Berita Terkini

Setelah Ujian Vaksin Coronavirus Pertama dimulakan, Pengeluar Sedia Membuat Pengeluaran Skala untuk Jutaan

Minggu lalu, sukarelawan pertama dalam kajian eksperimen vaksin COVID-19 menerima dos pertama mereka, dan pemaju vaksin, Moderna Therapeutics, sudah berfikir ke hadapan. Walaupun ujian pada vaksin akan mengambil masa sekurang-kurangnya satu tahun untuk diselesaikan, kerja itu boleh memberikan maklumat yang berharga tentang bagaimana sistem imun dapat melawan coronavirus dan boleh memberi saintis satu permulaan jika ada wabak baru virus yang akan berlaku.

Kakitangan yang "non-essential" di kemudahan pengilangan Moderna Therapeutics, di Norwood, Massachusetts., termasuk presiden Dr. Stephen Hoge, bekerja dari rumah seperti yang disarankan oleh pegawai kesihatan awam, tetapi mereka yang terlibat dalam pembuatan apa yang mungkin menjadi vaksin pertama terhadap coronavirus bersedia untuk meningkatkan pengeluaran jika fasa pertama ujian pada vaksin menunjukkan bahawa ia selamat.

Vaksin akan dikaji terlebih dahulu dalam kumpulan 45 sukarelawan yang sihat, yang belum dijangkiti SARS-CoV-2, virus yang menyebabkan COVID-19. Dalam kumpulan ini, saintis mencari untuk melihat apakah suntikan selamat, dan untuk menguji tiga dos yang berbeza untuk melihat yang mana seolah-olah mengaktifkan tindak balas imun yang paling kuat. Sekiranya subjek awal ini tidak menghasilkan sebarang kesan sampingan atau tindak balas yang teruk, maka para penyelidik akan merekrut beratus-ratus sukarelawan yang lebih sihat untuk mengesahkan keputusan tersebut,

Untuk fasa pertama, Moderna menghantar ratusan botol vaksin ujian ke Institut Kesihatan Nasional (NIH), yang mengawasi kajian di beberapa pusat di AS. Untuk yang seterusnya, kata Hoge, "ia akan menjadi beberapa kali ganda, mungkin lima kali ganda lebih besar daripada fasa pertama. Kita bercakap mengenai beribu-ribu botol."

Dan sekiranya vaksin itu membuktikan bukan hanya selamat, tetapi juga berjaya, syarikat itu sedang bersedia untuk "permintaan yang luar biasa untuk meningkatkan skala vaksin dengan sangat cepat," kata Hoge, "kami sudah mula melakukan kerja untuk menghasilkan berjuta-juta dos."

Yang mungkin dilakukan, sebahagiannya, oleh teknologi bukan tradisional yang digunakan untuk membuat vaksin tertentu ini. Moderna menggunakan mRNA, satu bentuk genetik genom virus, dalam vaksinnya. Apabila ia disuntik ke dalam manusia, sel-sel kemudian memprosesnya supaya sel imun dapat mengenali dan menargetkannya untuk kemusnahan. Tidak seperti proses yang digunakan untuk membuat vaksin yang paling tradisional, kaedah ini tidak memerlukan sejumlah besar virus yang semakin meningkat, yang memakan masa yang lama.

Itulah sebabnya mengapa vaksin itu dibangunkan dalam masa rekod. Penyelidik Cina mula-mula mencatatkan urutan genetik SARS-CoV-2 pada pertengahan Januari, dan menjelang Februari. 7, Moderna mempunyai botol-botol vaksin yang siap untuk pengujian standard yang diperlukan sebelum rawatan dapat disediakan untuk ujian manusia. Menjelang minggu terakhir Februari, yang telah siap dan syarikat itu menghantar botol kepada NIH untuk semakan lanjut oleh saintisnya. Kedua-dua Moderna dan NIH memfailkan permintaan kepada Pentadbiran Makanan dan Dadah, yang mengawal percubaan terapi eksperimen, untuk memulakan suntikan vaksin pada orang untuk ujian manusia.

Hogue berharap pasukannya dapat terus menyingkatkan masa berharga daripada proses itu sambil menghasilkan vaksin yang selamat dan berkesan. "Matlamat asal apabila Dr. Anthony Fauci [pengarah Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Kebangsaan NIH] mula-mula mengumumkan vaksin itu, untuk menyuntiknya ke dalam manusia dalam kira-kira tiga bulan. Kami berjaya melakukannya dalam masa 63 hari, jadi kami sudah menunjukkan keupayaan untuk bergerak sedikit lebih cepat daripada jangkaan," katanya. "Kami mempunyai tanggungjawab etika untuk membina data dan memperlihatkan vaksin itu selamat dan berkesan, dan untuk melakukan itu secara berurutan. Namun, setiap peluang kita perlu teruskan demonstrasi bahawa kita boleh tarik garis masa ke dalam, kita akan ambil."

Ujian pada pesakit yang telah menghidap virus itu mungkin akan dilakukan dalam masa berbulan-bulan lagi, dan Fauci meramalkan bahawa ujian-ujian itu mungkin tidak dapat dibuat keputusan selama 12-18 bulan lagi. Tetapi sementara itu, setiap minggu, hari dan minit akan dikira. "Sejak awal, ini adalah perlumbaan, perlumbaan menentang virus," kata Hoge. "Jika ada apa-apa yang kita pelajari pada bulan lalu, kita perlu terus tekankan setiap kali kita dapat kelebihan."

[TIME]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (63) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (85) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (248) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (336) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.