China telah melancarkan apa yang didakwa sebagai rel keretapi terpantas di dunia pada hari Sabtu, dengan kos 100 billion yuan ($14.6 billion AS).
Keretapi akan memulakan pengembaraan sulungnya sejauh 621 batu perjalanan antara pusat bandar Wuhan ke bandar selatan Guangzhou. Garis membentang lebih dari 1,000 km dan akan memotong masa perjalanan dari Wuhan, wilayah Hubei, ke Guangzhou di Guangdong daripada 10 jam kepada hanya tiga jam.
Pada kelajuan purata 217 batu per jam, kereta api berkelajuan tinggi ini akan mengurangkan 664 batu perjalanan dari sepuluh setengah jam untuk hanya tiga jam, kata pegawai pejabat berita Xinhua.
"Keretapi boleh bergerak selaju 394.2 kilometer per jam, ianya keretapi terpantas di dunia," Zhang Shuguang, ketua biro pengangkutan perkhidmatan kereta api memberitahu Xinhua.
"Rel kelajuan tinggi memiliki tiga kelebihan dibandingkan dengan perjalanan udara, ianya lebih mudah, lebih tepat waktu dan memiliki rekod keselamatan yang lebih baik. Hal ini boleh membantu mengikis 'pasaran saham" penerbangan, kata Si Xianmin, pengerusi China Southern Airlines, penerbangan domestik terbesar mengikut saiz armada.
Keretapi kelajuan tinggi Jepun beroperasi pada 150 batu per jam, sedangkan di Perancis mereka dijalankan pada kelajuan purata 172 kilometer per jam.
Untuk menghadapi ancaman ini, China Southern Airlines minggu lalu melancarkan beberapa langkah-langkah kontra, termasuk memotong harga tiket dari Wuhan ke Guangzhou dengan hampir setengah untuk pembelian lanjutan.
Syarikat itu juga menandatangani kesepakatan dengan lapangan terbang di Wuhan dan Changsha untuk memberikan keutamaan pada penerbangan ke Guangzhou untuk memastikan ketepatan waktu.
China merancang untuk mempunyai perkhidmatan rel keretapi kelajuan tinggi berjalan antara 70 peratus daripada bandar-bandar utama sebelum tahun 2020, yang mana akan merangkumi lebih daripada 80 peratus daripada rangkaian airline.
Sekitar 16,000 km rel keretapi untuk kelajuan 350km / jam akan dibina dalam 10 tahun mendatang, menurut blueprint oleh Kementerian Jalan Rel. Menjelang tahun 2012, pekerjaan akan selesai pada 42 link berkelajuan tinggi yang merangkumi 13,000 km.
Rangkaian ini menggunakan teknologi yang dibangunkan melalui kerjasama dengan syarikat asing seperti Siemens, Bombardier dan Alstom.
Sumber - AFP, China Daily, Fox News, ITN
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih :)