Berita Terkini

Seni dalam Memberi Nasihat

Memberi nasihat adalah satu konsep Al-Quran yang terdapat sekurang-kurangnya 13 kali di tempat yang berbeza di dalam Al-Quran, terutamanya apabila rujukan dibuat pada tujuan mengutuskan nabi dan fungsi nabi-nabi. Nabi Nuh, Salih, Hud, Shu'aib, dan lain-lain alaihimus salaam, semuanya memaklumkan kepada kaum mereka bahawa sifat misi mereka adalah untuk memberi amaran sepertimana seorang penasihat yang ikhlas.

Nabi Hud berkata kepada kaumnya, seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran;

"(Tugasku) menyampaikan kepada kamu akan perintah-perintah (yang diutuskan oleh) Tuhanku, dan aku adalah pemberi nasihat yang amanah, bagi kamu."  [Surah Al-A'raaf : ayat 68]

Selain itu, memberi nasihat boleh menjadi alat penting dalam maklum balas yang tulen dan setia. Kita lakukan tindakan kita tanpa keupayaan untuk melihat amalan kita secara objektif seperti yang kita nasihatkan, dan dengan itu Nabi Muhammad S.a.w mengingatkan kita;

الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ

"Seorang mukmin adalah cermin saudaranya mukmin yang lain." [HR Abu Daud]

Memberi nasihat yang baik adalah hadiah yang besar. Namun, kita kadang-kadang menghadapi masalah kerana cara kita lakukannya. Tidak semua orang dilahirkan dengan keupayaan untuk memberi nasihat dengan ​​bijaksana atau menawarkan kritikan membina dengan berkesan. Kebanyakan orang lupa bahawa "point" memberi nasihat adalah untuk membantu orang lain berjaya dan tidak merendahkan atau memperkecilkan nilai atau kebolehan mereka.

Lagipun, memutuskan untuk memberi nasihat secara tidak wajar, terutamanya kepada ahli keluarga yang rapat, boleh menjejaskan hubungan. Keupayaan untuk memberi nasihat dengan cara yang positif dan memberi manfaat adalah satu seni. Jika anda sedang mempertimbangkan memberikan nasihat, adalah berguna untuk mempertimbangkan tips berikut:

1. Periksa Motif Anda

Periksa sifat hubungan anda dengan orang yang kepadanya anda sedang mempertimbangkan untuk memberi nasihat. Tanya diri anda sama ada nasihat yang anda cuba untuk berikan benar-benar akan membantu orang lain. Juga, pastikan anda memberi nasihat demi Allah, dan bukannya demi glamor peribadi anda.

2. Jadilah Sensitif Tentang Bagaimana untuk memulakan pembicaraan tentang suatu Subjek

Berhati-hati tentang bila dan di mana anda boleh bawa isu-isu dan pastikan bahawa anda mempunyai masa dan privasi yang mencukupi.

3. Elakkan Memberi Nasihat dalam Bentuk Celaan

Menurut Imam Al-Ghazali, perbezaan utama antara memberi nasihat dan mencela ialah memberi nasihat adalah secara rahsia dan sopan, sedangkan celaan adalah terbuka dan kurang bijaksana. Dikatakan bahawa Imam Asy-Shafi`i memerhatikan bahawa apabila seorang lelaki membetulkan saudaranya secara rahsia, dia sebenarnya memberikan nasihat, tetapi jika dia membetulkan saudaranya secara terbuka, dia sebenarnya mencemuh dan memperkecilkan beliau.

Al-Fudhayl ibn `Iyad berkata, "Mukmin menutupi dan menasihati [rakan-rakan beriman beliau], sedangkan penjahat mendedahkan dan menghina [yang lain]."

Imam Ibn Rejab al-Hanbali mengulas kata-kata Al-Fudhayl ​​ini berkata, "Adalah dianggap nasihat jika ia dilakukan secara tertutup manakala penghinaan jika ia disiarkan." Beliau menambah, "[Bagi] orang yang menasihati saudaranya secara peribadi, ia adalah nasihat. [Berkenaan] orang yang menyerunya di hadapan orang ramai, ia adalah semata-mata memarahi!"

4. Pastikan Privasi 

Memberi nasihat dalam Islam tidak harus terlibat dengan mendedahkan atau meneroka privasi dan kelemahan peribadi orang. Diriwayatkan bahawa Nabi S.a.w bersabda, "....... sesiapa yang mencari kekurangan orang, Allah akan mencari (kekurangan) mereka.." [HR At-Tirmidzi]

5. Minta Kebenaran

Nasihat yang tidak diminta adalah punca utama kesedihan di kalangan rakan-rakan dan ahli keluarga. Oleh itu, dengan bertanya sama ada nasihat anda dikehendaki atau tidak, menunjukkan anda menghormati orang lain dan mencegah kebencian.

6. Mendengar Terlebih Dahulu

Sementara peraturan ini terpakai kepada semua komunikasi yang baik, ia menjadi penting apabila kita ingin memberi nasihat. Isu-isu selalunya lebih kompleks daripada apa yang dapat dilihat. Dengan mendengar dahulu, kita membuka ruang bagi jurucakap untuk menerangkan dengan lebih terperinci keadaan dan untuk kita lebih memahami sepenuhnya. Apakah 'point' memberi nasihat jika maklumat hanya dapat separuh?

Di samping itu, apabila kita mendengar terlebih dahulu, ia menjadikan lebih kemungkinan orang lain akan mendengar apa yang akan kita katakan. Seseorang itu perlukan perhubungan dahulu sebelum dibetulkan. Mendengar dengan empati itulah yang mewujudkan perhubungan.

