Berita Terkini

Bagaimana Coronavirus menjejaskan Industri Hiburan

Pandemik coronavirus yang berterusan telah menyebabkan box office AS buat pertama kali dalam sejarah, melaporkan pendapatan sifar minggu ini.

"Ia seperti bom nuklear yang berlaku di tengah-tengah perniagaan," kata David Poland, pengkritik filem dan editor Movie City News.

Walau bagaimanapun, melihat wabak ini melalui lensa Hollywood dapat memberi gambaran tentang bagaimana terdedahnya industri yang bernilai jutaan dolar ini sebenarnya.

Studio-studio telah menangguhkan filem-filem yang akan datang, menolak tarikh penayangan hingga akhir tahun dan bahkan hingga tahun 2021.

Filem-filem yang sedang dalam pengeluaran ditangguhkan sehinggalah selamat untuk pelakon dan kru untuk menyambung semula. Panggung wayang di seluruh negara telah ditutup untuk mencegah penyebaran virus berterusan.

Filem seperti 'Mulan' oleh Disney ditunda, dan sebahagian daripada sebabnya adalah kerana ia dijangka melakukan begitu banyak urusan perniagaan di luar negara.

Oleh itu, mereka perlu menunggu China dan seluruh Asia dalam keadaan bersedia untuk pergi menonton filem sebelum mereka boleh mengeluarkannya, atau mereka pada dasarnya akan membuang $300 atau $400 juta.

Dengan pengedaran filem secara tradisional tidak lagi menjadi pilihan sekarang, sesetengah mata industri beralih kepada "streaming".

NBCUniversal khususnya telah mengumumkan rancangan untuk melepaskan banyak filem teaternya secara online (dalam talian), termasuk "The Invisible Man", "The Hunt" dan "Trolls World Tour".

Tetapi kata Poland, streaming video on demand (VOD) bukan penyelesaian yang akan berfungsi untuk setiap filem, yang sekali lagi memetik "Mulan" dan spekulasi peminat bahawa ia juga boleh mencari siaran awal online.

Malah, filem yang dikeluarkan untuk streaming yang pernah paling banyak mendapat hasil adalah sekitar $50 juta. Oleh itu, sementara streaming mungkin berdaya maju untuk filem-filem peringkat pertengahan, filem-filem senarai-A mungkin akan dapat melihat pelepasan teater juga pada akhirnya.

Dan walaupun ada perancangan untuk streaming, NBCUniversal nampaknya menyedari batasannya. Ia telah memilih untuk tidak melepaskan francais pilihannya iaitu "Fast and Furious 9" dan "No Time to Die" ke dalam talian, dan sebaliknya menunda mereka untuk memastikan pulangan di pasaran antarabangsa.

Fast and Furious 9 - No Time To Die

Sementara hasil eksperimen teater dan streaming NBCUniversal masih tidak pasti, industri streaming secara keseluruhan akan mendapatkan keuntungan dari gangguan ini.

Dengan pelancaran potensi perkhidmatan streaming HBO Max dan Peacock oleh Comcast, industri VOD terus berkembang tepat pada masanya apabila ramai orang terjebak di rumah dan mencari hiburan.

"Saya fikir Netflix akan menjadi penerima manfaat daripada semua ini kerana mereka sebenarnya akan dapat menghentikan pengeluaran pada banyak perkara," kata Poland.

"Masalah terbesar Netflix yang lalu adalah mereka menghabiskan terlalu banyak wang untuk pengeluaran."

Poland berkata, terhentinya penggambaran filem mungkin peluang Netflix untuk meningkatkan pengeluaran tanpa menarik perhatian yang tidak diingini.

Bagi studio-studio utama, antara strategi pelepasan reaktif mereka, pihak pengeluaran TV - yang mendapat keuntungan yang sama dengan streaming - dan banyak sumber keuntungan lain, dia yakin mereka akan dapat menghadapi ribut ini.

"Akan ada kerugian. Dan jumlahnya berbilion dolar," katanya. "Tetapi saya fikir ia akan menjadi lebih kurang menyakitkan daripada yang kebanyakan orang sangkakan."

Tragedi yang sebenarnya adalah kos manusia. Sementara studio akan kembali melonjak, syarikat dan individu yang lebih kecil dalam industri akan mendapati diri mereka tanpa pekerjaan dan berjuang untuk memenuhi keperluan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (63) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (85) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (248) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (336) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.