Berita Terkini

10 haiwan terbang yang aneh

Banyak haiwan terbang yang benar-benar meluncur seperti versi haiwan lain. Bukan hanya burung, kelawar dan serangga yang pandai terbang, tetapi beberapa spesis haiwan lain yang bukan biasanya terbang.

Tetapi kebanyakan haiwan terbang ini tidak boleh terbang lama-lama seperti mana burung dan kelawar. Tetapi sekurang-kurangnya mereka boleh juga terbang, tanpa menggunakan alat-alat ciptaan seperti kapal terbang, belon dan sebagainya.


10. Tupai terbang (Flying Squirrel)

Tupai terbang

Tupai terbang tidak mampu membuat penerbangan berkuasa seperti burung atau kelawar, sebaliknya, mereka meluncur di antara pokok. Mereka boleh terbang meluncur sehingga 90 meter (295 kaki).

Hala tuju dan kelajuan haiwan ini di udara diubah dengan menukar kedudukan kedua tangan dan kaki, sebahagian besarnya dikawal oleh tulang pergelangan tangan kecil. Ini mengubah ketegangan patagium, iaitu membran berbulu seperti payung terjun yang terbentang dari pergelangan tangan ke buku lali. Ia mempunyai ekor berbulu yang stabil dalam penerbangan. Ekor bertindak sebagai tambahan aerofoil, bekerja sebagai brek udara sebelum mendarat di batang pokok.


9. Phalanger terbang (Flying Phalanger)

Phalanger terbang

Flying Phalanger adalah dari genus Petaurus, terdiri dari enam spesis iaitu Sugar Glider, Squirrel Glider, Mahogany Glider, Northern Glider, Yellow-bellied Glider dan Biak Glider. Mereka berasal dari Australia dan juga New Guinea.

Flying phalangers biasanya aktif pada waktu malam, kebanyakannya kecil (kadang-kadang kira-kira 400 mm, termasuk ekor), dan mempunyai lipatan kulit longgar dari pergelangan tangan ke buku lali. Mereka menggunakan kulit ini untuk meluncur dari pokok ke pokok dengan melompat.

Mereka dapat terbang meluncur untuk jarak lebih 140 meter. Selain lipatan kulit yang tersendiri, phalanger terbang juga mempunyai mata yang ke hadapan yang besar, ringkas (walaupun menunjukkan) muka, dan ekor rata yang panjang yang digunakan sebagai kemudi ketika meluncur.


8. Lemur terbang (Flying Lemur)

Lemur terbang

Colugos, biasanya dijumpai di Asia Tenggara. Mereka adalah yang paling mampu antara semua mamalia meluncur, dengan menggunakan kepak kulit tambahan di antara kaki mereka untuk meluncur dari tempat tinggi ke lokasi yang lebih rendah. Mereka juga dikenali sebagai cobegos atau lemur terbang (flying lemur), walaupun mereka bukan sebenarnya lemur.


7. Cicak Terbang (Flying Lizard)

Cicak Terbang

Dalam gambar di atas adalah cicak Indonesia genus Draco. Draco juga dikenali sebagai Flying Dragons, adalah genus cicak agamid dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Tulang rusuk dan membran mereka bersambung, boleh dilanjutkan untuk mewujudkan sayap, bahagian belakang leper dan sayap dalam seksyen-silang, dan satu set kepak kecil di leher berkhidmat sebagai penstabil mendatar.

Draco adalah insektivor arboreal. Mereka boleh meluncur sehingga 60m yang telah direkodkan, di mana haiwan itu hilang hanya 10m tinggi, yang agak jauh, memandangkan bahawa salah seekor cicak ini adalah hanya sekitar 20 cm panjang.


6. Ular Terbang (Flying Snake)

Ular Terbang

Chrysopelea, atau lebih dikenali sebagai ular terbang, adalah genus milik keluarga Colubridae. Ular terbang sedikit berbisa, walaupun mereka dianggap tidak merbahaya kerana ketoksikan mereka tidak merbahaya kepada manusia. Mereka boleh didapati di Asia Tenggara (tanah besar, Sunda Besar dan Kecil, Maluku, dan Filipina), selatan China, India, dan Sri Lanka.


5. Katak terbang (Flying Frog)

Katak terbang

Katak terbang ialah katak yang mempunyai keupayaan untuk meluncur. Iaitu ia boleh turun pada sudut yang kurang daripada 45° relatif mendatar. Katak Arboreal (katak yang bukan terbang) juga boleh turun secara menegak, tetapi hanya pada sudut yang lebih besar daripada 45°.

Katak terbang telah berkembang bebas di kalangan 3,400 spesis katak dari kedua-dua keluarga Dunia Baru (Hyla) dan Dunia Lama (Rhacophoridae) dan evolusi mereka dilihat sebagai penyesuaian kepada kehidupan mereka di atas pokok, tinggi dari tanah.


4. Ikan Terbang (Flying Fish)

Ikan Terbang

Exocoetidae, keluarga ikan laut dalam order Beloniformes dari kelas Actinopterygii. Ikan keluarga ini dikenali sebagai ikan terbang. Terdapat kira-kira 64 spesis yang dikumpulkan dalam 7 - 9 genre.

Rekod untuk meluncur yang berterusan oleh ikan terbang ini ialah 1,300 kaki, pada kelajuan 42 batu sejam. Mereka boleh terbang sehingga 20 kaki menegak ke udara, dan kadang-kadang secara tidak sengaja tersadai di atas kapal.


3. Mobula Ray

Mobula Ray

Mobula merupakan genus Ray dalam keluarga Myliobatidae (Eagle ray). Penampilan mereka adalah serupa dengan Manta ray, yang ada di dalam keluarga yang sama. Ikan ini boleh mencapai lebar cakera sehingga kepada 5.2 meter (17 kaki) dan mungkin boleh mencapai berat lebih satu tan, yang kedua besar dari Manta ray.

Mereka boleh melompat setinggi 6 kaki setengah daripada air. Seorang wanita di Florida pernah terkorban apabila Eagle ray melompat ke dalam bot beliau dan memukulnya.


2. Semut meluncur (Gliding Ant)

Semut meluncur

Semut meluncur adalah semut Arboreal dari beberapa genre yang berlainan yang dapat mengawal arah turun mereka apabila jatuh dari pokok. Hidup di kanopi hutan hujan seperti banyak peluncur lain lagi. Peluncur pertama kali ditemui ialah Cephalotes atreus di dalam hutan hujan Peru.

Semut meluncur telah menunjukkan bahawa mereka mempunyai peluang 85% mendarat dengan jayanya pada pokok yang sama, berbanding 5% jika mereka hanya terjun seperti semut biasa. Penyesuaian ini membantu untuk menjaga semut dari sesat atau dibunuh di lantai hutan, jauh dari sarang atas pokok mereka.


1. Sotong terbang (Flying Squid)

Sotong terbang

Ommastrephidae adalah keluarga sotong. Ia mengandungi 3 sub-keluarga, 11 genre, dan lebih daripada 20 spesis.

Ahli sains tidak betul-betul pasti bagaimana mereka berjaya untuk memulakan diri atau mengekalkan penerbangan mereka, yang menambah lapisan misteri fakta yang sudah pelik bahawa mereka adalah cephalopods yang boleh terbang ke udara dan meluncur.

[toptenz.net , Wikipedia]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.