Berita Terkini

MCA kecam JAIS dan JAKIM

Bukan main lantang lagi nampaknya Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sekarang, dalam masa sehari dua ini, dua-dua jabatan Islam dia hentam, iaitu JAKIM dan JAIS.

Apa respon Ibrahim Ali agaknya? Kerana biasanya Presiden PERKASA lah yang KUAT MEMPERTAHANKAN ISLAM (kononnya), seperti yang pernah dilaung-laungkannya sebelum ini di dalam ceramah beliau terhadap golongan Kristian yang kononnya telah mengatakan mahu melantik Perdana Menteri dari golongan Kristian suatu hari nanti.

'Buka puasa' di gereja: MCA selar JAIS

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menyifatkan tindakan para pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu Pusat Methodist Damansara Utama di sini ketika satu majlis makan malam pelbagai kaum diadakan di situ, adalah tidak wajar dan memalukan.

Kata beliau walaupun terdapat aduan atau wujud keadaan yang meragukan, para pegawai berkenaan sepatutnya tunggu hingga majlis pada Rabu malam itu selesai sebelum membuat pemeriksaan.

Dr Chua berkata Jais, yang terletak di bawah bidang kuasa anggota exco daripada PAS Datuk Dr Hassan Ali, perlu memberi penjelasan tentang isu itu dan memohon maaf kerana menceroboh premis gereja berkenaan serta kelemahan pihaknya mengendalikan perkara itu.

"Kejadian ini menunjukkan bahawa PAS tidak liberal seperti yang didakwanya," kata Dr Chua dalam kenyataan hari ini.

Naib presiden MCA Gan Ping Sieu pula berkata tindakan para pegawai Jais itu mencerminkan sikap pakatan pembangkang yang berfikiran sempit serta tebal dengan semangat kedaerahan.

[Bernama]


Sijil halal: Jakim hanya guna ujian Jabatan Kimia

KUALA LUMPUR, 4 Ogos — Kesemua sampel produk yang diambil oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dihantar ke Jabatan Kimia, yang telah mendapat akreditasi bagi skop pengujian DNA, untuk tujuan analisis.

Sehubungan itu, Ketua Pengarah Jakim Osman Mustapha berkata, dalam melaksanakan ujian bagi sesuatu produk oleh sesebuah makmal, faktor seperti kaedah pengujian, tahap pengesanan, peralatan yang digunakan, juruanalisis dan akreditasi terhadap skop pengujian, memainkan peranan yang penting dan pada masa sama mempengaruhi keputusan ujian.

Justeru, kata beliau, Jakim sehingga kini hanya bergantung kepada keputusan analisis Jabatan Kimia sebagaimana juga yang diamalkan oleh jabatan-jabatan kerajaan yang lain seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Osman mengualas kenyataan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek semalam, yang mendakwa Jakim bersikap keterlaluan dalam menangani isu berkaitan sijil halal.

Dr Chua juga bertanya mengenai standard yang ditetapkan oleh Jakim, sama ada ia diterima di peringkat antarabangsa atau sebaliknya.

Jelas Osman, dalam pelaksanaan sijil halal, pengambilan sampel produk atau bahan ramuan untuk diuji didasarkan kepada dua faktor iaitu berasaskan keraguan atau aduan mengenai sesuatu produk atau bahan ramuan.

Katanya, keraguan yang dimaksudkan adalah seperti penemuan positif DNA babi dalam sesuatu produk yang tidak diiktiraf, produk-produk yang seumpamanya juga akan diuji secara rawak bagi mengelakkan keraguan dalam pemberian sijil halal.

Dipetik Bernama Online, Osman juga menjelaskan, isu kekeliruan terhadap perbezaan status halal produk Golden Churn Butter antara Jakim dan Jabatan Agama Islam Sarawak tidak timbul kerana ujian yang dilakukan membabitkan sampel dari pengimport berbeza.

Beliau berkata dalam melaksanakan ujian kandungan DNA babi dalam sesuatu produk, beberapa faktor perlu diambil kira seperti nombor kelompok keluaran produk yang diambil, pembungkusan, tempat pengambilan sampel dan faktor-faktor lain yang mungkin berlaku semasa pengeluaran produk berkenaan dikilangkan.

“Pada masa itu faktor kemungkinan berlaku kontaminasi di peringkat-peringkat tertentu juga perlu diambil kira.

“Jakim ingin memaklumkan bahawa kedua-dua sampel yang diambil oleh Jakim dan Jais diambil daripada nombor kelompok dan pembungkusan yang berbeza termasuk perbezaan pengimport dan tempat pengambilan sampel,” katanya.

Katanya, walaupun terdapat dua pandangan yang berbeza, Jakim tidak menyanggahi penemuan DNA babi dalam sampel produk berkenaan yang diambil oleh Jais kerana faktor-faktor yang telah dinyatakan dan umat Islam di Sarawak wajar mematuhi keputusan yang dibuat oleh Jais.

Dalam pada itu, Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Hab Halal Jakim, Hakimah Mohd Yusof pula berkata, Jakim sentiasa menyediakan peluang untuk pengusaha berkomunikasi bagi urusan mendapatkan persijilan halal tetapi pada masa yang sama kepentingan Islam dan umat Islam tidak dikompromi sama sekali.

“Tidak ada isu sebenarnya yang dikatakan enam bulan baru boleh memohon sijil lain. Apa yang kita tetapkan ialah dengan memperbetulkan keperluan menghasilkan produk mengikut syariat dan ajukan semula kepada kami dalam tempoh enam bulan.

“Kalau pengusaha boleh menghantar permohonan dengan sudah diperbetulkan itu sebelum tempoh enam bulan itu berakhir, kita akan proses segera. Jika selepas enam bulan itu tamat, mereka perlu pohon mengikut prosedur dari awal,” katanya.

[Malaysian Insider]



MCA kecam cara Jakim tangani isu sijil halal

KUALA LUMPUR, 3 Ogos — Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tidak wajar bersikap keterlaluan dalam menangani isu berkaitan sijil halal, sebaliknya harus menyediakan lebih banyak ruang untuk berkomunikasi khususnya membabitkan pengusaha bukan Islam, kata MCA.

“Walaupun saya faham Jakim mahu mewujudkan standard antarabangsa, mereka perlu membenarkan ruang untuk komunikasi. Mereka tidak boleh bersikap keterlaluan dalam mengendalikan soal mengeluarkan sijil halal,” tegas Presiden MCA Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek di sini hari ini.

Dr Chua berkata demikian ekoran banyak aduan daripada pengusaha Industri Kecil dan Sederhana (IKS) mengenai validasi pengesan DNA yang baru dilaksanakan untuk mengesan pencemaran komponen khinzir dan anjing.

Seorang pengilang bebola ikan dari Johor Baru yang hanya mahu dikenali sebagai Ang berkata pegawai-pegawai Jakim telah mengambil sampel dari kilangnya Januari lalu dan telah membatalkan sijil halalnya dua bukan kemudian disebabkan kesan pencemaran khinzir.

“Apabila meminta mereka menunjukkan laporan, mereka tidak sanggup. Tidak ada salinan yang diberikan. Mereka meminta saya merayu (untuk sijil yang baru),” kata Ang.

Bagaimanapun ramai usahawan tidak berpuas hati kerana permohonan untuk mendapatkan sijil halal memerlukan sekurang-kurangnya enam bulan dan keadaan itu “menjejaskan perniagaan.”

“Apabila syarikat-syarikat ini ditolak, mereka memerlukan enam bulan untuk memohon semula (untuk mendapatkan sijil halal). Sesetengah daripada mereka mengambil masa sehingga satu tahun. Ini adalah tidak adil.

“Jakim perlu mendidik dan membimbing syarikat-syarikat ini, bukan menyusahkan mereka, “kata Dr Chua lagi.

Wakil Persatuan SMI Malaysia berkata mesin DNA yang baru ini sangat sensitif dan mudah tercemar. Mereka menggesa agar prosedur ujian semasa dikaji semula.

“Ini mungkin kes pencemaran balas. Selain itu, apabila pengesanan diambil, Jakim tidak seharusnya menggantung sijil kami selama enam bulan, tetapi membiarkan syarikat melaksanakan audit yang menyeluruh,” kata seorang wakil.

“Jakim harus membenarkan lebih ruang untuk berdialog, kami perlu tahu mengapa produk-produk kami telah ditolak, “ katanya.

Dr Chua juga berkata ketelusan tidak wujud dalam tindakan Jakim.

“Mereka akan kata anda habis (dalam kes-kes macam ini). Tiada audit kedua. Kajian di makmal bebas juga tidak diterima.

“Di Malaysia, semua pengilang mengimport bahan-bahan dari negara-negara lain. Bahan-bahan yang diimport ini disahkan halal di negara-negara import, tetapi Jakim kata ia ini tidak halal,” katanya.

“Apa sumber standard yang Jakim berdasarkan? Adakah ia diterima di peringkat antarabangsa?” soal Dr Chua.

“Jakim telah bersikap keterlaluan dalam mengendalikan isu sijil halal. Saya akan membangkitkan isu ini dalam jawatankuasa ekonomi negara,” kata Dr Chua lagi.

[Lisa J. Ariffin - Malaysian Insider]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.