Berita Terkini

Firma UK rancang bina Menara Tertinggi di dunia di China

Seorang arkitek British telah mengumumkan rancangan untuk membina menara tertinggi di dunia di tengah bandar metropolis Wuhan. Menara dua-bersebelahan 1 kilometer tinggi itu dijangka boleh membantu membersihkan udara dan air tercemar di bandar tersebut.

Firma UK rancang bina menara tertinggi di dunia di China

Arkitek yang berpusat di London Chetwoods membentangkan rancangan Phoenix Towers kepada Datuk Bandar Wuhan ini kira-kira enam bulan lalu, berkata Pengerusinya, Laurie Chetwood. Sementara menunggu kelulusan rasmi, mereka berharap untuk memecahkan tanah menjelang akhir tahun ini.

Projek ini akan menjadi "satu mercu tanda ikonik dalam satu pelan induk bercita-cita tinggi untuk alam sekitar Wuhan", sebuah bandar kepada 10 juta orang di sungai Yangtze. Projek ini akan merangkumi 47 hektar dan kos satu £ 1.2 billion dianggarkan.

Menara-menara itu telah direka untuk menggabungkan unsur-unsur dari budaya tradisional Cina. Bersama-sama, mereka mewakili phoenix - "feng" dan "huang", sepasang burung mitos Cina. Feng, atau menara "lelaki", akan membekalkan tenaga boleh diperbaharui kepada huang, atau menara "perempuan", ruang "lebih lembut" dengan kafe, restoran dan taman menegak 100 tingkat.

Firma UK rancang bina Menara Tertinggi di dunia di China

Menurut laman web itu, menara-menara tersebut akan memberi kuasa kepada diri mereka sendiri dengan teknologi tenaga hijau seperti "lightweight photovoltaic cladding", "taman-taman udara tergantung" dan "kitar semula sisa melalui dandang biojisim". Menara feng akan dipasang dengan turbin angin, dan ia akan menggunakan tenaga solar untuk menghisap air tasik tercemar sehingga melalui sistem penapisan maju.

Sebuah persegi komersial di pangkalan menara 'akan memenuhi permintaan meningkat bagi pelancongan kebudayaan China. "Anda akan mempunyai jalan Perancis, jalan Jepun, jalan Turki dan sebagainya ... untuk membolehkan orang melihat dunia tanpa semestinya perlu meninggalkan China," kata Chetwood.

Beliau berkata firma itu bekerjasama dengan dua syarikat China pada projek itu - Huayan Group yang berpangkalan di Beijing dan Kumpulan CITIC, sebuah syarikat pelaburan milik negara.


[The Guardian]


p/s: Menara Kingdom Tower di Arab Saudi yang dijangka menjadi menara tertinggi di dunia belum siap lagi dibina, sudah muncul pula perancangan untuk membina menara tertinggi di dunia yang lain.

Memang banyak teori tentang kenapa dibina menara-menara tertinggi di dunia ini di merata tempat. Tetapi yang jelas, ianya adalah untuk mengumpul tenaga di serata ceruk dunia bagi merealisasikan New World Order. Ia boleh dibahas panjang dalam topik lain.

Nampaknya manusia yang walaupun moden, tidak belajar dengan kaum-kaum dulu yang dibinasakan oleh Allah S.w.t. Iaitu mereka membina bangunan-bangunan megah, canggih dan tinggi, tetapi aqidah, amalan dan akhlaq rakyat mereka semakin rosak. Mereka lebih mementingkan kemajuan kebendaan dari kemajuan spiritual.

"Belum akan datang kiamat sehingga manusia berlumba-lumba dengan bangunan-bangunan yang megah." [HR al-Bukhari]

Dari Abu Hurairah r.a. dia berkata; suatu ketika Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam nampak di tengah-tengah orang ramai. Lalu baginda didatangi oleh seseorang yang bertanyakan kepadanya; "Wahai Rasulullah bilakah terjadinya kiamat?" Nabi Shallallahu 'Alaihi wa Sallam menjawab dengan bersabda; "Tidaklah orang yang ditanya mengenai masalah itu lebih mengetahui daripada yang bertanya. Akan tetapi aku akan memberitahu kepadamu tentang tanda-tandanya. Iaitu, jika seorang ammah (hamba perempuan) melahirkan majikannya, itulah yang termasuk di antara tanda-tandanya. Juga apabila orang-orang yang tidak beralas kaki dan tidak berpakaian menjadi pemimpin masyarakat, maka itu juga di antara tanda-tandanya. Demikian pula apabila para pengembala domba berlumba-lumba meninggikan bangunan, maka itulah salah satu tandanya di antara tanda-tanda yang lima, yang mana tidak mengetahui yang sesungguhnya selain Allah Subhanahu wa Ta'ala." Kemudian baginda membacakan ayat berikut ini; "Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sahajalah pengetahuan tentang hari kiamat, dan Dia-lah yang menurunkan hujan, serta mengetahui apa yang ada di dalam rahim." [HR Ibnu Majjah]

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.