Berita Terkini

Tips Pemangkasan Pokok Bonsai agar Pokok Kerdil dan Cabang Banyak

Apabila disebut Bonsai secara istilah, sudah tentu melibatkan pemangkasan daun, cabang dan akar, kerana untuk menghalang pokok dari tumbuh membesar semahunya, agar pokok dapat menjadi miniatur.  Maka kita perlu tahu teknik-teknik pemangkasan yang betul.

Adalah sangat penting untuk diingat bahawa bonsai tidak sepatutnya kebuluran untuk memastikan ia kecil, tetapi mesti terus hidup dengan baja dan menyiram dengan baik. Tumbuhan kelaparan akan menjadi sakit, dan oleh kerana itu akan menjadi tumbuhan yang tidak sihat.

Cara Pemangkasan pokok bonsai

Pemangkasan tidak bagus jika dibuat pada keseluruhan daun. Pangkaslah bahagian-bahagian yang perlu sahaja, misalnya bahagian yang kita tidak mahu ia terus memanjang / membesar, dahan / ranting yang rosak, bahagian yang sudah tua, bahagian yang berpenyakit dan seumpamanya.

Pada asasnya, terdapat dua teknik pemangkasan yang berbeza, iaitu;

1 - Pemangkasan pemeliharaan, untuk mengekalkan dan memperbaiki bentuk Bonsai yang sedia ada.  
Untuk berbuat demikian, potong sahaja cabang / pucuk yang mempunyai saiz / bentuk kanopi yang sesuai dengan menggunakan gunting rim atau pemotong biasa. Penggunaan alat Bonsai yang betul akan sangat membantu.

2 - Pemangkasan struktur, yang melibatkan pemangkasan yang lebih ketat untuk memberikan pokok bentuk atau gaya asasnya.

Untuk memberikan pokok bentuk asasnya sering melibatkan pemangkasan cabang besar. Memutuskan cabang-cabang mana yang perlu tinggal dan mana yang perlu dibuang adalah sukar, bukan sahaja kerana ia adalah tindakan yang tidak dapat dipulihkan tetapi juga kerana ia adalah sebahagian daripada keputusan bagaimana pokok itu akan kelihatan nanti.

Langkah pertama sudah tentu dengan membuang semua kayu-kayu mati atau sampah sarap pada pokok terlebih dahulu. Kemudian teruskan kepada proses membentuk pokok. Gambarajah di bawah mungkin boleh membantu.

Apa yang perlu dipangkas pada pokok
Ilustrasi Pemangkasan Bonsai; cabang kelabu boleh dipangkas. Akan tetapi, pemangkasan tidak semestinya mengikut peraturan yang ketat, tetapi mengenai penubuhan reka bentuk terbaik untuk pokok anda. Ilustrasi ini hanya berfungsi untuk menyediakan beberapa garis panduan umum.



Pemangkasan akar

Melalui akar lah tumbuhan mendapat air dan makanan. Semakin besar pokok itu, semakin besar sistem akarnya. Maka, jika sistem akar dikurangkan, saiz pokok boleh dipantau kerana makanan dan bekalan air dikurangkan. Apabila pokok dibiarkan tumbuh secara semulajadi, sistem akar biasanya akan tersebar kepada kira-kira jarak yang sama seperti cabang.


Tambahan

- Dahan dan ranting yang tersangkut pada pokok selepas pemangkasan hendaklah dibuang. Selain dari untuk melihatnya bersih, ia juga untuk mengelakkan jangkitan pada dahan atau ranting lain akibat pemburukan / pembusukan.

- Pastikan alat untuk memangkas itu tajam dan bersih. Ini untuk mengelakkan kecederaan yang lebih teruk pada dahan / ranting yang dipangkas. Alat yang bersih untuk mengelakkan dari terkena penyakit.

- Pemangkasan cabang tebal akan mencetuskan parut hodoh pada pokok, tetapi dengan menggunakan pemotong cekung (concave cutter) khas, anda akan dapat mengurangkan kesan ini dengan ketara kerana lekukan yang dibuat ketika memotong cabang.

- Adalah dinasihatkan untuk menampal keratan besar dengan tampalan luka, yang terdapat di kebanyakan kedai Bonsai atau jualan online. Tampalan melindungi luka dari jangkitan dan membantu pokok itu sembuh dengan cepat.

- Siram bonsai dengan segera selepas pemangkasan. Adalah penting untuk menyirami bonsai selepas pemangkasan untuk menggalakkan pertumbuhan baru. Pastikan air sepenuhnya menyerap tanah pada kali pertama anda menyiram pokok selepas pemangkasan. Dan pastikan air tidak bertakung.


Rujukan:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.