Berita Terkini

Nabi Muhammad S.a.w Negarawan teragung sepanjang masa

nabi Muhammad
12 Rabiul Awal merupakan tarikh yang penting bagi umat Islam di seluruh dunia. Pada tarikh itu lah, manusia termulia dan teragung sepanjang masa lahir ke muka bumi. Manusia terhebat itu bernama Muhammad S.A.W - utusan Allah S.W.T - yang datang melengkapkan ajaran Islam.

Menurut John L Esposito dalam Ensiklopedia Oxford, Muhammad S.A.W adalah seorang Nabi dan Rasul Allah yang telah membangkitkan salah satu peradaban besar di dunia. Tak hairan jika Michael H Hart, dalam bukunya The 100, menetapkan Muhammad S.A.W sebagai tokoh paling berpengaruh sepanjang sejarah manusia.

''Dia satu-satunya orang yang berjaya meraih kejayaan luar biasa, baik dalam hal agama mahu pun duniawi,'' ujar Hart. Muhammad S.A.W tidak hanya dikenali sebagai pemimpin umat Islam, beliau juga dikenali sebagai seorang negarawan teragung, hakim teradil, peniaga terjujur, pemimpin tentera terhebat dan pejuang kemanusiaan tergigih.

Rasulullah S.A.W terbukti telah mampu memimpin sebuah bangsa yang awalnya mundur dan berpecah belah, menjadi bangsa yang maju yang bahkan sanggup mengalahkan bangsa-bangsa lain di dunia pada masa itu. Afzalur Rahman dalam Ensiklopedia Muhammad Sebagai Negarawan, mendedahkan, dalam tempoh lebih kurang satu dekad, Muhammad S.A.W berjaya meraih pelbagai prestasi yang tak mampu disamai pemimpin mana-mana negara.

Sebagai seorang penguasa, Muhammad S.A.W telah memberi sumbangan luar biasa terhadap pembangunan falsafah politik dan amalan pemerintahan. Sumbangannya ini menjadi saksi hidup yang membuktikan kebesarannya sebagai negarawan yang genius dengan kecekapan yang luar biasa.

Kualiti kepimpinan Muhammad kelihatan sejak belia, sebelum menjadi nabi. Sikap dan perilakunya yang jujur ​​dan adil dalam berinteraksi membuat penduduk Makkah menghormatinya. Masyarakat Makkah pun menyebutnya sebagai Al-Amin (orang yang dipercayai) dan Shadiq (orang yang benar).

Di usia belia, Muhammad S.A.W mampu menyelesaikan perselisihan di antara suku-suku Quraisy berkaitan dengan masalah pulangan Hajar Aswad ke tempatnya semula. Di tengah-tengah perdebatan yang kalut, Muhammad mengambil keputusan yang sangat cerdik untuk menyelesaikan situasi pelik itu.

Beliau menghamparkan jubah di atas tanah dan meminta agar Hajar Aswad diletakkan di tengah-tengah hamparan jubah itu. Beliau kemudian meminta masing-masing suku memegang hujung jubah itu dan bersama-sama mengangkat Hajar Aswad dan meletakkannya kembali ke tempat semula. Persengketaan pun diselesaikan secara damai.

Kepemimpinan Nabi Muhammad sebagai seorang ketua negara bermula ketika kaum Muslim hijrah dari Makkah ke Madinah. Di kota suci kedua bagi umat Islam itulah, komuniti kecil kaum Muslim di bawah kepimpinan Muhammad S.A.W berhimpun.

Pada masa-masa awal kehidupan di Madinah, Rasulullah S.A.W dihadapkan pada situasi sukar. Kaum muhajirin hidup miskin, tidak berdaya, dan tidak mempunyai pelbagai sarana kehidupan. Sementara itu, kaum Quraisy Makkah mengancam untuk menyerang Madinah, menghancurkan komuniti Muslim yang masih kecil.

Kaum Yahudi-Madinah juga bersekongkol dengan orang-orang musyrik Makkah untuk memusuhi kaum Muslimin. Tak hanya itu, sejumlah suku Arab di sekitar Madinah juga menunjukkan sikap permusuhan terhadap keyakinan baru ini, dan pada masa yang sama mula berkembang kumpulan munafik di antara kaum Muslim Madinah sendiri

Siapa pun, yang kuat dan kaya sekali pun, pasti putus asa menghadapi tekanan dan beban ini. Namun, Muhammad dapat menyelesaikan situasi sukar dan tak terduga ini dengan berkesan dan berjaya. Ini membuktikan kenegarawanan dan kecekapannya dalam bidang politik.

Menghadapi kenyataan yang sangat sulit itu, Muhammad S.A.W mengambil siri langkah untuk mengukuhkan Negara Islam yang baru ditubuhkan itu secara sosial, politik dan ekonomi. Dia mampu menegakkan kekuasaan politik dan memelihara undang-undang dan ketenteraman awam di seluruh kawasan suku-suku di dalam dan di sekitar Madinah.

Lalu, Muhammad membuat pelbagai perjanjian dengan kepala-kepala suku Arab dan suku-suku Yahudi di sekitar Madinah. Melalui siri langkah itulah Nabi Muhammad mampu membawa Negara Islam Madinah sebagai sebuah negara yang aktif bermain pelbagai peranan politik di seluruh kawasan.

Marshal G Hodgson dalam tulisannya yang bertajuk The Venture of Islam, mendedahkan, "Masyarakat Muhammad terdiri dari kaum Muslim dan bukan-Muslim dalam pelbagai ragam darjat keahlian."

Sejak saat itu, tulis Hodgson, komuniti itu tak lagi sekadar sebuah suku baru yang terdiri dari orang-orang yang beriman atau bahkan sekadar perkumpulan revolusioner tempatan. ''Masyarakatnya terdiri daripada pelbagai unsur heterogen yang diorganisasi dengan lebih baik berbanding sistem organisasi masyarakat Makkah, sama ada secara agama mahu pun politik,'' papar Hodgson.

Struktur politik yang dibina Muhammad, papar Hodgson, merupakan bangunan yang kini dikenali dengan sebutan negara, seperti negara-negara lain yang ada di sekeliling Semenanjung Arab, lengkap dengan pihak berkuasa tata pemerintahan yang berdasarkan undang-undang.

Untuk menjalankan pemerintahannya, ungkap Hodgson, Muhammad menghantar sejumlah utusan yang bertugas mengajarkan Al-Quran dan prinsip-prinsip Islam, mengumpulkan zakat, dan menengahi pelbagai perselisihan demi menjaga keamanan dan mencegah permusuhan.

Sehingga, kaum Muslim Madinah melahirkan dan mencipta suatu jalan hidup yang adil dan bernilai ketuhanan di seluruh wilayah Hijaz, bahkan juga pada wilayah-wilayah di luarnya.

[Heri Ruslan - Republika]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.