.... Kepada para komander pasukan Umar Radiyallahu Anhu berkata: ".. Perintahkan manusia agar pergi haji dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hajikan dia dari harta Allah .." ...
(Dari disertasi DR. Jabirah bin Ahmad Al Haritsi, pada program S3 Ekonomi Islam Fakulti Syariah dan Pengajian Islam Universiti Ummul Qura Makkah dengan predikat Summa Kepujian)
~~~~~
Umar bin Khattab Radhiallahu Anhu adalah Khalifah yang berjaya membina dan meletakkan dasar-dasar ekonomi yang kukuh berdasarkan keimanan dan Tauhid kepada Allah Subhana wa Ta'ala. Beliau adalah orang yang terakhir sekali boleh makan dan berehat setelah yakin penduduk sudah terjamin kesejahteraannya. Beliau sangat zuhud terhadap keduniawian dan itu dilakukannya pada keluarganya. Umar Radiyallahu anhu sangat terkenal dengan pengawasan terhadap rakyatnya dan ketegasannya terhadap orang-orang yang melakukan penyimpangan, khususnya apabila orang yang melakukan penyimpangan itu adalah orang yang bertanggung jawab terhadap pekerjaan umum seperti Gabenor hakim, pemungut zakat.
Dalam masa sekarang ini dimana negara-negara di dunia terbahagi menjadi negara kapitalis, negara sosialis dan lain-lain sesuai dasar sistem ekonomi yang diikuti oleh setiap negara. Ini menunjukkan begitu kuatnya hubungan antara politik dan ekonomi yang saling mempengaruhi secara timbal balik. Umar Radhiyallahu anhu menjelaskan bahawa kerosakan sistem pemerintahan dan dikuasainya berbagai urusan oleh orang-orang yang fasik merupakan sebab kehancuran tiang-tiang umat; dimana beliau mengatakan, "Suatu negara akan hancur walaupun ia makmur." Mereka berkata, "Bagaimana suatu negara hancur sedangkan dia makmur?" Dia menjawab, "Jika orang-orang yang penghianat menjadi pemimpin dan harta dikuasai oleh orang-orang yang fasik. "
Sesungguhnya ekonomi kontemporari mengakui sebab-sebab yang menghancurkan terhadap kerosakan ekonomi dan bahawasanya itu merupakan faktor yang sangat berpengaruh terhadap usaha pembangunan ekonomi khususnya di negara-negara membangun.
Oleh kerana itu, Umar R.a berusaha keras dalam mewujudkan sistem pemerintahan yang baik. Bahkan seringkali beliau bertanya kepada sebahagian sahabatnya agar mereka mengemukakan pendapat mereka untuk mengetahui faktor-faktor kebaikan. Contohnya kepada Muadz bin Jabal, "Apakah tiang perkara ini ya Muadz?" Dia berkata, "Islam, kerana ia adalah fitrah; ikhlas, kerana ia adalah bahan agama, dan ketaatan kerana ia adalah perlindungan."
Dari fiqh Ekonomi Umar r.a. semasa pemerintahannya, ada beberapa point yang menyebutkan kriteria sistem pemerintahan yang baik iaitu ;
1. Kerajaan melaksanakan tugasnya yang terpenting iaitu menjaga agama dengan cara menetapkan hukum-hukumnya dan berjihad melawan musuh, menjaga harta kaum muslimin iaitu dengan mengumpulkan dan membahagikannya sesuai syariah, menegakkan keadilan dengan merealisasikan keselamatan dan ketenteraman, berusaha mewujudkan kesejahteraan ummat dengan mengambil kira orang-orang yang memerlukan
2. Melibatkan ummat dengan cara musyawarah ataupun memberikan andil ummat kepada pengawasan terhadap jalannya pemerintah dengan cara menasihati dan meluruskannnya.
3. Ada hak ummat menuntut kerajaan jika kerajaan mengabaikan pelaksanaan apa yang menjadi hak-hak ummat. Dalam hal ini Umar sangat prihatin untuk mengetahui pendapat umum dan dia bertanya kepada Malik, sahabat dekatnya di rumah seraya mengatakan, "wahai Malik, bagaimana keadaaan manusia?" Dia menjawab, "Manusia dalam keadaan baik." Lalu Umar bertanya lagi, "Apakah kamu mendengar sesuatu?" Malik menjawab, "Aku tidak mendengar melainkan kebaikan."
Pertanyaan ini berulang sampai tiga kali. Maka Malik berkata padanya pada hari ketiga, "Apa yang kamu khuatirkan dari manusia?" Umar menjawab, "Bagaimana kamu ini Malik ! Aku bimbang jika Umar mengabaikan sebahagian hak kaum muslimin lalu mereka datang kepadanya dengan bendera dan menanyakan hak mereka? " Dan diantara nasihat Umar kepada para gabenornya adalah, "Janganlah kamu memukul kaum muslimin, kerana dengan itu kamu menistakan mereka. Dan janganlah kamu menghalang hak mereka, kerana dengan itu kamu menjadikan mereka untuk mendurhakai kamu .. "
4. Adanya Kestabilan yang tidak mengakibatkan kepada pergolakan dan kegoncangan. Kestabilan politik disini adalah dengan mengharamkan seorang muslim mendurhakai pemimpinnya.
