Berita Terkini

Walkabrella mencipta rekod baru Malaysia

Ratusan orang berkumpul di Central Park 1 Utama Ahad lepas, seawal 7 am untuk menyertai jalan-jalan-untuk-suatu-tujuan yang disebut "Walkabrella".

Ia dianjurkan oleh Kolej Damansara Utama (KDU) pelajar bersama-sama dengan Pusat Penjagaan Kanak-Kanak Cacat Taman Megah (PPKKCTM) untuk mencipta kesedaran tentang Cerebral Palsy dan untuk masuk The Malaysia Book of Records , berjalan-jalan dengan jumlah orang yang menyertai jalan-jalan-untuk-suatu-tujuan dengan payung terbuka selama acara berlangsung.

Walkabrella menarik 1,321 orang yang menyertai berjalan sejauh 4km nonkompetitif di sekitar Bandar Utama, Malaysia sekaligus memecahkan rekod untuk jumlah peserta terbesar di jalan-jalan-untuk-suatu-tujuan dengan payung terbuka!

Namun esensi dari semua itu berpusat pada mencipta kesedaran tentang Cerebral Palsy, terutama menyoroti penderitaan kanak-kanak di Pusat Penjagaan Kanak-Kanak Cacat Taman Megah (PPKKCTM) yang menderita itu.

Cerebral Palsy adalah kelainan neurologi yang disebabkan oleh non-kelainan otak progresif yang menahan anak mobiliti, keseimbangan, postur dan kawalan otot.

Statistik menunjukkan bahawa sekitar 47,044 kanak-kanak di Malaysia menderita keadaan itu. Turut menyokong ialah  Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat iaitu Datin Paduka Chew Mei Fun dan MP Petaling Jaya Utara iaitu Tony Pua. Turut meraikan acara ini juga iaitu pengetua KDU College Sdn. Bhd. CEO  Dr Chia Chee Fen.


"Apa yang kita miliki saat ini adalah peristiwa yang sangat simbolik. Dari nama yang sangat unik 'Walkabrella' dengan warna putih dan biru tentang payung, makna tertanam sangat penting bagi tujuan, yang berfungsi untuk mencerahkan kami tentang Cerebral Palsy, yang umum kelainan neurologi yang berlaku pada kira-kira dua daripada setiap 1,000 bayi yang baru lahir, "kata Chew dalam sambutan kuncinya.

"Lebih sering, anak-anak kurang upaya telah dikeluarkan dan dipisahkan daripada arus utama masyarakat.

Beberapa dari mereka bahkan ditinggalkan atau diabaikan oleh keluarga mereka. Kerana keperluan khusus mereka, anak-anak dengan berjuta-perjumpaan cacat fizikal dan hambatan sosial dan cabaran yang menghalang mereka daripada mempunyai hak dan kesempatan yang sama seperti anak-anak lain. "

Pada awal semester, para pelajar KDU yang melakukan kajian untuk mengenal pasti dan layak diciutkan NGO di Klang Valley.

Setelah banyak pertimbangan, kelas PPKKCTM dilantik sebagai penerima daripada projek CSR (Corporate Social Responsibility). Keputusan itu sebahagian besar didasarkan pada lokaliti, status kesihatan dan multi-budaya daripada latar belakang anak-anak.

Berikutan penunjukan penerima, kelas berubah menjadi perunding PR bernama DEMI, di mana setiap pelajar mengambil peranan tertentu di dalam kelas mereka berasaskan rundingan.

"Pendekatan kami untuk belajar PR melampaui tatacara kelas konvensional. Kuliah itu dalam bentuk pertemuan ruangan mesyuarat formal untuk mensimulasikan tatacara syarikat dan tutorial slot yang digunakan untuk bidang karya seperti perbincangan dengan sponsor dan pihak-pihak yang berkaitan dengan projek CSR ini.

"Dengan mencipta persekitaran yang realistik, pelajar didedahkan tentang kerja nyata industri dan mereka digredkan berdasarkan pada kompetensi mereka dalam berurusan dengan pelbagai situasi atau masalah," kata Hardip Singh, pensyarah PR KDU dan penasihat projek Walkabrella.

Perjalanan ini diikuti oleh serangkaian kegiatan di Central Park dan hadiah ditaja oleh Tupperware, BodyXpress, Tetra Pak dan One World Hotel, dan beberapa lagi.

Bayaran masuk hanya RM10, anda akan mendapatkan payung dan beg yang bernilai lebih daripada wang yang anda bayar. Semua dana yang dikumpul akan pergi ke PPKKCTM. Untuk maklumat lanjut, sila lawati www.walkabrella.com.



Sumber - The Malay Mail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (65) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (248) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.