Berita Terkini

Fizik mungkin rahsia di sebalik Crop Circle

Dalam  Physics World edisi bulan ini, Richard Taylor, pengarah Institut Sains Bahan di University of Oregon, mengambil serius, dengan melihat objektif pada topik yang pengkritik mungkin mengakui bahawa ia di luar pemahaman saintifik - iaitu Crop Circle (bulatan tanaman).

Crop Circle

Sementara fenomena Crop Circle global muncul bersama-sama dengan kemajuan dalam bidang sains dan teknologi, Taylor menyatakan bagaimana fizik dan seni datang bersama-sama untuk menghasilkan corak Crop Circle yang lebih mengagumkan dan menakjubkan yang masih berjaya mengekalkan misteri mereka.

Reka bentuk Crop Circle hari ini adalah lebih kompleks berbanding sebelum ini, dengan beberapa yang memaparkan 2,000 bentuk yang berlainan. Analisis matematik telah mendedahkan penggunaan pembinaan jalur-jalur, dapat dilihat dengan mata, yang digunakan untuk mereka bentuk corak, walaubagaimanapun, bagaimana Crop Circle diwujudkan kekal sebagai soalan terbuka.

Menurut Taylor, fizik berpotensi memegang jawapannya, dengan artis Crop Circle mungkin menggunakan Sistem Kedudukan Global (GPS - Global Positioning System) serta laser dan gelombang mikro untuk mewujudkan corak mereka, tanpa perlu tali, papan kayu dan bar bangku yang secara tradisinya telah digunakan.

Gelombang mikro, Taylor mencadangkan, boleh digunakan untuk membuat batang tanaman jatuh dan sejuk dalam kedudukan mendatar - teknik yang boleh menerangkan kelajuan dan kecekapan artis dan detail yang luar biasa yang mana beberapa Crop Circle ditunjukkan.

Sesungguhnya, satu pasukan penyelidikan mendakwa boleh menghasilkan kerosakan rumit yang dikenakan ke atas tanaman menggunakan magnetron pegang tangan, boleh didapati daripada gelombang mikro, dan bateri 12 V.

Seperti yang Taylor tulis, "artis Crop Circle tidak akan memberikan rahsia mereka dengan mudah. ​​Musim panas ini, artis-artis yang tidak diketahui akan meneroka ke kawasan luar bandar hampir ke rumah anda dan menjalankan kemahiran mereka, selamat dengan mengetahui bahawa mereka meneruskan warisan pergerakan seni yang paling berorientasikan sains dalam sejarah."


Matin Durrani, editor kepada Physics World, berkata, "Ia mungkin kelihatan ganjil bagi seorang ahli fizik seperti Taylor untuk mengkaji Crop Circle, tetapi dia semata-mata cuba untuk bertindak seperti mana-mana saintis yang baik - meneliti bukti untuk reka bentuk dan pembinaan Crop Circle tanpa terbawa-bawa oleh pertunjukan sampingan UFO, tipu helah dan alien."



Hingga ke hari ini masih ada belum lagi sesiapa yang tampil dengan rakaman dan bukti pihak-pihak tertentu sedang melakukan operasi membuat Crop Circle. Walaubagaimana pun, setakat bukti-bukti yang ada, masih lagi kuat menunjukkan bahawa Crop Circle adalah hasil buatan manusia sendiri, bukannya makhluk dari planet lain. Kerana makhluk dari planet lain tidak wujud pun, tetapi hanya salah satu propaganda untuk mengelirukan masyarakat dunia.



2 ulasan:

  1. walau apa pun yg banyak kita lihat melalui gambar2, tv, media masa & tronik dll .... dimana kah kebenarnya kehadiran mahlok asing ini ke bumi. Dari galaksi mana kah mereka ini sebenarnya ujud ? ..... hingga bepuluh2 tahun para saintis dan penyelidik mesih belum memberi penjelasan yang positif .....

    BalasPadam
  2. setiap sesuatu itu mesti ada tujuan masing2.

    BalasPadam

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.