5. Pembangunan ekonomi ini menuntut adanya sistem pengurusan yang memudahkan lajunya roda pembangunan dan menghilangkan rintangan dari jalannya, dimana sebahagian bentuk pengurusan dan sistem pengawasan yang terdapat dalam fiqh ekonomi Umar r.a adalah seperti;
a. Hisbah dan pengawasan pasaran
b. Pengawasan harta
c. Pengawasan kerja dan pengaturannya
d. Perlindungan alam sekitar
Menurut Fiqh ekonomi tersebut, bahawasanya ada kaitan antara pembangunan ekonomi dalam kacamata Islam dengan terwujudnya suatu lingkungan yang Islamik dalam segala aspek kehidupan. Dan dari dua diantara lima tiang-tiang pembangunan ekonomi (sebagaimana dikemukakan dalam disertasi Dr Jaribah bin Ahmad dari tesisnya yang membincangkan mengenai itu) adalah;
1. Kesolehan ummat
Sesungguhnya kesolehan ummat adalah dengan mengimani Islam sebagai akidah dan syariah dan pengaplikasiannya dalam segala aspek kehidupan.
Ketika seorang muslim meyakini bahawa dia sebagai Khalifah di bumi, ini akan mendorongnya melakukan pembangunan ekonomi kerana ini merupakan hak dan cara ummat. Dan jika ini dilakukakannya sepenuh hati kerana Allah (ikhlas) maka akan menjadi ibadahnya dihadapan Allah Ta'ala.
Dari segi lain, ketaatan dan kemaksiatan juga memberi kesan dalam kehidupan ekonomi umat, dimana ketaatan akan menjadi sebab diperolehinya keberkatan dalam segala sesuatu, sedangkan kemaksiatan mengakibatkan tercabutnya keberkahan dari segala sesuatu. Allah berfirman dalam QS al A'Raf: 96;
"Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri itu beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya .."
Umar Radhiyallahu anhu menegaskan dalam kenyataan; "... Sesungguhnya dunia adalah kesenangan yang menawan, maka barang siapa mengambilnya dengan cara yang benar, dia akan mendapatkan keberkahan di dalamnya, dan barang siapa mengambilnya dengan cara tidak benar maka dia seperti orang yang makan dan tidak pernah kenyang .
2. Kebaikan sistem
Kerajaan adalah peranti politik dan apa yang muncul darinya berkaitan sistem kerajaan. Sebab dengan kebaikan peranti politik, konsisten pemahaman politik bagi individu dan kebaikan hubungan antara rakyat dan kerajaan, maka akan meletakkan laju pesatnya pembangunan ekonomi pada jalan yang semestinya.
Contoh sikap Umar sebagai pejabat negara dapat dilihat dari perkataaan antara lain terhadap para gabenornya "Sesungguhnya aku tidak menguasakan kepadamu atas urusan arah, harga diri serta harta kaum muslimin, namun aku mengutus kamu untuk menegakkan solat, membahagi fai 'mereka dan menetapkan hukum dengan Adil.
Kepada para komander pasukan Umar Radhiyallahu Anhu berkata: ".. Perintahkan manusia agar pergi haji dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hajikan dia dari harta Allah .."
Perkataan Umar, "Sungguh aku sangat berusaha agar tidak melihat keperluan manusia melainkan aku penuhinya, selama sebahagian kita terdapat keleluasaan atas sebahagian yang lain. Tapi jika demikian itu tidak dapat dilakukan, maka kita memberi contoh dalam kehidupan kita sehingga kita sama dalam kecukupan "
Dalam fiqh ekonomi Umar radhiyallahu anhu kita dapati bahawasanya politik ekonomi dijalankan oleh kerajaan merupakan tolok ukur terpenting tentang baik atau tidaknya sistem kerajaan, sekaligus merupakan karakteristik sistem kerajaan itu. Sebagai bukti hal itu bahwa Umar Radhiyallahu anhu mengatakan "'demi Allah .., aku tidak mengerti apakah aku khalifah atau seorang raja. Jika aku Raja maka demikian itu adalah perkara besar! "
Maka seorang berkata, "Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya diantara keduanya terdapat perbezaan." Dia berkata, "Apakah itu? Dia menjawab, 'Khalifah tidak mengambil melainkan dengan cara yang benar dan tidak meletakkannya melainkan dalam kebenaran dan anda alhamdulillah seperti demikian itu .. Sedangkan raja adalah menindas manusia, lalu dia mengambil dari ini dan memberi yang ini. "Maka Umar pun diam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih :)