Pesawat X (X-Plane) supersonik NASA akan menjana bunyi kira-kira 60 A-Weighted desibel, yang berada dalam lingkungan perbualan biasa.
NASA dan Lockheed Martin telah bekerjasama untuk membuat perjalanan komersil supersonik senyap terbang rendah menjadi realiti. Pada hari Selasa, agensi angkasa persekutuan itu mengumumkan bahawa ia telah menyiapkan kajian reka bentuk awal pesawat futuristik X-nya.
Pakar-pakar dari kedua-dua NASA dan Lockheed Martin membuat kesimpulan pada hari Jumaat bahawa reka bentuk QueSST (Quiet Supersonic Transport) memenuhi semua objektif misi pesawat LBFD (Low Boom Flight Demonstration), termasuk terbang pada kelajuan supersonik sementara menghasilkan hanya ledakan ringan.
Selepas kajian semula reka bentuk awal, langkah seterusnya bagi NASA adalah untuk memulakan permintaan cadangan akhir tahun ini dan memberi kontrak awal tahun depan untuk membina pesawat X yang dikawal juruterbang, berenjin tunggal ini. Agensi itu berkata ujian penerbangan pertama pesawat X LBFD ini akan dibuat pada tahun 2021.
Menurut Lockheed Martin, pesawat demonstrasi tersebut berukuran 90 kaki panjang. Walau bagaimanapun, ia adalah lebih kecil daripada pesawat supersonik awam masa depan. NASA bekerjasama dengan Lockheed Martin untuk reka bentuk awal QueSST pada bulan Februari 2016.
Pesawat supersonik X itu mampu terbang pada kelajuan Mach 1.4 (kira-kira 1,770 kmph), yang merupakan dua kali kelajuan pesawat komersil hari ini dan hampir secepat Concorde, jenis jet penumpang supersonik bertenaga turbojet Inggeris-Perancis yang telah beroperasi sehingga tahun 2003.
Bagaimanapun, pesawat supersonik X NASA akan lebih senyap daripada Concorde. Pesawat X akan menjana kira-kira 60 A-Weighted bunyi desibel, berbanding kira-kira 90 A-weighted bunyi desibel oleh Concorde.
Penerbangan dari London ke New York dianggarkan boleh dibuat dalam masa 3 jam sahaja. Dan tahun lepas mereka mendakwa penerbangan dari Los Angeles ke Sydney boleh dilakukan kurang dari 3 jam.
[IBT / NYP]
NASA dan Lockheed Martin telah bekerjasama untuk membuat perjalanan komersil supersonik senyap terbang rendah menjadi realiti. Pada hari Selasa, agensi angkasa persekutuan itu mengumumkan bahawa ia telah menyiapkan kajian reka bentuk awal pesawat futuristik X-nya.
Pakar-pakar dari kedua-dua NASA dan Lockheed Martin membuat kesimpulan pada hari Jumaat bahawa reka bentuk QueSST (Quiet Supersonic Transport) memenuhi semua objektif misi pesawat LBFD (Low Boom Flight Demonstration), termasuk terbang pada kelajuan supersonik sementara menghasilkan hanya ledakan ringan.
Selepas kajian semula reka bentuk awal, langkah seterusnya bagi NASA adalah untuk memulakan permintaan cadangan akhir tahun ini dan memberi kontrak awal tahun depan untuk membina pesawat X yang dikawal juruterbang, berenjin tunggal ini. Agensi itu berkata ujian penerbangan pertama pesawat X LBFD ini akan dibuat pada tahun 2021.
Menurut Lockheed Martin, pesawat demonstrasi tersebut berukuran 90 kaki panjang. Walau bagaimanapun, ia adalah lebih kecil daripada pesawat supersonik awam masa depan. NASA bekerjasama dengan Lockheed Martin untuk reka bentuk awal QueSST pada bulan Februari 2016.
Pesawat supersonik X itu mampu terbang pada kelajuan Mach 1.4 (kira-kira 1,770 kmph), yang merupakan dua kali kelajuan pesawat komersil hari ini dan hampir secepat Concorde, jenis jet penumpang supersonik bertenaga turbojet Inggeris-Perancis yang telah beroperasi sehingga tahun 2003.
Bagaimanapun, pesawat supersonik X NASA akan lebih senyap daripada Concorde. Pesawat X akan menjana kira-kira 60 A-Weighted bunyi desibel, berbanding kira-kira 90 A-weighted bunyi desibel oleh Concorde.
Penerbangan dari London ke New York dianggarkan boleh dibuat dalam masa 3 jam sahaja. Dan tahun lepas mereka mendakwa penerbangan dari Los Angeles ke Sydney boleh dilakukan kurang dari 3 jam.
[IBT / NYP]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih :)