لا اله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كل شيء قدير . Semoga Allah bantu perjuangan menegakkan Islam dan keadilan di muka bumi ini, amiin .......

7 Disember 2011

Batu permata Pirus Tembaga (Copper Turquoise)

Rabu, Disember 07, 2011 | |
Sebelum ini diadakan pameran batu permata Tiger's eye dan Cat's eye, sekarang pameran batu permata Pirus Tembaga (Copper Turquoise) pula berlangsung. Kenapa batu pirus ini dipanggil Pirus Tembaga? Mungkin kerana banyak campuran bahan tembaga di dalamnya.

Batu permata Pirus Tembaga - Copper Turquoise
Pirus Tembaga potongan cabochon (Copper Turquoise Cabochon) - Saiz 30x22x6mm

Jika anda berminat untuk melihat koleksi batu-batu permata saya yang tak seberapa ini, dan berada di sekitar Kuala Terengganu, sila lah datang ke teratak buruk saya. Dan jika mahu beli pun sila tengok sendiri depan mata, baru puas hati. Sila pm gue di http://www.facebook.com/Neezhom

Bersambung ke pameran Batu permata Jarum Mas (Rutilated Quartz) ....... :)

Batu permata Pirus Tembaga - Copper Turquoise


Info tentang batu permata pirus

Pirus @ Fairus @ turquoise adalah legap (opaque) / tidak tembus cahaya, galian biru ke hijau yang fosfat hydrous tembaga dan aluminium, dengan formula kimia CuAl6 (PO4) 4 (OH) 8,4 H2O. Ianya jarang berlaku dan berharga dalam gred yang lebih halus dan telah dihargai sebagai batu permata dan batu hiasan untuk beribu-ribu tahun.

Sejak kebelakangan ini, pirus seperti permata legap lain, telah turun nilai akibat pengenalan rawatan, tiruan, dan sintetik ke pasaran.

Ia diketahui dengan banyak nama, tetapi perkataan turquoise, yang bertarikh abad ke-16, berasal dari perkataan Perancis lama untuk 'Turkish', kerana mineral pertama kali dibawa ke Eropah dari Turki, dari lombong di Khurasan, wilayah Iran (Persia).

Tapi ada pendapat yang mengatakan bahawa batu ini tidak ada pun di Turki.  Ia merupakan batu kebangsaan negara Iran (Persia / Parsi) dan digunakan untuk menghiasi mahkota kerajaan dan atribut bagi para pemimpin negara.

Formasi pirus

Pirus membentuk apabila air menitis melalui batu-batu yang mengandungi tembaga, aluminium dan mineral lain. Satu tindak balas kimia berlaku yang terhasil dalam deposit-deposit yang kita kenali sebagai pirus. Itu cara yang dipermudahkan untuk menggambarkan satu proses yang mengambil masa berjuta-juta tahun dan hanya berlaku apabila satu set syarat-syarat yang kompleks datang bersama-sama.


Mengapa pirus berlainan warna?

Warna biru dalam batu pirus semakin menyerlah apabila tembaga hadir. Jika kawasan di mana pirus terbentuk mengandungi aluminium lebih, maka pirus akan menjadi lebih kepada warna hijau. Apabila zink hadir, ia menjadi warna kuning-hijau, kombinasi yang jarang berlaku yang setakat ini telah ditemui di beberapa kawasan, termasuk lombong Tasik Carico dan Blue Ridge di Nevada.


Adakah pirus sejenis batu yang keras?

Kekerasan pirus yang digunakan untuk perhiasan biasanya berbeza-beza dari 5-6 pada skala Mohs. Pirus paling keras biasanya dijumpai paling hampir dengan permukaan bumi, di mana ia mempunyai peluang untuk kering, atau pulih. Pirus lembut adalah seperti kapur - terlalu lembut dan poros untuk digunakan melainkan jika ia dirawat.


Apakah pirus asli?

Pirus semula jadi mungkin telah dipotong dan digilap, tetapi tiada perubahan tiruan telah dibuat kepada batu permata. Warna boleh berubah dari semasa ke semasa kerana minyak badan dan lain-lain punca kelembapan diserap ke dalam batu.

Hanya pirus yang berkualiti tinggi boleh digunakan dalam keadaan semula jadi.


Bagaimana untuk menjaga pirus anda

Kendalikan barang-barang kemas pirus anda dengan berhati-hati untuk mengelakkan tercalar. Jangan simpan pirus bersama dengan batu permata keras atau bahan-bahan lain yang mungkin menggosok padanya dan menyebabkan kerosakan.

Jauhkan pirus dari haba yang tinggi dan bahan-bahan kimia seperti minyak, minyak wangi, dan pencuci rumah. Malah pirus yang stabil pun boleh terjejas jika asyik terdedah kepada bahan kimia.

Bersihkan pirus anda di dalam air suam, berbuih dan keringkan serta-merta dengan kain lembut. Elakkan dari mengguna pembersih barang kemas komersial.


Rujukan:

1 - http://jewelry.about.com/cs/turquoise/a/turquoise_facts.htm
2 - http://en.wikipedia.org/wiki/Turquoise


Artikel berkaitan:

..
 

Al-Quran dan Sains

Hukum Allah

Stat


لا إله إلا الله محمد رسول الله

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka." [Surah Aali-Imran : Ayat 190 - 191]


Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri". [Hadits Riwayat Ibnu Majah]


"Tiadalah antara penciptaan Adam a.s hingga hari Kiamat, urusan (fitnah) yang lebih besar dari Dajjal." [Hadits Riwayat Muslim]


LINKS

Arkib blog

Hakcipta 2013 Unikversiti.
| Boleh copy, tapi mesti sertakan sumber dari sini. Segala berita dan iklan dalam blog ini tidak semestinya melambangkan pendirian kami. Jika ada salah dan silap harap maafkan, dan sila beri teguran membina dengan beradab dan berakhlak baik, bukan teguran membabi-buta tanpa usul periksa. Setiap berita tidak semestinya betul belaka. Yang 100% betul hanyalah AlQuran. Maka kaji dan tapislah berita dengan berhikmah :)