Slider

Cara Hidup

Konspirasi

Dunia Islam

Kisah Nabi dan Sahabat

Kisah umat dahulu

Sains

Foto

Pautan Luar

» » » 10 haiwan yang paling lambat bergerak



10 - Beruang Koala (Koala Bear - 25mph)

Beruang Koala - Foto kredit: National Geographic

Koala adalah mamalia marsupial yang bergerak perlahan-lahan dan binatang malam. Tangan dan kakinya khusus disesuaikan untuk memanjat pohon. Koala tidur di pohon-pohon kayu putih di siang hari. Koala adalah salah satu spesies yang dilindungi, tetapi terancam oleh hilangnya habitat.


9 - Gila Monster (15mph)

gila monster
Gila Monster - Foto kredit: abc News

Gila Monster adalah spesis biawak besar, mula-mula ditemui di Amerika Syarikat dan Mexico utara selatan. Monster ini memiliki kaki kuat dan cakar panjang yang digunakan untuk menggali. ia menghabiskan sebahagian besar waktu mereka di liang bawah tanah. Mereka biasanya makan tikus, bayi arnab, dan telur burung burung yang ditemui di dalam tanah.




8 - Manatee (13mph)

Manatee - Foto kredit: National Geographic

Manatee adalah mamalia laut yang besar dan manatee juga dikenali sebagai lembu laut. Manatee mempunyai berat rata-rata lebih dari 500kg dan dapat membesar lebih dari 4.5 meter. Meskipun memiliki ukuran besar mereka boleh bertahan hidup hingga 70 tahun. Manatee menghabiskan sebahagian besar waktu mereka pada tanaman dalam keadaan hangat, perairan cetek yang kurang lebih dua meter. Manatee adalah herbivor dan kerana itu hanya benar-benar memakan tanaman air seperti rumput laut dan ganggang.



7 - Nematodes

Nematodes - Foto kredit: nematodes.org

Cacing mikroskopik ini makan bakteria tetapi biasanya membiarkan mereka datang kepadanya.



6 - Kuda Laut (Seahorse - 0.5 mph)

Kuda Laut - Foto kredit: National Geographic

Kuda Laut boleh mencapai kelajuan 0.5 mph.  Ia adalah haiwan kategori ikan yang paling perlahan di dunia.


Kuda Laut melahirkan anak


5 - Monyet Kongkang 3 jari (Three-toed Sloth - 0.15 mph)

Three-Toed Sloth - Foto kredit: National Geographic

Three-Toed Sloth adalah anggota dari genus Bradypus dan keluarga Bradypodidae. Terkenal sebagai mamalia paling lambat bergerak, binatang yang malas. Yang berjalan pada kecepatan puncak 0.15 mph. Three-Toed Sloth lebih kurang sama besar dengan anjing kecil, dengan kepala dan tubuh memiliki gabungan tinggi sekitar 60 cm, dan haiwan itu beratnya 3.5 - 4.5 kg.



4 - Kura-kura Gergasi (Giant Tortoise - 0.13 mph)

Kura-kura gergasi - Foto kredit: National Geographic

Kura-kura gergasi merupakan ciri khas dari pulau tropika tertentu. Mereka adalah salah satu haiwan di dunia yang paling lama hidup, dengan rata-rata usia 100 tahun atau lebih. Penyu memiliki kecepatan bervariasi menurut spesis.

Kura-kura paling lambat di dunia telah dihitung memiliki kecepatan 0.13 hingga 0.30 mph. Ia menjadikannya reptilia paling lambat bergerak. Namun, ketika mereka berenang, kecepatan nya boleh mencapai 22 mph.



3 - Bintang Laut (Starfish - 0.06 mph)

Bintang laut - Foto kredit: National Geographic

Bintang laut umumnya ditemui dengan lima lengan yang menempel pada cengkeram pusat. Bintang laut tidak tergantung pada kerangka, bergerak beriringan menggunakan kelima jari (walaupun bintang laut masih dilindungi oleh kerangka mereka), namun memiliki sistem vaskular air hidrolik yang membantu bintang laut bergerak.


Time Lapse- Starfish flipping over


2 - Siput (Slug - 0.03 mph)

Slug - Foto kredit: National Geographic

Fakta, siput menjadi binatang paling lambat di dunia. Ia hanya memiliki kecepatan maksimum 0.03 mph. Membuat mereka mudah untuk ditangkap sejak zaman dulu kala lagi. Tubuh lunak berlendir siput rentan terhadap pengeringan, sehingga siput hidup terbatas pada lingkungan lembab dan harus mundur ke tempat persembunyian ketika cuaca basah ke kering.


1 - Batu Karang (Coral - Tak bergerak)

Batu karang gergasi - Foto kredit: National Geographic

Batu karang adalah organisma laut yang dikelaskan sebagai haiwan, bukan tumbuhan dan sebagainya. Maka ada sesiapa yang mahu lawan perlahan dengan batu karang? Ia memang tidak bergerak langsung ke mana-mana. Haiwan mana yang dapat sabar tidak ke mana-mana langsung agaknya.

Batu karang boleh menangkap ikan dan haiwan kecil, seperti plankton, dengan menggunakan sel-sel busuk pada sesungut mereka, kebanyakan batu karang mendapatkan majoriti tenaga dan nutrien daripada alga fotosintesis unicellular yang dipanggil zooxanthellae.


[Scienceray , Wikipedia]


Lihat juga Haiwan terpantas di darat, di laut dan di udara




«
Next
Catatan Terbaru
»
Previous
Catatan Lama


Artikel berkaitan:

Tiada ulasan: