Berita Terkini

Kenapa Yesus tidak lahir pada 25 Disember?

Sebenarnya tidak ada bukti yang mengatakan bahawa Yesus / Isa AlMasih lahir pada 25 Disember. Gereja-gereja Nasrani awal tidak menyambut Hari kelahiran Yesus. Ianya tidak disambut sehinggalah tahun 440 barulah gereja mengisytiharkan sambutan Hari Lahir Yesus.

Sejarah secara meyakinkan menunjukkan bahawa telah dipopularkan 25 Disember sebagai tarikh untuk merayakan Krismas, bukan kerana Yesus Kristus lahir pada hari itu, tetapi kerana sudah popular di pesta keagamaan penyembah berhala kuno sebagai hari kelahiran dewa matahari. Tapi apakah mungkin bahawa 25 Disember boleh menjadi hari kelahiran Yesus?

"Kerana tidak ada sumber kitab suci kepada hari kelahiran Yesus, guru Kristian awal menyarankan tarikh turun kalendar. Clement ... memilih 18 November. Hippolytus ... membayangkan Yesus harus dilahirkan pada hari Rabu ... Sebuah dokumen tanpa nama [,], dipercayai telah ditulis di Afrika Utara sekitar tahun 243, menempatkan kelahiran Yesus pada 28 Mac "(Jeffery Sheler," In Search of Krismas, "US News and World Report, 23 Disember 1996, h. 58).

Analisis yang cermat Alkitab, bagaimanapun, jelas menunjukkan bahawa 25 Disember adalah tarikh yang tidak mungkin bagi kelahiran Yesus. Berikut adalah dua sebab utama:

Pertama, kita tahu bahawa gembala sedang berada di ladang melihat ternakan mereka pada waktu kelahiran Yesus (Lukas 2:7-8). Gembala tidak di ladang pada bulan Disember. Menurut Perayaan: The Complete Book of American Holidays, Lukas melaporkan "menunjukkan bahawa Yesus mungkin telah lahir di musim panas atau awal musim gugur. Ini kerana pada bulan Disember yang dingin dan hujan di Yudea, kemungkinan para gembala akan mencari perlindungan untuk ternakan mereka pada malam hari "(Robert Myers, 1972, hal 309).

Demikian pula, The Interpreter's One-Volume Commentary (1980) mengatakan bahagian ini "akan mengemukakan bantahan terhadap kelahiran yang berlaku pada tarikh 25 Disember kerana cuaca tidak mengizinkan" gembala menjaga ternakan mereka di ladang pada malam hari kerana terlampau sejuk dengan salji dan hujan.


Kedua, Orang tua Yesus datang ke Betlehem untuk mendaftar dalam bancian Rom (Lukas 2:1-4). Bancian seperti itu tidak diambil pada musim dingin, saat suhu mulai sering turun di bawah takat beku dan jalan berada dalam keadaan teruk. Mengambil bancian dalam kondisi seperti itu pasti akan memudaratkan diri sendiri.

Memandangkan kesulitan-kesulitan dan keinginan untuk membawa orang-orang kafir ke dalam agama Kristian, William Walsh berkata, "Fakta penting kemudian yang telah saya meminta anda untuk mendapatkan dengan jelas dalam kepala anda adalah bahawa penetapan tarikh 25 Disember sebagai kompromi dengan paganisme" (The Story of Santa Klaus, 1970, hal 62).

Jika Yesus Kristus tidak dilahirkan pada tarikh 25 Disember, apakah Alkitab menunjukkan ketika Beliau dilahirkan? Catatan alkitab menunjuk pada musim gugur tahunan sebagai waktu yang paling mungkin kelahiran Yesus, yang berdasarkan pada konsepsi dan kelahiran Yohanes Pembabtis.

Sejak Hanna / Elizabeth (ibu Yohanes) sedang dalam bulan keenam kehamilan ketika Yesus dikandung (Lukas 1:24-36), kita boleh menentukan masa anggaran tahun Yesus dilahirkan jika kita tahu bila Yohanes lahir. Ayah Yohanes iaitu Zakaria, adalah seorang imam yang melayani di Bait Allah di Baitulmuqaddis selama Abia (Lukas 1:5). Perhitungan sejarah menunjukkan muat perkhidmatan ini untuk berkorespondensi 13-19 Jun pada tahun itu (EW Bullinger, The Companion Bible, 1974, Lampiran 179, hal 200).

Saat itu pada masa perkhidmatan rumah ibadat di mana Zakaria mengetahui bahawa beliau dan isterinya, Elizabeth, akan mempunyai anak (Lukas 1:8-13). Setelah ia menyelesaikan perkhidmatan dan perjalanan pulang, Elizabeth telah mengandung (ayat 23-24). Dengan anggapan gambaran kelahiran Yohanes berlaku pada hampir akhir Jun, menambah sembilan bulan membawa kita pada akhir Mac sebagai waktu yang paling mungkin bagi kelahiran Yohanes. Menambahkan enam bulan (perbezaan umur antara Yohanes dan Yesus) membawa kita pada akhir September sebagai waktu kemungkinan kelahiran Yesus.

6 ulasan:

  1. Hai,
    Benar. Saya setuju dengan artikel anda di atas. Dan hal ini sudah lama diketahui.

    Maka, tuduhan bahawa Krismas adalah diciplak dari agama pagan menjadi tidak relevan kerana yang dirayakan bukanlah kepercayaan kuno tersebut, cuma ia diganti dengan merayakan kelahiran Yesus.

    Tarikh bukanlah isu utama. Yang penting adalah Yesus memang dilahirkan.

    Tiwas

    BalasPadam
  2. Salaam dan Hi saudara Tiwas :) Tak mengapalah jika saudara mahu terus merayakannya pun. Artikel di atas cuma mahu menerangkan asal usul 25 disember itu.

    Cuma, mengapa disertakan juga dengan pokok Krismas? Sedangkan perayaan pokok Krismas itu juga asalnya dari Raja Namrud. Pokok Evergreen tumbuh di istananya setelah Namrud meninggal dunia, dan ibunya Semiramis menganggap itu bukti kelahiran baru bagi Namrud. Kononnya roh Namrud selalu hadir ke pokok itu dan menggantung bingkisan2. Cerita selanjutnya di http://unikversiti.blogspot.com/2009/11/raja-namrud-dan-hubungannya-dengan.html

    Kemudian, kenapa dirayakan juga Hari Easter? Kerana Easter itu berasal dari perkataan Ishtar (Dewi Kesuburan) iaitu gelaran kepada Semiramis. Dan hari Easter disambut dengan telur2. Apa relevan kebangkitan semula dengan TELUR? Sedangkan telur berkaitan dengan BENIH, iaitu Semiramis melahirkan Namrud tanpa ayah, dan Semiramis sendiri digelar Dewi Kesuburan :)

    BalasPadam
  3. Hai,
    Maksud anda perayaan Krismas mempunyai pengaruh paganisme betul?
    Saya pasti anda tahu bahawa dakwaan ini sudah lama dianggap sebagai tidak berasas oleh pengkaji kepercayaan kuno.

    Nampaknya, anda melihat tradisi perayaan ini sebagai sesuatu yang wajib untuk dilakukan oleh Kristian. Sebenarnya, ia sama seperti ketika anda menyambut Hari Raya. Ada yang menganggap untuk menyambut Hari Raya, adalah tidak lengkap tanpa Baju Melayu. Tapi, adakah ia wajib? Tidak bukan?

    Hal ini juga sama apabila Kristian menyambut Krismas atau Easter. Yang penting adalah mesej perayaan tersebut. Krismas untuk merayakan kelahiran Yesus dan Easter untuk merayakan kebangkitanNya.

    BalasPadam
  4. Dakwaan di atas BERASAS, yang TIDAK BERASASNya ialah KELAHIRAN YESUS pada 25 Disember.

    Hari Raya dalam Islam adalah JELAS, kami menyambut Hari Raya setelah sebulan berpuasa. Dan Hari Aidil Adha pula ialah Hari Raya Korban dan tarikhnya JELAS sejak dari Nabi Muhammad s.a.w.

    Tetapi Hari Krismas TIDAK BERASAS jika dikatakan berasal dari TARIKH LAHIR YESUS, kerana LANGSUNG TIADA ORANG yang boleh membuktikan berapa haribulan Yesus lahir. Kamu akui bukan?

    Maka JELAS yang mana satu BERASAS dan yang mana satu TIDAK BERASAS. Very clear bro :)

    Dan Easter itu sendiri berasal dari perkataan ISHTAR, dari bahasa MESIR KUNO, gelaran kepada Dewi Kesuburan iaitu ibu kepada Namrud iaitu Semiramis.

    Langusung TIDAK BERASAS jika KEBANGKITAN semula dirayakan dengan telur2. Telur2 melambangkan BENIH, dan BENIH mesti dari wanita.

    Lagi pun ternyata itu adalah dari sejarah SEMIRAMIS :)

    BalasPadam
  5. Dan lagi saya mahu tahu, pernahkah Yesus mengajar agar MENYAMBUT KELAHIRANNYA? Pernahkah Yesus mengajar memperingati Hari KEBANGKITANNYA dengan menghias2 telur dan sebagainya?

    Kerana dalam Islam, jika suatu perkara agama diada2kan, itu namanya sudah Bid'ah. Iaitu bukan diajarkan oleh nabi.

    Suatu yang tidak diajar oleh nabi jika dijadikan sebagai Ibadat Khusus adalah bahaya, kerana lama-kelamaan siapa2 pun boleh reka dan membuat suatu yang baru. Dan semakin rosaklah ajaran yang asal.

    Kerana itulah jika saudara Tiwas mahu tahu, sejak Constantin kononnya memeluk Kristian selepas ketiadaan Yesus, banyak falsafah Greek / Yunani kuno yang diserapkan ke dalam ajaran Kristian pada masa itu, melalui seorang ahli falsafah keturunan Yahudi + Yunani iaitu Paul @ Paulus.

    Dan lihatlah, sampai skrg pun Pusat Gereja besar mazhab Katolik adalah di Vatican City, yg dulunya bahagian dari Rome @ Itali. Kenapa tersebarnya ajaran Yesus di Palestine, tiba2 akhirnya bangsa penjajah ROME yang memegang kuasa pentadbiran keagamaannya? :)

    BalasPadam
  6. Hai,
    Tentang paganisme,
    Nampaknya, anda salah faham tentang perayaan tersebut. Kristian tahu tarikh perayaan ini pada asalnya adalah perayaan paganisme. Namun, seperti yang anda sendiri katakan, ia diubah menjadi perayaan Kristian. Maka, ia sebenarnya bukanlah satu isu.

    Yang penting dalam hal ini, Yesus memang dilahirkan dan telah bangkit semula. Jika Krismas dirayakan pada 1 Januari pun, itu tidak ada masalah. Jika nama 'Easter' ditukar kepada 'Wester' juga bukan masalah, kerana bukan nama itu yang dirayakan. Nama itu hanyalah sebagai 'pengenalan' untuk hari tersebut.

    Anda juga salah faham tentang bagaimana perayaan ini dirayakan menurut pengajaran Kristian yang sebenar. Telur hanyalah tradisi dan dilakukan untuk permainan bagi kanak-kanak. Kristian sangat jelas dengan hal ini. Ia bukan sebahagian daripada peristiwa kebangkitan.

    Tentang Krismas, sebenarnya itu bukanlah perayaan wajib. Cuma, Kristian merayakannya kerana bersyurkur dengan kelahiranNya sebagai Penyelamat manusia. Malah, semasa Yesus dilahirkan, Dia disambut oleh para gembala dan 3 orang majus. Dalam kata lain, kelahiran Yesus memang ada dirayakan.

    Maka, isu utama di sini adalah kelahiran dan kebangkitan Yesus.

    Tentang Constantine,
    Ya, Constantine memang telah memasukkan pelbagai budaya Hellenistic ke dalam kepercayaan Kristian. Itu tidak dinafikan, namun, Kristian tahu yang mana satu adalah budaya Hellenistic dan yang mana satu adalah kepercayaan sebenar Kristian. Maka, ini bukanlah isu.

    Tentang Paulus,
    Dari kenyataan anda, seolah-olah Paulus hidup sezaman dengan Constantine. Adakah benar anda bermaksud demikian?

    Anda bertanya mengapa Rom yang memegang kuasa pemerintahan?
    Kerana pada zaman itu, pusat pentadbiran adalah Rom. Pada mulanya, Kristian ditindas oleh kerajaan Rom, namun, bilangan mereka bertambah banyak. Kerajaan Rom akhirnya menjadikan Kristianiti sebagai agama rasmi mereka. Akhirnya, wujudlah Roman Katholik sehingga hari ini.

    BalasPadam

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (64) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (248) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.