Berita Terkini

Motivasi untuk Menghafal Al-Qur'an (Ustadz Ali Subana dan Ananda Musa usia 5 Tahun)


Kepada saudara dan saudari yang sudah merasakan diri anda sudah agak tua dan tidak mampu untuk hafal al-Quran banyak-banyak, yang mempunyai anak-anak dan bakal mempunyai anak, masih ada peluang untuk mendidik anak-anak anda dengan Al-Quran.

Daripada disumbatkan ke telinga anak-anak dengan lagu-lagu yang melalaikan, sampai ke dewasa pun mereka akan suka dengar lagu-lagu melalaikan. Banyak masa mereka rugi dan terbuang begitu saja. Tetapi jika dilatih dan diasuh anak-anak agar sentiasa dengar al-Quran atau ceramah agama, insyaAllah memori dan jiwanya akan terisi dengan kalimah-kalimah tayyibah yang berkat. Lama-kelamaan akan menjadi sebati insyaAllah.

Semua orang berasal dari "tidak pandai". Kemudian, berlatih naik basikal, pandu kereta, menulis, bertukang dan sebagainya, hingga mahir. Begitu juga dengan al-Quran, jika dari awal sudah dilatih, maka lama-kelamaan akan mahir.

Anak-anak anda sebagai aset anda dan bantuan langsung setelah anda meninggal dunia dan berada di alam barzakh. Sangat beruntungnya orang yang meninggalkan anak-anak shaleh, dan sangat rugi dan menyesal tidak habisnya orang yang meninggalkan anak-anak yang keduniaan dan ahli maksiat, wal 'iyaadzu billah.

Jom sama-sama tonton dan dengar serta hayati tips-tips dan motivasi untuk menghafal Al-Quran oleh Ustadz Ali Subana dan adik Ananda Musa dalam video di atas. Jazaakumullahu khair ....... :-)

Antara tips dari Abu Hanafi (ayah kepada Musa)

- Beliau mula-mula yakinkan diri bahawa ILMU itu kepunyaan Allah.

- Waktu Musa berumur 2 tahun, dia mula menampal huruf-huruf yang ditulis pada kertas (kertas besar) di dinding. Bermula dengan huruf Alif, ba, ta, satu persatu.

- Dia ajar ayat demi ayat. Peringkat permulaan. Dalam 2, 3 hari lebih kurang satu ayat dari surah-surah pendek. Bermula dengan Juz 30.

- Belum pernah dihantar Musa ke kumpulan Tahfiz tertentu, tetapi semuanya dilakukan di rumah beliau sahaja, ma syaa Allah.

- Dan yang perlu diketahui, kedua ibu-bapa Musa ini pun bukannya Hafal al-Quran. Tetapi dia hanya ajar anak-anaknya untuk hafal al-Quran, subhaana Allah. Begitu juga seperti kebanyakan Imam-imam besar yang hafal al-Quran dulu, orang-tua mereka biasanya tidak hafal al-Quran pun.

- Abu Hanafi ini pun bukan orang berada, tetapi dia atur cara anak-anaknya, seperti kawal tontonan mereka, sediakan buku-buku dan seumpamanya. Dia tanamkan kepada anak-anaknya, tentang mana yang buruk dan mana yang baik. Perkenalkan tentang Nabi Muhammad S.a.w.

- Dia buat jadual, selalunya selepas Subuh dan selepas Maghrib untuk anak-anaknya menghafal. Kecuali waktu bercuti dan seumpamanya.

- Perlu adanya kelembutan (seperti cium anak, ajak berjalan, dsbnya) , dan juga perlu ada ketegasan (amar ma'ruf nahi mungkar sbg contoh).

- Musa juga seperti kanak-kanak yang lain, ada masa bermain, ada masa menangis, dan sebagainya. Sekali-sekala perlu diberi waktu bercuti, seperti selama seminggu, kemudian sambung balik, barulah kanak-kanak itu tidak terlalu terbeban.

- Dia perkenalkan kepada Musa tokoh-tokoh agama dan seumpamanya. Kaset-kaset ceramah agama juga disukai Musa. Ini untuk memberikan Musa minat dengan agama, bukan sekadar menghafal al-Quran. Barulah dia tidak dilalaikan dengan hiburan-hiburan yang tidak berguna.


Antara tips dari Ustadz Ali Subana

- Kecerdasan seseorang budak itu pun perlu, kerana kalau tidak cerdas memang akan menyulitkan. Tetapi sebaiknya cuba dulu, kerana belum cuba belum tahu.

- Makan ikan juga bagus untuk memudahkan ingatan. Mungkin jenis-jenis ikan tertentu seperti Salmon lagi bagus. Sila anda cari sendiri maklumat tentang ikan-ikan yang bagus untuk memori (ingatan).

- Mahu banyak lagi sila tonton video di atas ....... Semoga Allah Ta'ala berikan kita semangat, kekuatan, kemampuan dan permudahkan kepada kita semua, amiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.