7. Pertimbangkan Kerangka Fikiran Orang Lain

Ketika pergolakan emosi adalah tidak kondusif untuk memberikan nasihat. Sentiasa biarkan keadaan menjadi positif dahulu. Ini akan membuat orang lain santai dan mengalu-alukan nasihat anda.

8. Tawarkan Nasihat Tanpa Berkeras

Tawarkan pandangan, pengalaman, dan idea anda seolah-olah ianya salah satu sudut pandangan, dan mempercayai kebijaksanaan dalaman pendengar untuk memutuskan apa yang tepat baginya. Dengan tidak berkeras, anda meningkatkan peluang untuk kata-kata anda dipertimbangkan.

9. Elakkan Membuat Penghakiman

Elakkan daripada menghakimi; tidak menyerang watak pihak yang lain. Satu nasihat yang dilihat sebagai keras atau menghakimi mungkin menyinggung perasaan orang yang mendengarnya.

10. Elakkan Mengancam

Jangan membuat ancaman atau menakutkan seseorang dengan mengubah nasihat atau kritikan kepada paksaan tersembunyi. Memperlihatkan apa-apa kuasa (atau kelebihan) tidak mungkin untuk menghasilkan keputusan yang positif.

11. Jadilah Khusus dan Ringkas

Jika anda telah diminta nasihat anda mengenai masalah tertentu, fokus kepada isu yang anda sedang ditanya dan jangan membuat komen mengenai bidang lain kehidupan orang itu. Juga, cuba untuk membuat nasihat anda pendek dan terus kepada maksud.

12. Elakkan Dari Memaksa Orang lain untuk Ikut Nasihat Anda

Wajib atas penasihat untuk memberi nasihat ikhlas kepada orang lain, tetapi adalah tidak benar untuk memaksa orang lain untuk mengikut nasihatnya. Ibn Hazm pernah berkata,

"Kita tidak seharusnya memberi nasihat dengan syarat ia mesti diterima. Jika seseorang melampaui ini, dia akan menindas [orang lain], bukannya memberi nasihat, sekali gus mencari ketaatan dan mengawal."

13. Beri Nasihat sebagaimana Akta Ibadat, Bukan sebagai Tabiat

Bagi sesetengah orang, memberi nasihat bertukar menjadi corak hidup biasa. Kadang-kadang seseorang memberi nasihat kepada orang lain untuk mengelakkan berurusan dengan masalah sendiri. Satu peraturan penting Sufi menyatakan, "Dia yang leka dengan memberitahu orang lain untuk menjadi baik mungkin mendapati tidak ada masa untuk menjadi baik."

14. Merendah Diri

Salah satu cara untuk melakukan ini adalah untuk menjelaskan bahawa anda juga bersedia untuk meminta dan menerima nasihat untuk diri sendiri. Jika anda mampu untuk membuktikan fakta ini untuk orang yang anda beri nasihat, maka orang itu secara automatik akan merasa bahawa anda berada di tahap yang sama dan akan menerima daripada anda apa yang anda perlu katakan.

15. Amalkan Apa yang Anda Ajarkan

Khalifah `Umar ibn` Abdul `Aziz berkata," Orang yang memberi nasihat kepada saudaranya dalam hal-hal iman dan prihatin pada dirinya dengan membaiki urusan hidupnya sendiri telah memberikan hadiah yang sangat baik dan memenuhi kewajipan yang dikenakan kepadanya."

Firman Allah S.w.t maksudnya; "Amat besar kebenciannya di sisi Allah sekiranya kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak lakukannya."  [Surah As-Shaaff : ayat 3]

16. Pertimbangkan Kesalah-fahaman

Menyedari hakikat bahawa nasihat tidak selalu diterima dengan baik. Memberi nasihat memerlukan banyak kesabaran dan ketaatan. Sekiranya orang yang anda beri nasihat menyerang anda secara lisan atau fizikal , anda tidak harus membalas balik dengan kemudaratan.

17. Jadilah Baik dan Lembut

Imam Muslim meriwayatkan daripada Aisyah r.a bahawa Nabi S.a.w bersabda;

"Sesungguhnya kasih sayang itu tidak akan berada pada sesuatu melainkan ia akan menghiasinya (dengan kebaikan), sebaliknya, jika kasih sayang itu dicabut dari sesuatu, melainkan ia akan membuatnya menjadi buruk."

Oleh itu, seseorang sepatutnya peramah sambil memberi nasihat. Kaedah tersebut yang dipersetujui antara semua agama dan budaya. Samuel Taylor Coleridge, seorang penyair Inggeris yang terkenal, berkata, "Nasihat adalah seperti salji; lebih lembut ia jatuh, lebih lama ia tinggal di atas, dan lebih mendalam ia tenggelam ke dalam minda."

Akhir sekali, adalah penting untuk menyatakan bahawa memberi nasihat adalah sifat penting dalam watak seorang Muslim. Imam An-Nawawi meriwayatkan dalam kitabnya yang terkenal Riyadhus Shalihin bahawa Jarir ibn `Abdullah berkata,

"Saya datang kepada Nabi dan berikrar, "Saya berjanji taat setia saya kepada anda di dalam Islam." Nabi bersabda, "Dengan syarat bahawa anda berdoa, bersedekah, dan memberikan nasihat." Jarir berkata, "Saya berikrar dengan sumpah kesetiaan."

[oleh Sadullah Khan - On Islam]


"Barang siapa yang dijauhkan dari sifat lemah lembut (kasih sayang), bererti dia dijauhkan dari kebaikan." [Hadits riwayat Muslim]

"Sesungguhnya sesiapa yang memiliki dua sifat, nescaya dikasihi oleh Allah iaitu lemah lembut dan tenang." [Hadist Riwayat Muslim]

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.