Berita Terkini

10 Tips untuk menjadi Muslimah Produktif

Sepuluh tips untuk menjadi seorang Muslimah produktif ini mengandungi tentang bagaimana cara seorang wanita muslim menjadi lebih produktif dan menjadi yang terbaik dalam menjalankan peranannya untuk umat.

10 Tips untuk menjadi Muslimah Produktif

Berikut Arrahmah.com sajikan terjemahan tips yang in syaa Allah bermanfaat bagi kaum Muslimah yang bersumber dari SISTERS Magazine dan dimuat semula oleh Saudari Lotifa Begum di Productive Muslim pada Rabu (12/4/2014) tersebut.

Ada kenyataan yang mendalam yang disampaikan oleh Ibnu Qayyim Al-Jawziyyah yang mengatakan: 'Wanita adalah setengah dari masyarakat yang melahirkan setengah lain sehingga seolah-olah mereka adalah seluruh masyarakat.' 

Jika wanita membentuk hampir seluruh masyarakat, bukankah seharusnya kita berjuang untuk menjadi produktif dalam hidup ini untuk ke depannya? Namun kita tahu tidak lah mudah menjadi seorang Muslimah saat ini! Pada kenyataannya, untuk menjadi seorang saudari, ibu, isteri, profesional dan lebih bermakna, seorang Muslimah di era moden ini boleh mendapati dirinya berjuang untuk menjadi produktif, cuba untuk menangani semua tugas pada senarai-yang-perlu dikerjakan-yang-semakin-banyak.

Dalam artikel ini kita akan mula menerokai 10 tips untuk menjadi Muslimah produktif dan kita akan melihat langkah-langkah praktikal yang boleh anda ambil untuk menjalani kehidupan yang lebih produktif. 

1. Milikilah niat yang tulus

Di Productive Muslim kami mempunyai motto yang menyatakan: 'Mempunyai niat yang tulus dan bekerja keras'. Ini merupakan motto kehidupan seorang Muslimah produktif. Dengan diawali niat yang tulus dalam setiap tindakan kita, baik sebagai seorang pekerja profesional dengan berusaha bekerja dengan niat yang baik untuk membawa perbezaan positif atau pun sebagai isteri atau ibu yang sibuk mengawasi keluarga, kita dapat memperolehi manfaat dan berkat dalam tindakan kita yang bermula dengan niat yang tulus selalu!

2. Jadilah proaktif

Salah satu pelajaran terbaik yang pernah saya pelajari dalam hidup adalah bahawa untuk menjadi produktif, kita perlu proaktif. Ini tidak bererti untuk menjadi produktif anda harus sibuk; pada kenyataannya, orang-orang sibuk mungkin justeru tidak produktif. Sebaliknya, anda perlu menumpukan tenaga anda untuk menjadi aktif di tempat-tempat yang akan membawa manfaat bagi tujuan hidup anda secara keseluruhan, in syaa Allah.

Sebagai contoh, salah satu cara saya proaktif adalah dengan menghadiri kursus pembangunan peribadi dan spiritual dan kemudian berkongsi dengan orang lain melalui menulis artikel atau menyampaikannya melalui perbincangan. Kami mendapati bahawa dalam contoh tokoh-tokoh sejarah dan kontemporari, menjadi proaktif adalah salah satu ciri-ciri Muslimah berjaya.

3. Carilah pengetahuan

Sering disebutkan bahawa jika anda mendidik seorang lelaki, sama dengan anda mendidik seorang individu, tetapi jika anda mendidik seorang wanita, sama dengan anda mendidik sebuah bangsa, dalam erti pentingnya saudari-saudari [Muslimah] untuk terus mencari pengetahuan.

Untuk menjadi seorang Muslimah produktif, carilah program-program yang tersedia secara online melalui pelbagai organisasi Islam untuk seminar offline dan kursus tempatan yang akan membantu untuk mengembangkan pengetahuan anda. Di era moden, mengakses buku-buku di Kindle dan di perpustakaan serta kedai buku bermakna anda boleh membaca tentang hampir semua topik yang anda perlukan untuk mengembangkan pengetahuan anda dan kemudian memberikannya pada anak anda, keluarga dan masyarakat luas.

4. Rancangkanlah masa anda secara berkesan 

Salah satu rahsia menjadi produktif adalah bahawa anda tidak membuang masa! Salah satu perkara pertama yang Muslimah produktif harus lakukan adalah merancang waktunya secara berkesan. Ini termasuk penjadualan waktu untuk belajar, bekerja, beribadah dan menghabiskan masa dengan keluarga dan jika anda mempunyai anak-anak, tetapkan masa bagi mereka dan diri anda sendiri sehingga anda tidak kebingungan. Pilih dengan bijak bagaimana anda menghabiskan masa anda. 

Salah satu perkataan yang mendalam tentang kegunaan memanfaatkan waktu dengan baik adalah perkataan salah seorang ulama besar, Ibnu Qayyim Al-Jawziyyah yang menyatakan: "Jika Allah menginginkan kebaikan untuk hamba-Nya, Dia menolongnya dengan masa dan membuat waktunya sebagai penolong baginya."

5. Muhasabah diri

Sebagai seorang Muslimah proaktif, boleh begitu sukar untuk menilai seberapa berkesan anda menggunakan masa dan mampu memenuhi semua peranan anda. Dengan pemikiran ini, sebaiknya anda secara teratur meluangkan masa untuk muhasabah diri, mungkin pada penghujung hari anda boleh menjurnal apa yang berjalan dengan baik di hari anda dan juga bersikap kritikal terhadap bagaimana anda boleh menggunakan masa anda dengan lebih baik untuk hari berikutnya. Hanya dengan terus-menerus memuhasabah diri dan mengumpan balik kita boleh meningkat, berkembang dan menjadi lebih produktif, in syaa Allah.

6. Fokuslah pada kualiti daripada kuantiti

Ada sebuah hadits yang sering mengingatkan saya bahawa sebagai umat Islam kita perlu berusaha untuk menyempurnakan apa-apa tugas atau projek yang kita mula; Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Allah menyukai apabila engkau melakukan sesuatu, engkau melakukannya dengan baik." [HR Muslim].

Seorang Muslimah dalam memulakan aktiviti apa pun, selalu mengingatkan diri sendiri bahawa kualiti lebih difokuskan daripada kuantiti. Lebih baik unggul di satu tempat, seperti menulis atau menjadi ibu yang baik, daripada melakukan pekerjaan yang biasa-biasa saja dengan fokus pada terlalu banyak hal. Seorang Muslimah produktif selalu berusaha untuk unggul dalam apa yang dia lakukan dan tidak puas dengan yang biasa-biasa saja.

7. Lakukan yang terbaik! 

Beberapa cerita yang paling inspirasi dari isteri-isteri Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam dan banyak Muslimah produktif lain menunjukkan bahawa mereka bekerja keras untuk menjadi yang terbaik dalam peranan mereka, seperti Khadijah radhiallahu anha yang merupakan seorang wanita perniagaan yang berjaya. Sebagai seorang isteri atau ibu, anda boleh fokus pada menyokong suami anda dan bahawa tindakan kecil saja boleh menjadi salah satu cara anda menjadi seorang isteri yang produktif. Memberikan yang terbaik untuk peranan dan tugas yang ada di tangan memerlukan fokus dan untuk mengeluarkan tenaga anda hanya [fokus] untuk tugas yang ada di tangan anda. 

8. Manfaatkan wawasan 

Hidup di era maklumat dan teknologi, kita adalah generasi yang telah dilengkapi dengan banyak alat teknologi, buku, rangkaian dan pengetahuan yang berguna yang boleh kita manfaatkan untuk menjadi lebih produktif dan terancang dalam hidup kita. Anda boleh menggunakan alat-alat dalam talian untuk membantu menetapkan masa anda, seperti yang ada di bahagian Resource kami, untuk mengembangkan pengetahuan anda dan belajar banyak kemahiran baru secara online dengan kursus yang akan membuat anda lebih berwawasan. Gunakan sumber ini untuk menjalani kehidupan yang lebih produktif. 

9. Berusahalah untuk bermanfaat bagi orang lain 

Ramai Muslimah produktif dari sejarah hingga moden yang telah mencapai hal-hal besar kerana pemahaman mereka tentang hadits yang indah ini di mana Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Yang terbaik di antara kalian adalah mereka yang bermanfaat bagi umat." [HR Bukhari] . Selalu bertanya pada diri sendiri dengan soalan ini: 'Adakah tindakan saya bermanfaat bagi orang lain?' Ini akan membantu anda untuk memutuskan tindakan apa yang berharga dan membantu anda menetapkan inisiatif sebagai ibu, isteri, profesional atau mahasiswi untuk membawa manfaat bagi orang di sekitar anda yang juga akan menguntungkan diri anda sendiri. 

10. Bertawakallah pada Allah 

Akhirnya, Muslimah produktif, di samping perjuangan dan usahanya, harus sentiasa sedar bahawa kejayaan dalam mencapai tujuannya hanya akan datang dari Allah yang berfirman dalam Al-Qur'an: "Dan bertawakallah kamu hanya kepada Allah, jika kamu orang-orang beriman." [QS. 5:23]. Fokus pada produktiviti spiritual adalah bahan rahsia untuk menjadi berjaya. Sebagai seorang muslimah, anda perlu bekerja keras, memberikan sumbangan kepada masyarakat dan merancang masa anda secara berkesan dengan doa, kemudian meletakkan kepercayaan anda pada Allah dengan selalu memohon kepada-Nya untuk menolong anda mencapai kejayaan tertinggi dalam kehidupan ini dan akhirat. 

---------------------

Artikel ini awalnya terbit di SISTERS Magazine, majalah antarabangsa untuk Muslimah yang luar biasa, yang ditubuhkan dan disunting oleh Na'ima B. Robert, penulis From My Sisters' Lips.

Sementara Saudari Lotifa Begum merupakan Ketua Muslimah Produktif di ProductiveMuslim.com. Beliau mempunyai wawasan luas dalam pelbagai isu berkaitan produktiviti dan telah memberikan workshop untuk saudari-saudari Muslimah tentang isu-isu yang berkaitan dengan pengurusan masa, pembangunan peribadi dan produktiviti.


Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.