Berita Terkini

Selebriti-selebriti dan artis barat yang jatuh muflis dan miskin

Biasanya jika besar pendapatan maka besarlah belanjanya. Mewah tidak selalunya indah. Dunia hiburan bukan selalunya memuaskan. Hidup di dunia yang fana hanyalah sementara. Dan tolong hentikan saya dari terus bermadah pujangga.

Di bawah ini disenaraikan beberapa orang artis dan selebriti asing yang pernah menjadi jutawan dan hidup mewah , kemudian sudah dan pernah jatuh bankrap / muflis dan menjadi miskin dengan hutang keliling pinggang. Bukan untuk mendedahkan keaiban orang, tetapi sebagai pengajaran bersama, bahawa dunia ini hanyalah mainan dan penuh tipu daya.



Billy Joel



Billy Joel popular dengan lagu 'Uptown girl' yang kemudiannya pernah dinyanyikan semula oleh kumpulan Westlife. Billy Joel bukan sahaja pernah mengisytiharkan muflis satu kali, tetapi telah beberapa kali.



Meat Loaf



Marvin Lee Aday lebih dikenali sebagai Meat Loaf dalam dunia nyanyian. Albumnya pada tahun 1977 iaitu Bat Out of Hell, adalah salah satu yang mendapat jualan tertinggi sepanjang masa.

Dikenali untuk lagu-lagu klasik seperti "Two Out of Three Ain't Bad" dan "Paradise by the Dashboard Light," album yang membuatkan penyanyi itu menjadi bintang besar juga.

Ketika cuba untuk membuat susulan kepada album yang mendapat kejayaan besar itu, beliau kehilangan suaranya dan tidak dapat menyelesaikan rakaman hingga 1981, dan ketika itu dia tidak lagi popular. Album yang beliau rakamkan, Dead Ringer, dijual hanya sebahagian kecil daripada jumlah yang dijual pendahulunya, dan pada tahun 1983 beliau mempunyai hutang sebanyak UDS$1.6 juta, memaksa dia untuk menyatakan muflis.



Toni Braxton



Pada tahun 2007, lagu 'Unbreak My Heart' telah mempopularkan penyanyi Toni Braxton. Walaupun menjual 25 juta album di seluruh dunia, beliau menyatakan bankrap pada tahun 1998 selepas bil American Express yang membinasakan iaitu USD$20,000 dan bayaran bulanan lebih dari USD$43,000. Namun, dia bertungkus lumus meneruskan kerjaya dan menerbitkan album baru popular pada tahun 2000, 'The Heat'. Akhirnya, beliau kembali stabil, dan beliau boleh meletakkan masalah kewangan di belakangnya.

Kerjaya Braxton begitu berjaya sehingga beliau diminta untuk menjadi 'headline' Hotel Flamingo di Las Vegas pada tahun 2006. Acara ini terbukti sangat popular yang menjalankan syarikat tersebut berterusan hingga 2008. Namun, pada bulan April tahun itu, beliau dirawat di hospital kerana sakit dada, dan sebagai pesakit penyakit jantung dia memutuskan untuk tidak lagi membahayakan kesihatannya. Dia memutuskan untuk bermain selamat dan membatalkan persembahan seterusnya, tapi pembatalan itu menyebabkannya berhutang dalam puluhan juta dolar. Braxton mengajukan muflis kedua kalinya pada Oktober 2010.



Marvin Gaye



Marvin Gaye dikenali sebagai salah seorang penyanyi 'soul' terbesar sepanjang masa, terkenal dengan lagu-lagu klasik seperti 'I Heard It Through the Grapevine' dan album sepanjang masa seperti 'What's Going On'.

Namun, kehidupan cintanya tidak sesuai dengan kejayaan kerjaya menyanyi. Perkahwinannya dengan Anna Gordy hancur tidak boleh diperbaiki ketika beliau berselingkuh dengan seorang wanita dan menjadi ayah kepada dua orang anak wanita itu.

Gaye mengajukan bankrap pada tahun 1976.



David Crosby



David Crosby adalah ahli pengasas kumpulan tahun 60an iaitu Byrds dan sepertiga dari Crosby, Stills dan Nash.

Crosby menghabiskan tahun 1970-an dan 1980-an dengan membuat note, rakaman dengan artis lain ketika ketagihan kokain dan heroin. Pada tahun 1985, perilakunya berputar di luar kawalan, yang berpunca kepada penangkapan kerana memandu langgar lari, memiliki senjata tersembunyi dan juga kokain. Semua ini merosakkan jualan rakamannya, dan penyanyi ini mengisytiharkan muflis sekali dengan kerjayanya jatuh merudum.



MC Hammer



MC Hammer dikenali sebagai penyanyi rap yang bertenaga terutamanya melalui lagu 'U Can’t Touch This'. Albumnya yang berjudul 'Please Hammer Don’t Hurt ‘Em' terjual sebanyak 10 juta salinan.

