Berita Terkini

Bulan-bulan Aneh dalam Sistem Suria kita

Terdapat lebih daripada 170 bulan (yang mengelilingi 8 planet) dalam sistem suria kita, tetapi hanya beberapa yang menonjol. [1]  Banyak daripada mereka adalah sama menarik seperti planet yang mereka orbit.

Berikut adalah antara beberapa bulan yang aneh dan menarik kalau dibandingkan dengan bulan yang mengorbit Bumi kita. Ma syaa Allah tabaarokAllah .......

Ganymede - Bulan yang terbesar

Ganymede moon
Sekilas pandang, Ganymede lebih kelihatan seperti bulan Bumi, tetapi ada satu perbezaan besar,  iaitu saiz. Ganymede adalah bulan terbesar Musytari dan, sememangnya bagi sistem solar keseluruhan. Ia begitu besar hingga mempunyai medan magnet sendiri, sesuatu yang tidak ada pada bulan lain. 

Malah, saiznya antara planet Utarid dan Marikh (8% lebih besar daripada Utarid dan 3/4 saiz Marikh.) Jika Ganymede mengorbit Matahari dan bukannya Musytari, ia akan dianggap planet. Namun, ia mengorbit planet Musytari maka dinamakan sebagai salah sebuah bulan Musytari.

Ganymede ditemui oleh Galileo Galilei pada 7 Januari 1610. 

Bagaimana Ganymede mendapat namanya? Dalam mitologi Greek (Yunani), Ganymede ("GAN uh meed") adalah seorang lelaki muda yang elok rupa yang telah dibawa kepada Olympus oleh Zeus (orang Rom memanggilnya Jupiter) menyamar sebagai helang. Ganymede menjadi 'Pembawa Piala' dewa Olympian. [2]

Rupa-rupanya bukan Nama-nama planet sahaja yang dinamakan sempena dewa-dewi di dalam mitos purba, nama-nama bulan pun sama.



Europa - diliputi Lautan Luas di permukaannya

Europa
Europa adalah salah satu bulan planet Musytari juga, adalah sedikit lebih kecil daripada bulan bumi. Permukaannya adalah licin dan cerah, yang terdiri daripada ais air bersimpang-siur dengan panjang, patah linear. Seperti planet kita, Europa dianggap sebagai mempunyai teras besi, mantel berbatu dan lautan air masin di bawah kerak ais. Namun tidak seperti Bumi, bagaimanapun, lautan ini akan menjadi cukup dalam untuk melanjutkan dari permukaan bulan yang ke bahagian atas mantel berbatu. Jauh dari matahari, permukaan lautan akan secara global lebih membeku.

Europa mengorbit Musytari setiap 3.5 hari dan dikunci dengan graviti kepada Musytari, dimana hemisfera yang sama bulan sentiasa menghadap planet ini.

Europa ditemui pada 8 Januari 1610 oleh Galileo Galilei. 

Europa dinamakan sempena anak perempuan Agenor, dalam mitologi Yunani purba. Europa telah diculik oleh Zeus, yang telah menyamar sebagai lembu putih bersih. Europa tertarik dengan binatang lembut itu dan dia menghiasinya dengan bunga dan menunggang atas belakangnya. Merebut peluang beliau, Zeus menunggang jauh dengannya ke lautan ke pulau Crete di mana dia berubah kembali ke dalam bentuk yang sebenar. Europa melahirkan Zeus ramai anak, termasuk Minos. [3]



Triton - Bulan dengan Gunung Berapi Ais

Triton
Triton adalah yang terbesar daripada 13 bulan Neptune. Ia sesuatu yang luar biasa kerana ia satu-satunya bulan besar dalam sistem suria kita yang mengorbit pada arah yang berlawanan dengan putaran planet itu sendiri - satu orbit songsang.

Triton adalah salah satu objek yang paling sejuk dalam sistem solar kita. Ia begitu sejuk hinggakan kebanyakan nitrogen Triton adalah pekat beku, memberikan permukaannya kilauan berais yang mencerminkan 70 peratus daripada cahaya matahari yang terpancar ke atasnya.

Atmosfera nipis Triton adalah terdiri terutamanya daripada nitrogen dengan jumlah yang kecil metana. Atmosfera ini kemungkinan besar berasal dari aktiviti gunung berapi Triton, yang didorong oleh pemanasan bermusim oleh Matahari. Triton, Io dan Venus adalah satu-satunya planet di dalam sistem solar selain Bumi yang dikenali sebagai berGunung Berapi aktif pada masa ini.

Triton ditemui pada 10 Oktober 1846 oleh ahli astronomi British William Lassell, hanya 17 hari selepas Neptune sendiri telah ditemui oleh ahli astronomi Jerman Johann Gottfried Galle dan Heinrich Louis d'Arrest.

