Berita Terkini

Terdapat 8.8 bilion planet seperti Bumi dalam Bima Sakti: Kajian

8.8 bilion planet seperti Bumi dalam Bima Sakti
Angkasa lepas adalah luas, tetapi ia mungkin tidak begitu sunyi sama sekali. Satu kajian mendapati bahawa Galaksi Bimasakti ini penuh dengan berbilion-bilion planet yang kira-kira saiz Bumi, mengorbit bintang seperti matahari kita, dan wujud di zon Goldilocks - tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk untuk hidup.

Ahli astronomi yang menggunakan data NASA telah menghitung untuk kali pertama dalam galaksi kita sahaja, terdapat sekurang-kurangnya 8.8 bilion bintang dengan planet-planet bersaiz-Bumi yang berada di zon suhu yang boleh didiami. Kajian ini telah diterbitkan hari Isnin dalam jurnal Proceedings of the National Academy of Science.

Bagi perspektif, bilangan planet seperti-Bumi ini lebih dari bilangan orang yang ada di bumi. Seperti apa yang dikatakan mengenai kemungkinan bahawa ada kehidupan di suatu tempat di luar sana, ia bermaksud "hanya dalam galaksi Bima Sakti kita sahaja, mempunyai lontaran 8.8 bilion buah dadu biologi," kata pengkaji bersama Geoff Marcy, pemburu lama planet daripada Universiti California di Berkeley.

Langkah seterusnya, saintis berkata, adalah untuk melihat atmosfera di planet-planet ini dengan teleskop angkasa lepas yang kuat yang masih belum dilancarkan. Yang akan menghasilkan petunjuk lagi sama ada mana-mana planet ini melabuhkan kehidupan.

Hasil kajian juga menimbulkan soalan menggelegar, Marcy berkata: Jika kita tidak keseorangan, mengapa "ada kesunyian memekakkan telinga dalam galaksi Bima Sakti kita dari tamadun maju?"

Dalam Bima Sakti, kira-kira 1 dalam 5 bintang adalah seperti matahari kita dalam saiz, warna dan umur mempunyai planet yang kira-kira saiz Bumi dan berada dalam zon yang boleh didiami di mana air hidup penting boleh menjadi cecair, mengikut pengiraan yang rumit berdasarkan empat tahun pemerhatian dari teleskop Kepler NASA yang kini telah pincang.

Jika orang di bumi boleh mengembara ke angkasa lepas, "anda mungkin akan melihat banyak kesesakan lalu lintas," Bill Borucki, ketua saintis Kepler NASA, bergurau pada hari Isnin.

Untuk pertama kalinya, para saintis telah menghitung - bukannya menganggarkan - apa peratus daripada bintang yang sama seperti matahari kita mempunyai planet serupa dengan Bumi; 22 peratus, dengan margin kesilapan tambah atau tolak 8 mata peratusan.

Saintis Kepler, Natalie Batalha berkata masih terdapat lebih banyak data untuk dikaji lagi sebelum ianya boleh dianggap sebagai angka terakhir.

Terdapat kira-kira 200 bilion bintang di dalam galaksi kita, dengan 40 bilion adalah seperti matahari kita, Marcy berkata. Salah seorang daripada pengkaji-bersama beliau meletakkan bilangan bintang seperti-matahari lebih dekat kepada 50 bilion, bermakna akan terdapat sekurang-kurangnya 11 bilion planet seperti kita.

Berdasarkan anggaran 1 dalam 5, planet saiz-Bumi yang paling dekat yang berada dalam zon suhu yang boleh didiami dan mengelilingi bintang seperti-matahari adalah mungkin dalam 70 trilion batu dari bumi, Marcy berkata. Dan angka 8.8 bilion planet saiz-Bumi hanyalah permulaan. Ini kerana saintis hanya melihat bintang seperti matahari, yang mana bukan bintang yang paling biasa.

Kajian awal mendapati bahawa 15 peratus daripada lebih bintang kerdil merah biasa mempunyai planet bersaiz-Bumi yang hampir untuk berada di zon Goldilocks tidak terlalu panas, tidak terlalu sejuk.

Meletakkan mereka bersama-sama dan mungkin 40 bilion saiz-yang sama, planet-planet tempat sama, Marcy berkata. Dan itu baru hanya galaksi kita. Terdapat berbilion galaksi lain lagi.



p/s: Mengapa selama ini, dalam ruang angkasa lepas yang sangat luas TIDAK TERJANGKAU ini, tidak ditemui lagi hidupan di planet lain seperti manusia?  

Selain saiz Bumi kita sangat HALUS jika dibandingkan dengan saiz alam semesta, apa lagi saiz TELESKOP yang dibina untuk meneropong jauh trilion trilion batu di luar sana. Ini tidak lain hanyalah UJIAN Allah terhadap kita semua. :)

Maha Besarnya Allah S.w.t. Wallahu a'lam .......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.