di seluruh dunia. Ramalan EMarketer yang Facebook akan mencuri mahkota memaparkan iklan dari Yahoo, meninggalkan gergasi carian iklan itu di kedudukan No 3. Facebook dijangka menggendalakan 17.7% pasaran paparan pengiklanan 2011. Itu dibandingkan dengan anggaran untuk Yahoo pada 13.1% dan Google pada 9.3%.
"Facebook mengambil pengiklanan yang sepatutnya pergi ke Google atau Yahoo," penganalisis IDC Karsten Weide kata. "Mereka (Google) mahu meningkatkan kandungan sosial untuk menangkap iklan."
Google mahu menjadi destinasi sosial dengan menekankan perkongsian dalam kumpulan yang lebih kecil berbanding dengan semua orang dalam rangkaian seseorang. Google tidak mengekalkan semua bertujuan untuk dikongsi dengan rakan-rakan ketua kolej, dan ibu bapa, seperti yang sering berlaku di Facebook.
Google+ akan membenarkan orang ramai untuk berkongsi foto, komen dan perbualan, sepertimana Facebook. Ia akan menawarkan perbualan video multiperson (ramai orang dalam satu perbualan) dan perkongsian mobil, di antara ciri-ciri produk yang lain.
Sama ada ia akan berfungsi baik atau tidak, adalah persoalan besar. Pakar industri menunjukkan bahawa Google telah mengembangkan beberapa produk yang belum mendapat tempat di hati pengguna. Antaranya laman sosial Orkut, Buzz, Google Wave dan Google Talk, beritahu Weide.
Google+ sedang digunakan secara terhad di kalangan kumpulan kecil orang untuk ujian.
[USA Today , BBC , Foto: Reuters]
Dalam pada itu homepage Google pun sudah mula berwajah baru, tetapi tidaklah berbeza sangat. Cuma menu bar bahagian atas yang nampak baru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih :)