لا اله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كل شيء قدير . Semoga Allah bantu perjuangan menegakkan Islam dan keadilan di muka bumi ini, amiin .......

28 April 2011

Gambar Pontianak berhampiran jambatan runtuh

Khamis, April 28, 2011 | | | | |
Seorang lelaki, Pego Guntoro berjaya merakam gambar hantu Kuntilanak / Pontianak di celah sebatang pokok di sebuah jambatan yang runtuh di Desa Karangsemi Kecamatan Tanjung Anom, Kabupaten Nganjuk, Jawa Timur.

Gambar itu dirakamkan oleh Guntoro menerusi telefon bimbit berkamera pada petang Isnin lalu.  Dalam imej tersebut, hantu Pontianak itu memakai baju labuh berwarna putih, rambut panjang mengurai manakala tangannya tidak kelihatan.

"Jika diperhatikan, ia seperti kuntilanak," kata seorang rakan Guntoro yang hanya mahu dikenali sebagai Ratno.

Menurutnya, semasa gambar itu dirakamkan, Guntoro kelihatan ketakutan dan menghantar imej tersebut menerusi Bluetooth ke handphonenya.

Penduduk di sekitar lokasi jambatan itu mengaku Pontianak pernah dilihat di kawasan tersebut.  Seorang penduduk yang hanya dikenali sebagai Agus menyatakan bahawa dia pernah melihat Pontianak dengan wajahnya yang cukup cantik semasa melintas di atas jambatan itu.

"Sudah setahunan kalau gak salah. Saat itu saya selesai makan di warung sebelah jembatan, sudah jam sembilanan malam. Saat melintas di atas jembatan saya lihat sosok hantu duduk-duduk di bagian besi pembatas. Saya sempat melirik, cukup cantik wajahnya," ungkap Agus dengan mimik wajah serius.

Pontianak merupakan hantu yang dipercayai berasal dari ibu hamil yang mati.


[Detik, Kosmo]


Macam mana, boleh percaya ke? Percaya atau tidak, makhluk tersebut memang wujud. Cuma jika dikatakan pontianak berasal dari ibu hamil yang mati itu tidak berapa tepat. Kerana di dalam Islam, seorang ibu yang mati hamil adalah dikira mati syahid akhirat.

Melainkan matinya orang kafir yang melahirkan anak atau kerana melahirkan anak di luar nikah dan belum sempat bertaubat, itu tidak pastilah. Kerana ada hadith yang menyebut maksudnya, "Seseorang yang hendak berzina, tidak akan melakukan zina itu semasa dia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak minum arak, tidak akan minum arak tersebut semasa dia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak mencuri, tidak akan melakukan perbuatan itu semasa dia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak melakukan rompakan yang lazimnya menjadikan orang yang merompak itu memandang sahaja kepadanya, tidak akan merompak semasa dia berkeadaan sempurna imannya.”  [Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim]

Tetapi Pontianak adalah kategori jin yang menjelma sedemikian. Saya sendiri pun ada pengalaman dengan makhluk berupa sebegini, antaranya saya pernah melihat ia melayang-layang dalam bilik saya sendiri. Believe it or not? Believe it :)


Artikel berkaitan:

0 komen:

Catat Ulasan

Terima kasih :)


..
 

Al-Quran dan Sains

Hukum Allah

Stat


لا إله إلا الله محمد رسول الله

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka." [Surah Aali-Imran : Ayat 190 - 191]


Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri". [Hadits Riwayat Ibnu Majah]


"Tiadalah antara penciptaan Adam a.s hingga hari Kiamat, urusan (fitnah) yang lebih besar dari Dajjal." [Hadits Riwayat Muslim]


LINKS

Arkib blog

Hakcipta 2013 Unikversiti.
| Boleh copy, tapi mesti sertakan sumber dari sini. Segala berita dan iklan dalam blog ini tidak semestinya melambangkan pendirian kami. Jika ada salah dan silap harap maafkan, dan sila beri teguran membina dengan beradab dan berakhlak baik, bukan teguran membabi-buta tanpa usul periksa. Setiap berita tidak semestinya betul belaka. Yang 100% betul hanyalah AlQuran. Maka kaji dan tapislah berita dengan berhikmah :)