Berita Terkini

1 Jam Ekstra, agar Allah tertawa

Orang sujud dalam solat
Para pekerja di negara kita dan sekitarnya rela menambah jam kerja mereka beberapa jam di pagi hari dan beberapa jam di malam hari, sekadar untuk pergi dan pulang kerja. Berjuta-juta orang melakukan ini dan tanpa disedari sudah berlangsung selama lebih dari sepuluh tahun terakhir, mereka terpaksa melakukannya kerana perlu mencapai tempat kerjanya tepat waktu - di tengah kesesakan jalan yang terus merosot. Seandainya saja mereka sukarela meluangkan waktunya 1 jam tambahan di jam yang lain, akan boleh jadi berbeza hasilnya bagi umat ini. 

Satu jam tambahan ini adalah waktu sahur untuk solat malam, waktu terbaik untuk berdoa dan masa terbaik untuk mendekatkan diri kepadaNya. Bila kita rela membuang masa kita beberapa jam setiap hari di jalan raya, mengapa tidak melakukannya secara sukarela menggunakan 1 jam saja di waktu sahur untuk bangun, solat dan berdoa?

Satu jam untuk solat malam adalah masa yang cukup untuk boleh menikmati rakaat-rakaat dan sujud-sujud panjang dalam 11 rakaat solat malam kita. Masa yang cukup untuk mendedahkan segala kerisauan hati kita kepadaNya, memohon pertolongan dan penyelesaian atas segala permasalahan hidup kita hanya kepadaNya.

Pada umumnya kita rela bangun lebih pagi dan pulang lebih malam untuk dapat memenuhi disiplin kerja kita di pejabat, sebagai balasan pejabat kita menjanjikan gaji bulanan bagi kita dan kerjaya untuk masa depan kita. Tetapi pejabat kita boleh saja tidak memenuhi janji tersebut - bergantung keadaan syarikat atau agensi tempat kita bekerja.

Di lain sudut ada yang menjanjikan satu jam tambahan kita dengan janji yang pasti dipenuhi, dan bukan hanya janji untuk kepentingan dunia tetapi bahkan sampai akhirat kita - jaminan kerjaya dunia akhirat! Kerana yang berjanji adalah Dia Yang Maha Menepati Janji. 

Janji ini dikhabarkan antara lain melalui hadits berikut: "Sesungguhnya di malam hari terdapat waktu tertentu, yang bila seorang muslim memohon kepada Allah dari kebaikan dunia dan akhirat pada waktu itu, maka Allah pasti akan memberikan kepadanya, dan hal tersebut ada di setiap malam." (HR. Muslim)

Dalam sejarah banyak contoh-contoh luar biasa yang menunjukkan telah dipenuhi janjiNya kepada orang-orang yang secara konsisten melakukan solat malam.

Salahuddin Al-Ayyubi berani berangkat menakluk (kembali) Jerusalem dan berjaya - setelah dia dapati pasukannya melakukan solat malam di khemah-khemah.

Sultan Muhammad Al-Fatih tidak pernah meninggalkan solat malamnya sejak dia baligh, kira-kira separuh daripada pasukannya pun melakukan perkara yang sama. Hasilnya adalah penaklukan Constantinople dengan strategi perang yang tidak dapat dibayangkan sebelumnya - walaupun sukar diulangi untuk zaman moden ini sekalipun.

Kita memang tidak sedang berperang secara fizikal melawan sesiapa kini, tetapi justeru itulah umat ini sedang 'kalah' dalam pelbagai 'medan peperangan' yang bersifat systematis. Kita sedang 'kalah' dalam peperangan pemikiran dan budaya, sehingga sebahagian kita harus bekerja dengan irama yang membuatnya sukar untuk dapat solat lima waktu dengan khusyu 'dan tepat waktu. Bagaimana boleh solat tepat waktu dengan khusyu 'bila waktu azan magrib dan isya' masih di tengah kesesakan lalu lintas?

Kita 'kalah' dengan sistem kapitalisme ribawi yang mendominasi ekonomi kita, sehingga untuk urusan jaminan sosial dan jaminan kesihatan para pekerja - mereka dipaksa secara undang-undang untuk menerima yang riba.

Dalam skala peribadi-pun kita lebih banyak 'kalah' dengan sistem yang ada, apabila kita berusaha membina usaha yang bebas riba, rasuah dan seumpamanya. Kita sering 'kalah' ketika berusaha membina persekitaran kerja yang bersih dari apa-apa yang tidak diredhai-Nya.

Maka banyak sekali 'peperangan-peperangan' yang masih harus kita menang, sedangkan kita amatlah lemah kecuali bila kita dapat menghadirkan pertolonganNya. Solat malam adalah salah satu jalan yang kita semua dapat tempuhi untuk menghadirkan pertolonganNya itu. 

Perancangan kita terhad dan usaha kita-pun sukar untuk dapat maksimum, maka hanya kehadiran pertolonganNya-lah yang dapat menyempurnakan segala usaha kita. Bila untuk ini diperlukan 1 jam tambahan di waktu sahur, apakah terlalu berat? 

Apakah terlalu berat untuk misalnya membiasakan bangun dan solat malam sekitar jam 3 dinihari untuk satu jam saja, sedangkan kita punya begitu banyak waktu tidur di jam-jam yang lain? Kita dapat tidur dalam perjalanan pergi dan pulang pejabat selama berjam-jam. Kita dapat juga membiasakan tidur satu jam lebih awal dari biasanya agar nanti dapat bangun jam 3, dan pelbagai cara lain yang dapat kita tempuh untuk mendapatkan masa 1 jam tambahan yang amat sangat berharga tersebut.

Bukan hanya berharga untuk kehidupan kita di dunia tetapi juga yang lebih utama tentu untuk kehidupan kita di waktu yang tidak terbatas - iaitu di akhirat nanti. Solat malam kitalah yang insyaAllah dapat membuat Allah tertawa, dan bila Allah tertawa pada kita selagi hidup di dunia - insyaAllah kita tidak akan dihisabnya di akhirat kelak. Dalilnya adalah dua hadits berikut:

"Ketahuilah, sesungguhnya Allah tertawa terhadap dua orang laki-laki: Seseorang yang bangun pada malam yang dingin dari katil dan selimutnya, lalu dia berwudhu 'dan melakukan solat. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman kepada para Malaikat-Nya, 'Apa yang mendorong hamba-Ku melakukan ini?' Mereka menjawab, 'Wahai Rabb kami, dia melakukan ini kerana mengharap apa yang ada di sudut-Mu dan takut dari apa yang ada di sudut-Mu pula. 'Allah berfirman,' Sesungguhnya Aku telah memberikan kepadanya apa yang dia harapkan dan memberikan rasa aman dari apa yang dia takutkan." (HR. Ahmad).

Dari Nu'aim bin Hammaar: "Bahawasannya ada seorang laki-laki bertanya kepada Nabi shallallaahu 'alaihi wa sallam:" Syuhadaa' apa yang paling utama? ". Beliau shallallaahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Orang yang apabila masuk di barisan perang / jihad, maka mereka akan memfokuskan wajah-wajah mereka hingga terbunuh. Mereka itulah orang-orang yang pergi menduduki bilik-bilik di syurga yang tinggi. Rabb mereka tertawa kepada mereka. Dan apabila Rabb mu tertawa kepada seorang hamba di dunia, maka dia kelak tidak akan dihisab." (HR. Ahmad).

Mari kita luangkan 1 jam di malam hari untuk membuat Allah tertawa selagi kita hidup di dunia ini, agar kita juga dapat terus tertawa di dunia ini sampai akhirat nanti. Kita sudah rela membuang masa kita berjam-jam setiap hari untuk pelbagai aktiviti kita yang lain, mengapa tidak meluangkan yang 1 jam di waktu sahur ini untuk beribadah dan memohon pertolonganNya? InsyaAllah kita dapat!

[Diolah dari tulisan Muhaimin Iqbal  , hidayatullah.com]

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.