Berita Terkini

Teknologi Kamera ini tidak guna Lensa sama sekali

Jurutera telah membangunkan satu jenis kamera yang tidak memerlukan sebarang lensa. Mereka menggantikan kaca melengkung dengan sesuatu yang melakukan pengiraan kerja yang sama - satu array berperingkat optik ultra nipis.

Penyelidik berharap hasil penemuan ini boleh mengubah pelbagai permukaan rata menjadi pengumpul imej.

Untuk menangkap foto selfie atau Instagram yang sempurna, kamera menggunakan lensa. Dalam kamera digital, lensa digunakan untuk memfokus cahaya ke sensor digital. Array optikal berperingkat ini mempunyai sekumpulan penerima cahaya yang menambah satu kelewatan minit kepada cahaya kerana ia ditangkap. Ini membolehkan kamera menukar fokus dan melihat ke arah yang berbeza tanpa menggunakan apa-apa melainkan trik elektronik.

"Di sini, seperti kebanyakan perkara lain dalam kehidupan, masa adalah segala-galanya," kata Ali Hajimiri dari Caltech. 

"Dengan sistem baru kami, anda boleh secara selektif melihat arah yang dikehendaki dan di bahagian yang sangat kecil gambar di hadapan anda pada bila-bila masa, dengan mengawal masa dengan ketepatan femto-saat - quadrilion saat."

Array berperingkat telah dicadangkan oleh SpaceX dan Google sebagai jawapan untuk menyediakan bumi dengan internet yang sangat pantas. Mereka bekerja dengan menggunakan pemilihan pemancar pegun menghantar isyarat yang sama.

Isyarat dari pemancar jiran mengganggu satu sama lain. Di sesetengah kawasan yang membatalkan isyarat dan di kawasan lain yang menguatkannya. Dengan menambah kelewatan kecil kepada sesetengah pemancar, fokus isyarat yang diperkuatkan boleh dipindahkan - memacu signal secara elektronik.

Kamera tanpa lensa dibuat daripada komponen silikon sensitif cahaya tipis yang disatukan pada cip silikon. Gelombang cahaya diterima oleh setiap elemen sensitif cahaya dalam array dan secara destruktif mengganggu dari semua kecuali salah satu arah. Di arah itu, gelombang menguatkan satu sama lain untuk mewujudkan "pandangan" terfokus yang boleh dikawal secara elektronik.

Jangan terlalu teruja lagi, versi semasa adalah hanya lebih kepada bukti konsep. Ia terdiri daripada 64 penerima cahaya dalam lapan kali lapan array piksel dan imej yang ia cipta adalah jauh dari apa yang sedang ditangkap oleh telefon pintar anda.

Para penyelidik berharap bahawa, dari masa ke masa, pengoptimuman lanjut mengenai bukti konsep kamera ini benar-benar dapat menggoncang teknologi kamera.

"Aplikasi ini tidak berkesudahan," kata Behrooz Abiri, seorang lagi ahli pasukan penyelidikan. "Malah dalam telefon pintar hari ini, kamera adalah komponen yang menghadkan bagaimana nipis telefon anda dapat jadi. Sekali dipertingkatkan, teknologi ini boleh membuatkan lensa-lensa dan kamera tebal menjadi usang."

Kajian masa depan akan memberi tumpuan kepada peningkatan kamera dengan merangka cip yang menggabungkan bilangan penerima yang lebih besar yang menghasilkan imej resolusi yang lebih tinggi dan kepekaan yang lebih tinggi. Oleh kerana kamera sangat nipis, kita mungkin dapat melihat teknologi ini digunakan di beberapa tempat yang aneh.

"Keupayaan untuk mengawal semua sifat optik kamera secara elektronik menggunakan lapisan fotonik silikon berkapasiti kertas tanpa sebarang pergerakan mekanikal, kanta, atau cermin, membuka dunia penggambar yang boleh kelihatan seperti kertas dinding, tirai, ataupun kain yang boleh pakai," kata Hajimiri.

Penyelidikan ini diterbitkan dalam OSA Technical Digest.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.