لا اله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كل شيء قدير . Semoga Allah bantu perjuangan menegakkan Islam dan keadilan di muka bumi ini, amiin .......

31 Julai 2011

10 haiwan yang paling lambat bergerak

Ahad, Julai 31, 2011 | |


10 - Beruang Koala (Koala Bear - 25mph)

Beruang Koala - Foto kredit: National Geographic

Koala adalah mamalia marsupial yang bergerak perlahan-lahan dan binatang malam. Tangan dan kakinya khusus disesuaikan untuk memanjat pohon. Koala tidur di pohon-pohon kayu putih di siang hari. Koala adalah salah satu spesies yang dilindungi, tetapi terancam oleh hilangnya habitat.


9 - Gila Monster (15mph)

gila monster
Gila Monster - Foto kredit: abc News

Gila Monster adalah spesis biawak besar, mula-mula ditemui di Amerika Syarikat dan Mexico utara selatan. Monster ini memiliki kaki kuat dan cakar panjang yang digunakan untuk menggali. ia menghabiskan sebahagian besar waktu mereka di liang bawah tanah. Mereka biasanya makan tikus, bayi arnab, dan telur burung burung yang ditemui di dalam tanah.




8 - Manatee (13mph)

Manatee - Foto kredit: National Geographic

Manatee adalah mamalia laut yang besar dan manatee juga dikenali sebagai lembu laut. Manatee mempunyai berat rata-rata lebih dari 500kg dan dapat membesar lebih dari 4.5 meter. Meskipun memiliki ukuran besar mereka boleh bertahan hidup hingga 70 tahun. Manatee menghabiskan sebahagian besar waktu mereka pada tanaman dalam keadaan hangat, perairan cetek yang kurang lebih dua meter. Manatee adalah herbivor dan kerana itu hanya benar-benar memakan tanaman air seperti rumput laut dan ganggang.



7 - Nematodes

Nematodes - Foto kredit: nematodes.org

Cacing mikroskopik ini makan bakteria tetapi biasanya membiarkan mereka datang kepadanya.



6 - Kuda Laut (Seahorse - 0.5 mph)

Kuda Laut - Foto kredit: National Geographic

Kuda Laut boleh mencapai kelajuan 0.5 mph.  Ia adalah haiwan kategori ikan yang paling perlahan di dunia.


Kuda Laut melahirkan anak


5 - Monyet Kongkang 3 jari (Three-toed Sloth - 0.15 mph)

Three-Toed Sloth - Foto kredit: National Geographic

Three-Toed Sloth adalah anggota dari genus Bradypus dan keluarga Bradypodidae. Terkenal sebagai mamalia paling lambat bergerak, binatang yang malas. Yang berjalan pada kecepatan puncak 0.15 mph. Three-Toed Sloth lebih kurang sama besar dengan anjing kecil, dengan kepala dan tubuh memiliki gabungan tinggi sekitar 60 cm, dan haiwan itu beratnya 3.5 - 4.5 kg.



4 - Kura-kura Gergasi (Giant Tortoise - 0.13 mph)

Kura-kura gergasi - Foto kredit: National Geographic

Kura-kura gergasi merupakan ciri khas dari pulau tropika tertentu. Mereka adalah salah satu haiwan di dunia yang paling lama hidup, dengan rata-rata usia 100 tahun atau lebih. Penyu memiliki kecepatan bervariasi menurut spesis.

Kura-kura paling lambat di dunia telah dihitung memiliki kecepatan 0.13 hingga 0.30 mph. Ia menjadikannya reptilia paling lambat bergerak. Namun, ketika mereka berenang, kecepatan nya boleh mencapai 22 mph.



3 - Bintang Laut (Starfish - 0.06 mph)

Bintang laut - Foto kredit: National Geographic

Bintang laut umumnya ditemui dengan lima lengan yang menempel pada cengkeram pusat. Bintang laut tidak tergantung pada kerangka, bergerak beriringan menggunakan kelima jari (walaupun bintang laut masih dilindungi oleh kerangka mereka), namun memiliki sistem vaskular air hidrolik yang membantu bintang laut bergerak.


Time Lapse- Starfish flipping over


2 - Siput (Slug - 0.03 mph)

Slug - Foto kredit: National Geographic

Fakta, siput menjadi binatang paling lambat di dunia. Ia hanya memiliki kecepatan maksimum 0.03 mph. Membuat mereka mudah untuk ditangkap sejak zaman dulu kala lagi. Tubuh lunak berlendir siput rentan terhadap pengeringan, sehingga siput hidup terbatas pada lingkungan lembab dan harus mundur ke tempat persembunyian ketika cuaca basah ke kering.


1 - Batu Karang (Coral - Tak bergerak)

Batu karang gergasi - Foto kredit: National Geographic

Batu karang adalah organisma laut yang dikelaskan sebagai haiwan, bukan tumbuhan dan sebagainya. Maka ada sesiapa yang mahu lawan perlahan dengan batu karang? Ia memang tidak bergerak langsung ke mana-mana. Haiwan mana yang dapat sabar tidak ke mana-mana langsung agaknya.

Batu karang boleh menangkap ikan dan haiwan kecil, seperti plankton, dengan menggunakan sel-sel busuk pada sesungut mereka, kebanyakan batu karang mendapatkan majoriti tenaga dan nutrien daripada alga fotosintesis unicellular yang dipanggil zooxanthellae.


[Scienceray , Wikipedia]


Lihat juga Haiwan terpantas di darat, di laut dan di udara






Artikel berkaitan:

0 komen:

Catat Ulasan

Terima kasih :)


..
 

Al-Quran dan Sains

Hukum Allah

Stat


لا إله إلا الله محمد رسول الله

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka." [Surah Aali-Imran : Ayat 190 - 191]


Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri". [Hadits Riwayat Ibnu Majah]


"Tiadalah antara penciptaan Adam a.s hingga hari Kiamat, urusan (fitnah) yang lebih besar dari Dajjal." [Hadits Riwayat Muslim]


LINKS

Arkib blog

Hakcipta 2013 Unikversiti.
| Boleh copy, tapi mesti sertakan sumber dari sini. Segala berita dan iklan dalam blog ini tidak semestinya melambangkan pendirian kami. Jika ada salah dan silap harap maafkan, dan sila beri teguran membina dengan beradab dan berakhlak baik, bukan teguran membabi-buta tanpa usul periksa. Setiap berita tidak semestinya betul belaka. Yang 100% betul hanyalah AlQuran. Maka kaji dan tapislah berita dengan berhikmah :)