Triton dinamakan sempena anak Poseidon (orang Roman memanggil Neptune). Sehingga penemuan bulan kedua iaitu Nereid pada tahun 1949, Triton sebelum itu dikenali sebagai satu-satunya "satelit Neptune." [4]



Io - Bulan yang penuh dengan Gunung Berapi

Kelihatan seperti pizza gergasi ditutup dengan keju cair dan tompokan sos tomato dan buah zaitun masak, Io adalah jasad yang paling bergunung berapi aktif dalam sistem solar. Kepulan gunung berapi meningkat 300 km (190 batu) di atas permukaan, dengan bahan yang memuntahkan keluar pada hampir separuh halaju lepas yang diperlukan.

Sedikit lebih besar daripada Bulan Bumi, Io adalah yang ketiga terbesar dari bulan-bulan Musytari, dan yang kelima dalam jarak dari planet ini.

Io ditemui pada 8 Januari 1610 oleh Galileo Galilei.

Io dinamakan sempena anak perempuan Inachus dalam mitos Yunani, yang dirogol oleh Zeus (Jupiter). Zeus, dalam usaha untuk menyembunyikan jenayahnya daripada isterinya, Juno, mengubah bentuk Io kepada seekor lembu betina. [5]

Io volcanic moon


Enceladus - Bulan pembawa Cincin

Enceladus [en-SELL-ah-DUS] adalah salah satu daripada bulan-bulan paling ke dalam Zuhal. Ia agak sama dari segi saiz kepada Mimas, tetapi mempunyai permukaan yang licin cerah. Enceladus mencerminkan hampir 100 peratus daripada cahaya matahari yang memancar ke atasnya.

Kerana Enceladus mereflekkan begitu banyak cahaya matahari, suhu permukaan hanya -330 darjah Fahrenheit (-201 darjah Celsius).

Ia ditemui pada 28 Ogos tahun 1789 oleh Fredrick William Herschel.

Dalam mitologi Yunani, Enceladus adalah salah satu gergasi, anak-anak Gaia (Bumi) yang besar, disenyawakan oleh darah Uranus yang dikembiri. Seperti gergasi lain, Enceladus mempunyai badan bahagian bawah seperti ular, "dengan skala naga untuk kaki." [6]

Enceladus

Ia juga mempunyai kepulan mata air panas (geisar) yang memuntahkan ais dan debu zarah ke angkasalepas.

Ketika prob NASA iaitu Cassini mengorbit Zuhal, ia mengambil gambar mata-mata air panas tersebut

Dan apa yang lebih menakjubkan ialah geisar-geisar ini adalah sumber kepada berlakunya cincin (E-Ring) planet Zuhal.



Dactyl - Bulan asteroid yang terkecil di antara semua bulan

Dengan hanya lebarnya berjarak satu batu, Dactyl adalah bulan yang paling kecil dalam sistem suria. Dactyl adalah salah satu daripada bulan-bulan yang paling pelik dalam sistem solar kerana, bukannya mengorbit planet, tetapi ia mengorbit asteroid.

Dactyl, ditemui pada 17 Februari 1994 oleh Ann Harch dari pasukan pengimejan kapal angkasa Galileo.

Dalam mitologi Yunani, Dactyls adalah kaum mitos kuno makhluk lelaki berzakar kecil yang berkaitan dengan Ibu Agung, sama ada sebagai Cybele atau Rhea.  Dactyls adalah pandai besi kuno dan ahli sihir penyembuhan. Dalam beberapa mitos, mereka bekerja dengan Hephaestus, dan mereka mengajar kerja logam, matematik, dan abjad kepada manusia. [7]

Dactyl
Dactyl adalah yang bulat kecil sebelah kanan gambar, sementara yang besar itu asteroid


Callisto - Bulan yang paling banyak kawah

Dengan diameter lebih 4,800 km (2,985 batu), Callisto adalah satelit yang ketiga terbesar di dalam Sistem Suria dan hampir saiz planet Utarid, dan mengorbit di luar tali pinggang radiasi utama Musytari.

Callisto adalah objek yang paling banyak kawah di dalam sistem solar. Ia dianggap sebagai dunia mati yang panjang, dengan hampir tidak ada aktiviti geologi di permukaannya.   Dengan umur permukaan kira-kira 4 bilion tahun, Callisto mempunyai landskap yang tertua di dalam sistem solar.

Callisto ditemui pada 7 Januari 1610 oleh Galileo Galilei.

Callisto dinamakan sempena anak perempuan cantik Lycaon dalam mitos Yunani, yang mengikuti dewi suci perburuan, Artemis. Malangnya, sejak Callisto telah digoda oleh Zeus dan menjadi hamil, dia telah dibuang oleh Artemis. Zeus mengubah Callisto menjadi beruang untuk melindunginya daripada isterinya yang cemburu iaitu Hera.

Kemudian, Zeus meletakkan Callisto dan anak mereka di langit, dan ibu dan anak menjadi Ursa Major dan Ursa Minor (Beruang besar dan Beruang kecil). [8]

Callisto


Hyperion - Bulan seperti bentuk span

Hyperion
Hyperion [disebut hi-FEER-ee-en] adalah jasad tidak teratur (nonspherical) terbesar yang diketahui dalam sistem solar. Diameter purata Hyperion adalah 270 km (168 batu), tetapi memandangkan Hyperion agak berbentuk seperti ubi kentang, bentuknya boleh digambarkan dari segi diameter sepanjang tiga paksi yang: masing-masing 410 x 260 x 220 km (255 x 163 x 137 batu).

Mengambil kira bentuk ganjilnya, Hyperion mungkin sisa bulan yang lebih besar yang telah dimusnahkan oleh impak yang besar.

William Lassell menemui Hyperion pada tahun 1848.

Nama Hyperion datang daripada dewa Yunani (atau Titan) iaitu Hyperion (dia yang melihat ke atas). Hyperion adalah anak Uranus dan Gaia, saudara Kronus dan suami kepada Thea. Anak-anak Hyperion dan Thea termasuk Helios (matahari), Eos (fajar) dan Selene (Bulan). [9]



Titan - Mempunyai atmosfera keemasan yang tebal

Titan
Titan adalah yang terbesar daripada 53 bulan yang disahkan mengorbit planet Zuhal (9 bulan lain sedang disahkan). Titan adalah dunia dingin diliputi oleh atmosfera yang tebal, berjerebu yang mengaburi permukaannya. Titan telah dikaji dengan terperinci hanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan kedatangan misi Cassini-Huygens di Zuhal pada tahun 2004.

Titan ialah bulan kedua terbesar dalam sistem suria kita, dengan jejari khatulistiwa berukuran 2,575 km (1,600 batu). Ia adalah lebih besar daripada bulan Bumi, dan juga lebih besar daripada planet Utarid.

Titan mengorbit Zuhal pada jarak kira-kira 1.2 juta km (745,000 batu), dengan mengambil masa hampir 16 hari untuk melengkapkan satu orbit penuh.

Titan telah ditemui pada 25 Mac 1655 oleh ahli astronomi Belanda Christiaan Huygens.

Nama Titan berasal dari istilah umum untuk anak-anak Ouranos (Uranus) dan Gaia dalam mitologi Yunani purba. Dalam cerita-cerita itu, Titan merupakan nenek moyang umat manusia. Titans diketahui telah melahap anggota badan Dionysus, anak Zeus.

Akibat marah, Zeus menghentam Titans dengan kilat. (Zeus berniat anak-anak ini mempunyai kuasa ke atas dunia.) Kilat itu membakar Titan menjadi abu, dan dari abu, manusia telah diciptakan. * [10]

Titan

Ini baru sebahagian dari bulan-bulan dalam sistem solar kita, belum lagi bulan-bulan dalam sistem solar lain dan galaksi lain.

SubhanAllah Alhamdulillah Allahu akbar!


Rujukan:

1 - Weird moons of the cosmos - Fox News 16 Mei 2014
2 - Ganymede overview - NASA
3 - Europa overview - NASA
4 - Triton overview - NASA
5 - Io overview - NASA
6 - Enceladus overview - NASA / Enceladus mythology - Wikipedia
7 - 243 Ida overview - NASA / Dactyl (mythology) - Wikipedia
8 - Callisto overview - NASA
9 - Hyperion overview - NASA
10 - Titan overview - NASA


* Maklumat tentang Mitos kuno adalah bukan merupakan fakta yang boleh disahkan, tetapi sekadar maklumat dari kepercayaan kuno yang sememangnya bertentangan dengan Aqidah Islam.  Mereka menganggap Titans itu adalah para dewa atau tuhan. Tetapi kemungkinan Titans itu adalah penghuni Bumi sebelum diciptakan Nabi Adam a.s iaitu Hin dan Bin.

"Jika adalah benar bahawa bumi telah didiami sebelumnya oleh satu bangsa makhluk yang dipanggil al-Hinn dan Binn atau, katanya, mereka dipanggil sebagai Tamm dan Ramm, ini adalah merujuk kepada sesuatu yang tidak pernah wujud dan tidak diketahui. Mungkin ini adalah antara mitos-mitos orang Parsi (Iran) dan Yunani  (Greek) disebarkan oleh tukang cerita, kerana orang-orang Parsi mengatakan bahawa sebelum manusia wujud di bumi, terdapat satu kaum yang dipanggil Tamm dan Ramm, dan Yunani percaya bahawa bumi diduduki oleh makhluk yang dikenali sebagai Titans, dan Zeus, pemimpin dewa-dewa mereka mengikut kepercayaan mereka, menghalau mereka dari bumi kerana kejahatan mereka."  [at-Tahrir wat-Tanwir - at-Tahir ibn 'Ashoor]

Wallahu a'lam .......

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.