Berita Terkini

10 rekod yang termuda di dunia

Hafiz AlQuran termuda di dunia

Seorang kanak-kanak dari Iran bernama Sayyid Muhammad Husein Tabataba'i, yang mulai belajar Al Quran pada usia 2 tahun, dan berjaya hafal 30 juz dalam usia 5 tahun! Usia yang sama dengan Imam Syafie ketika tamat dalam menghafal al-Quran.

Pada usia semuda itu dia tidak hanya mampu menghafal seluruh isi Al Quran, tapi juga mampu menterjemahkan erti setiap ayat ke dalam bahasa ibundanya (Parsi), memahami makna ayat-ayat tersebut, dan boleh menggunakan ayat-ayat itu dalam percakapan sehari-hari.

Bahkan dia mampu mengetahui dengan pasti di halaman berapa letak suatu ayat, dan di baris ke berapa, di sebelah kiri atau di sebelah kanan laman Al Quran. Dia mampu secara berturut-turut menyebutkan ayat-ayat pertama dari setiap halaman Al-Quran, atau menyebutkan ayat-ayat dalam satu laman secara terbalik, mulai dari ayat terakhir ke ayat pertama.

Yang lebih mengagumkan lagi, di usia 7 tahun Husein berhasil meraih gelar Doktor terhormat causa dari Hijaz College Islamic University, Britain, pada Februari 1998. Ketika itu, Husein menjalani ujian selama 210 minit, dalam dua kali pertemuan.

Ujian yang harus dilaluinya meliputi lima bidang. Yakni, menghafal Al-Quran dan menterjemahkannya ke dalam bahasa ibunda, menerangkan topik ayat Al Quran, menafsirkan dan menerangkan ayat Al-Quran dengan menggunakan ayat yang lain, bercakap-cakap dengan menggunakan ayat-ayat Al Quran, dan kaedah menerangkan makna Al Quran dengan kaedah isyarat tangan .  [Nahnoe]


Nenek termuda di dunia

Ridca Stanescu, suri rumah Romania yang berusia 25 tahun sekarang ini, dipercayai menjadi nenek termuda di dunia.

Tabloid Britain, The Sun melaporkan bahawa Stanescu melahirkan anak pertama, seorang anak perempuan yang bernama Maria, pada usia 12 tahun. Walaupun dia menggesa agar anak gadisnya itu tidak mengikuti contohnya, Maria pula ketika berusia 11 tahun melahirkan seorang anak lelaki, Ion.

Stanescu hanya berumur 23 tahun ketika dia menjadi nenek. Ion sekarang 2 tahun, dan Stanescu mempunyai perasaan bercampur menjadi nenek pada usia muda. "Saya gembira menjadi nenek tetapi ingin lebih untuk Maria," katanya.  [AOL News]




Peluncur air termuda di dunia

Jaylan Amor hanya berusia dua tahun, tetapi sudah meluncur ombak di luar pantai di Brisbane Australia, dan telah mendapat sokongan pelbagai kedai meluncur air.

Untuk mengejar ombak, ayahnya mengayuhnya ke laut, dan ia kemudiannya meluncur ombak kembali ke pantai.

Encik Amor tidak bimbang jika Jaylan jatuh, kerana si ayah menunggu untuk membantu beliau kembali.


Pelumba 'drag' termuda di dunia

Pelumba 'drag' termuda di dunia, berusia 8 tahun
Seorang budak perempuan sekolah British telah menjadi pelumba 'drag' termuda di dunia - hanya satu hari selepas hari lahirnya yang kelapan.

Belle Wheeler lulus ujian memandu perlumbaan drag (seretan) sehari selepas dia masuk umur lapan tahun - umur minimum undang-undang untuk anak-anak muda memandu.

Dragster yang dinaikinya itu kemudian pergi bersaing dengan anak-anak muda lebih daripada dua kali umurnya dan layak ke Peringkat Akhir Kebangsaan UK - kurang daripada 24 jam selepas mengambil ujian itu.

Baca selanjutnya ..


Orang termuda mengayuh merentasi mana-mana lautan secara solo (lelaki)

Orang termuda mengayuh merentasi mana-mana lautan secara solo

Orang termuda mengayuh merentasi mana-mana lautan secara solo mana-mana lautan (lelaki): Pendayung lelaki termuda untuk menyeberangi mana-mana lautan dengan satu tangan, Oliver Hicks (UK, b. 3 Disember 1981) yang mengayuh Miss Olive, Virgin Atlantic merentasi Timur dan Barat Atlantik secara solo dan tidak disokong, di antara 27 Mei dan 28 September 2005 ketika berumur 23 tahun 175 hari pada permulaan. 

