Berita Terkini

Abdul Latef Ibrahim faham tentang Islam dari Jurus Silat

Abdul Latef Ibrahim faham tentang Islam dari Jurus Silat
Abdul Latef Ibrahim menganut agama Kristian. Namun, dia lebih tertarik untuk mencari kerohanian diluar agama. "Bagi saya, Kristian tidak relevan dengan zaman. Itu sukar bagi saya untuk mencari sesuatu di dalamnya yang boleh saya terapkan dalam kehidupan sehari-hari," kata dia seperti dikutip onislam.net, Ahad (17/11).

Ibrahim waktu itu mengelakkan segala hal yang berbau agama. Ini kerana dia percaya semua agama itu sama, atau sekurang-kurangnya mirip dalam hal kurangnya perkaitan dan kegunaan. Dia menyedari banyak penganut agama non-Islam, yang kecewa lantaran minimanya pengetahuan dan bimbingan terhadap sifat-sifat Allah.

"Saya merasa aneh ketika harus berkomunikasi dengan seorang manusia di satu sisi, dan Tuhan di sisi lain," kata beliau.

Bagi Ibrahim itu menyulitkannya untuk memahami apa hubungan manusia dengan Tuhan. Apakah serumit itu sehingga manusia tidak boleh berdoa secara langsung kepada Tuhan. Atau mengapa harus ada kalimat tertentu sebelum mengakhiri doa.

"Jujur, saya merasa lapar dengan pendekatan yang lebih mudah. ​​Satu agama yang memberikan saya bimbingan yang benar bukan hanya dogma yang gugur dengan akal fikiran," katanya.

Selama menjalani kuliah Siswazah, Ibrahim mempunyai teman seorang Yahudi. Dia merupakan atlet bela diri. Kebetulan, mereka rakan sebilik. Temannya itu mempelajari silat, seni bela diri Melayu. "Dia selalu menyebut istilah spiritual, yang membuat saya tertarik. Inilah awal saya mendalami silat," kenangnya.

Pertama kali berlatih, dia bertemu seorang guru silat bernama Sulaima. Melaluinya, Ibrahim kali pertama tahu tentang ajaran Islam. Dari pengalaman pertama, Ibrahim begitu terkesan dengan konsep ajaran Islam. Ini yang kemudian menjadi bahan perbincangan bersama rakan-rakannya.

"Selama itu, saya berada dalam lingkungan Islami. Saya mendapati konsep integrasi antara agama dan rutin sehari-hari. Hal yang tidak pernah saya temui dalam agama saya," katanya.

Seiring perjalanan waktu, minat Ibrahim terhadap Islam semakin membesar. Perlahan tapi pasti, Ibrahim mulai menyedari bahawa Islam merupakan panduan hidup yang lengkap.

Pada 30 Julai 1999, Ibrahim memutuskan menjadi Muslim. Sebelum keputusan ini, ada dua hal yang menjadi pertimbangannya. Pertama, budaya Barat yang begitu tertanam dalam dirinya, apakah boleh menyesuaikan diri dengan ajaran Islam.

Di Amerika, kebahagiaan ditakrifkan oleh apa yang kita miliki dan mengambil, dengan demikian, seluruh kebudayaan diarahkan pasaran. Kedua, menjadi seorang ilmuwan sosial dia berkeinginan menghilangkan penyakit sosial. Persoalannya, apakah Islam boleh menyembuhkan perilaku sosial yang tidak sihat.

"Setelah saya fikirkan relevan, saya memutuskan Islam begitu relevan dengan kehidupan saya. Saya jadi faham mengapa agama ini berbeza dengan agama lain," katanya.

Selepas keputusan itu, seperti halnya mualaf lain, Ibrahim dihadapkan dalam satu situasi di mana dia menghadapi penolakan dari keluarga dan lingkungannya. Keluarga Ibrahim memandang keputusannya dengan lebih kepada bimbang adanya gap budaya yang memberi kesan pada perbezaan.

"Saya selalu katakan kepada mereka, menjadi Muslim itu bukanlah hal negatif," katanya.

Ibrahim mengungkap Allah S.W.T telah menyiapkan umat Islam dengan Al-Quran dan Hadist, kedua pedoman dalam menjalani kehidupan. Ini termasuk ketika menghadapi penolakan dalam keluarga.

"Anda tahu, hari ini, banyak soalan yang menyudutkan Islam. Saya tahu mengapa begitu ramai orang takut, padahal hidup sangat menakutkan tanpa Allah," katanya.

"Sekarang, saya tahu mengapa saya di sini, di mana saya ingin pergi, apa yang saya inginkan dalam hidup saya," tambahnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.