Hammer membeli sebuah rumah berharga USD$30 juta dan menggaji kakitangan penuh padanya yang menyebabkannya mesti menanggung setengah juta dolar setiap bulan.

Kemasyhurannya tidak bertahan lama, dan sebelum dia tahu, dia ada USD$13.7 juta hutang dengan hanya ada aset USD$9.6 juta ketika itu, mendorong dia untuk mengisytiharkan muflis pada tahun 1996. Di antara hutang-hutang yang beliau miliki ketika itu adalah USD$100,000 untuk Internal Revenue Service, setengah juta dolar untuk bayaran undang-undang dan setengah juta dolar lain dalam bentuk pinjaman dari Deion Sanders dari Dallas Cowboys.



Dee Snider



Dee Snider ialah penyanyi utama kumpulan Twisted Sister yang ppular dengan konsep Heavy Metal pada tahun 1980an. Dia mengisytiharkan dirinya muflis dalam tahun 1990an.



George Clinton





Pernah dimasukkan namanya ke Rock and Roll Hall of Fame, George Clinton adalah pemimpin flamboyan dari kumpulan funk Parliament and Funkadelic. Dia sering disebut dalam nafas yang sama seperti James Brown, tetapi meskipun berstatus legenda, beliau benar-benar melihat sedikit wang berbanding usahanya.

Telah mengisytiharkan dirinya muflis pada tahun 1984.



Leif Garrett



Leif Garrett popular sekitar 70an dulu sewaktu remaja, dan seperti ramai juga artis remaja lain, Leif Garrett mula jatuh ketika meningkat dewasa. Masalah dadah dan alkohol kemudiannya melicinkan duit dalam akaun bank.

Telah mengisytiharkan dirinya muflis pada tahun 2001.



Isaac Hayes



Terkenal sebagai penyanyi 'soul' sekitar tahun 1960an dan 1970an. Syarikat rekodnya iaitu Stax telah terpaksa ditutup dan berhutang dengannya kira-kira USD$5 juta pada tahun 1975. Hayes sendiri kemudiannya menanggung beban hutang sebanyak USD$6 juta dan terpaksa mengisytiharkan dirinya muflis.



Willie Nelson



Ada beberapa tokoh dalam muzik Amerika yang sangat disukai seperti Willie Nelson. Namun, pada tahun 1990 Internal Revenue Service / IRS telah menyita sebahagian besar asetnya, mendakwa bahawa dia berhutang dengan mereka sebanyak USD$32 juta dalam bentuk cukai dan memaksa dia untuk menyatakan muflis pada tahun yang sama.

Menurut Nelson, akauntannya telah gagal membayar cukai selama bertahun-tahun, dan mereka telah memasukkan wang ke dalam tempat penampungan cukai yang IRS tidak benarkan. Dalam rangka menjelaskan tab besar, Nelson mulai melakukan iklan untuk Taco Bell, dan beliau merakam dan mengeluarkan album The IRS Tapes: Who'll Buy My Memories? pada tahun 1992, yang hasilnya semua untuk membayar hutang cukainya. Pada tahun 1993, dia dapat membayar kesemuanya.



Jerry Lee Lewis



Jerry Lee Lewis adalah perintis sebenarnya kepada muzik rock and roll, dan satu-satunya artis yang pernah hit nombor satu dua lagu sekaligus dalam carta pop, country dan R&B. Namun, kerjayanya musnah hampir tidak boleh diperbaiki pada tahun 1958 ketika beliau menikahi sepupu kedua, Myra Gale Brown, yang berumur 13 tahun ketika itu.

Mengambil waktu satu dekad untuk imej awamnya diperbaiki, dan akhirnya beliau telah mendapatkan kembali cukup baik dengan dimasukkan ke Rock and Roll Hall of Fame pada tahun 1986. Namun, hanya dua tahun kemudian, beliau mengisytiharkan muflis, mempunyai hutang USD$3 juta.



Mick Fleetwood



Mick Fleetwood adalah pemain drum untuk Fleetwood Mac, band rock terbaik dikenali pada tahun 1977 dengan album hit berjudul Rumor. Sebagai salah satu rekod jualan terbaik sepanjang masa, royalti prestasi sendirian mesti dapat menyara drummer ini seumur hidup, tapi beliau menghabiskan wangnya lebih cepat dari beliau mendapatkannya, membeli berjuta-juta dollar di real estate dan menggunakan kokain beberapa ribu dolar sebulan.

Telah diisytiharkan muflis pada tahun 1984 apabila semua wangnya sudah terbang.



Ron Isley



Ron Isley ialah penyanyi kepada kumpulan 'soul' iaitu Isley Brothers. Ron Isley, telah gagal mengemukakan permohonan pengembalian cukai selama bertahun-tahun, dan beliau menyatakan muflis pada tahun 1997 selepas IRS menyita miliknya, termasuk kereta dan kapal pesiar.

Isley berhutang USD$5 juta cukai kembali dan beliau berdiri untuk kehilangan hak untuk lagu-lagunya dalam rangka untuk menyelesaikan tuntutan tersebut. Namun, seorang hakim membenarkannya untuk menyelesaikan perjanjian ikatan pada tahun 2001 sebagai gantinya, mengelakkan pelelongan dan membolehkan dia untuk menjaga hak katalog nya. Orang-ramai fikir beliau belajar dari pelajaran itu, tetapi pada tahun 2006 beliau dijatuhi hukuman 37 bulan penjara. Jenayahnya? Gagal untuk mengajukan permohonan pengembalian cukai.



Gary Coleman



Pernah satu ketika menjadi artis kanak-kanak paling tinggi mendapat bayaran melalui siri TV Diff’rent Strokes. Tetapi pada tahun 1999 memfailkan muflis dengan USD$72,000 hutang. Sehingga beliau pernah kemudiannya bekerja sebagai pengawal keselamatan.



Kim Basinger





Basinger adalah salah seorang artis Hollywood berpendapatan tertinggi di akhir 80an, maka dia memutuskan untuk membeli seluruh kota Braselton, Georgia sebanyak USD$20 juta.

Braselton tidak berubah menjadi daya tarikan pelancongan sepertimana yang beliau harapkan. Dan pada tahun 1993 beliau disaman kerana berundur dari melakonkan filem yang dia telah persetujui iaitu filem kontroversi 'Boxing Helena'.

Dia dipaksa menjual Braselton dengan hanya USD$1 juta. Kim dipaksa untuk menyatakan dirinya muflis untuk menyelesaikan tuntutan saman USD$8 juta. Perceraian dengan suami pertama, make-up artist Ron Britton, tidak membantunya mana juga.



Mike Tyson





Mike Tyson telah mendapat USD$300 juta sepanjang kariernya sebagai ahli tinju. Tetapi perhiasan, rumah-rumah, kereta, limousine, telefon, pesta, pakaian, motosikal dan harimau Siberia akhirnya memerangkap dirinya. Dia mengisytiharkan muflis pada tahun 2003.



Michael Jackson





Mungkin dikala hidupnya Michael Jackson tidak pernah diisytiharkan muflis, tetapi siapa sangka setelah kematiannya pada bulan Jun 2009 , hutangnya ada sebanyak USD$400 juta.

Sebuah ladang Neverland untuk dijaga, penyanyi itu menghabiskan USD$35 juta bagi meningkatkan harta-bendanya, termasuklah dua rel kereta api, dua pad helikopter, jabatan bomba sendiri, zoo dan taman hiburan. Tujuh puluh lima kereta, hadiah mewah seperti kalung $637,000 yang dia beli untuk Elizabeth Taylor dan beberapa lagi. Dia juga dilaporkan sebagai telah menghabiskan USD$25,600 sebulan untuk 'keperluan perubatan'.



Dan ramai lagi sebenarnya ....... Boleh juga dikatakan hampir semuanya mesti terlibat dengan IRS (Internal Revenue Service) iaitu agensi yang mengutip cukai pendapatan. Ianya adalah satu biro dari Jabatan Perbendaharaan (Department of the Treasury). IRS bertanggung jawab untuk mengutip cukai dan penafsiran dan penguatkuasaan Internal Revenue Code.

Pandai sungguh ya kerajaan Amerika Syarikat dan golongan-golongan elit dunia mencari keuntungan dan hasil. Maka tidak kisah lah jika seseorang artis itu diberikan bayaran berjuta-juta pun, kerana suatu masa nanti akan ada cara untuk mendapatkan semula duit tersebut. Dengan mempengaruhi dan memanipulasikan seseorang agar berbelanja lebih tanpa menghiraukan kesannya, guna kad kredit dan macam-macam lagi. Sejarah membuktikan :)

Dan pernah juga dilaporkan oleh akhbar Harian Metro suatu ketika dulu, bahawa tidak sedikit juga artis di Malaysia ini yang pernah muflis .......



[CNBC , cosmoloan]



Ketahuilah oleh kamu, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan sesuatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megahan di antara kamu serta berbangga-banggaan dengan banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang kerananya tumbuh tanam-tanaman yang membuat kagum para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning lantas menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya, dan kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (Surah Al Hadid : Ayat 20)

"Sesungguhnya kehidupan dunia hanya permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman serta bertaqwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu." (Surah Muhammad : Ayat 36)

"Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanya sebagai cubaan dan sesungguhnya di sisi Allah lah pahala yang besar." (Surah Al Anfaal : Ayat 28)

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati, Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya), dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan." (Surah Al Anbiyaa' : Ayat 35)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.