Beliau mengayuh dari Atlantic Highlands, New Jersey, USA, ke St Mary, Kepulauan Scilly, UK, dalam 123 hari 22 jam 8 min.


Guru Yoga termuda di dunia

Pada usia hanya enam tahun, Shruti Pandey adalah jurulatih yoga yang termuda di dunia. Si kecil ini telah mengajar orang dewasa di Ashram, di utara India, untuk dua tahun lebih yang lalu.

Jurulatih beliau, Hari Chetan, 67, yang menubuhkan Ashram 35 tahun yang lalu dan tidak lama selepas Shruti menjadi salah seorang pelajarnya, ketika baru berusia empat tahun, beliau dikesan bakatnya.

Shruti boleh menguruskan beberapa kedudukan yoga yang paling mencabar. Dia boleh dengan mudah menampung seluruh tubuh pada kekuatan lengan kecilnya dan menggantungkan kakinya ke atas kepalanya ke belakang.

Shruti berkata: "Rasa seronok apabila orang ikut arahan saya, saya berasa seperti seorang guru yang sebenar." [Mail Online]


Wartawan TV termuda di dunia

Wartawan TV termuda, berusia 5 tahun
Dalam masa Taufan Irene membantai Perairan Timur AS dengan angin kuat dan hujan lebat,  Jane Haubrich yang berusia 5 tahun melakukan update sepanjang hari melalui iReport CNN - menetapkan rekod dunia untuk  wartawan cuaca TV yang termuda.

Bapa Jane iaitu Frederic, pembuat filem dokumentari, yang juga terlibat di sebalik pengeluaran laporan ini berkata, anak perempuannya sentiasa berminat pada kamera dan mungkin mempunyai masa depan dalam bidang berita.  [World Records Academy]






Gadis buta menjadi penterjemah bahasa termuda

Seorang anak gadis yang baru berusia 10 tahun, fasih dalam 4 bahasa, meskipun beliau seorang yang cacat penglihatan / buta.

Alexia Sloane, dari Cambridge, England, kehilangan penglihatan pada usia dua tahun setelah dia didiagnosis dengan kanser otak dan menjalani kemoterapi selama 18 bulan.

Tetapi pelajar yang sangat bercita-cita tinggi ini tidak membiarkan kecacatannya menahan dirinya dan telah menjadi fasih dalam Bahasa Sepanyol, Perancis, Cina dan Braille pada usia 10 tahun.

Dia sudah mencapai dua A untuk GCSE dalam bahasa Bahasa Perancis dan Sepanyol, yang mana diambilnya ketika berusia sembilan tahun, dan sekarang sedang belajar bahasa Arab dan Rusia.

Baca selanjutnya ..


CEO termuda di dunia

Sindhuja Rajaraman, seorang gadis berusia 14 tahun telah menjadi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang termuda di dunia. Pelajar standard sembilan itu menjadi ketua Syarikat Seppan, sebuah firma animasi, pada bulan Oktober 2010, yang ditubuhkan oleh bapanya.

Dia dihakimkan sebagai animator terpantas 2D dan 3D dengan perisian lobi NASSCOM (National Association of Software and Services Companies) di Gaming and Animation Conclave 2010 yang diadakan di Hyderabad. Rajaraman berkata: "Saya bangga menjadi animator."

Akan menjadi ledakan besar di India dan semua industri akan terlibat dengan animasi, mereka perlu animasi dan multimedia. Saya menikmati kerja ini dan saya juga mendapat kerja-kerja yang mencabar," tambah beliau.

Syarikat itu mempunyai 160 pekerja.  [Sify]


Budak lelaki usia 9 tahun, jurutera IT termuda yang diiktiraf oleh Microsoft

Marco Calasan, kanak-kanak lelaki pintar dari Macedonia telah menjadi jaguh IT termuda yang diiktiraf oleh gergasi komputer Microsoft. Media telah menggelarkannya sebagai 'Mozart of Computers'.

Pada usia enam tahun, Marco berjaya lulus dengan Microsoft dan menjadi pentadbir sistem termuda di dunia IT. Kemudian, ketika berusia lapan tahun, dia mendapatkan sijil Microsoft Certified Professional. Sebulan yang lalu, pada usia sembilan tahun, dia kembali berjaya melepasi tujuh ujian kelayakan dan menjadi Microsoft Certified Systems Engineer (MCSE).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.