Berita Terkini

Kebangkitan ilmiah dari Damsyik

Damsyik atau Dimasyq (Arab), ibu kota Syria moden, adalah bandar tua yang sangat bersejarah. Damsyik dibebaskan dari cengkaman Rom pada era Khalifah Umar bin Al-Khattab. Pasukan sahabat yang pertama mencatatkan sejarah umat di bandar ini dipimpin oleh "Pedang Allah yang Terhunus" Khalid ibn Walid.

Peradaban Islam yang usianya lebih muda tiga kali daripada usia Damsyik, berkaitan banyak dengan sejarah bandar ini. Tidak hairan ramai mujahid dan ulama 'yang di belakang nama mereka disenaraikan laqab "Ad-Dimasyqi" atau penduduk bandar Damsyik.

Demikian ramai ulama dan intelektual yang lahir, atau pernah belajar dan mukim, atau mengajar serta mencatatkan karya besarnya di bandar ini. Beberapa dari tokoh Islam dari bandar Damsyik yang sangat menonjol itu adalah:

1. Al-Muwaffaq ibn Qudamah (1147-1223 M).

Sesiapa yang mendalami hukum Islam perlu mengenalinya. Lahir di Palestin, kemudian menuntut ilmu ke Damsyik dan Baghdad, namun kiprah intelektual dan dakwahnya di Damsyik.

Karyanya yang paling terkenal adalah Al-Mughni fi Syarh Mukhtashar Al-Khiraqi. Sebuah ensiklopedia hukum Islam yang walaupun berpijak pada mazhab Hambali, namun memuat pendapat beserta argumentasi hukum seluruh mazhab fiqh yang pernah ada, bahkan menanjak ke pendapat sahabat dan tabi'in. Dalam buku tersebut, Ibn Qudamah mengkaji setiap argumentasi secara kritis serta mengemukakan pendapatnya yang tak terikat mazhab.

Al-Izz ibn Abdussalam Asy-Syafi'i sampai berkata, "Hatiku tidak tenang berfatwa sampai aku punya satu kitab, Al-Mughni." Kitab lain yang terkenal adalah Raudhah An-Nazhir, 'Umdah Al-Fiqh, Al-Kafi, Al -Muqni ', dan Lum'ah Al-I'tiqad.

2. Ahmad ibn Taimiyah (1263-1328 M).

Reformer utama dan mujahid mulia ini lahir di Harran, Turki, kemudian bersama keluarganya berhijrah ke Damsyik akibat serangan bangsa Tartar. Di sinilah beliau kemudian berguru dan belajar dengan penuh kesungguhan.

Ibn Taimiyah terkenal sebagai reformer kerana kritikan tajamnya terhadap segala bentuk penyelewengan dalam pemahaman Islam. Dia menggugat kalam falsafah, tasawuf ekstrim, dan taklid buta dalam fiqh. Berkali-kali pula dipenjara oleh penguasa atas hasutan ulama 'yang membencinya.

Beliau dikenali sebagai Syaikhul Islam (Sesepuh-nya Islam) kerana keilmuannya yang kompleks dan ensiklopedia. Tapi, dia konsisten dengan seruannya untuk kembali kepada Al-Qur'an dan As-Sunnah serta pemahaman Salaf Shalih. Melengkapi perjuangannya, dia memimpin dan menginisiasi jihad melawan Tartar.

Tulisannya kebanyakan berupa risalah dan fatwa terhimpun dalam Majmu 'Fatawa. Karyanya lain yang terkenal di antaranya Minhaj As-Sunnah An-Nabawiyyah dan Dar 'Ta'arudh Al' Aql wa An-Naql. Karya-karyanya terus diteliti dan dikaji bukan hanya kerana pembahasannya yang luas dan kritis, tapi juga kerana nafas pergerakan yang dibawanya.

3. Al-Hafizh Adz-Dzahabi (1275-1347 M).

Asalnya dari suku Turkmen, tapi lahir dan dibesarkan di Damsyik. Adz-Dzahabi, salah satu murid Ibn Taimiyah, adalah seorang sejarawan besar, periwayat sanad Al-Qur'an, dan pakar ilmu hadits terkemuka.

Kepakaran Adz-Dzahabi terutama dalam ilmu rijal, iaitu pengenalan yang kritis dan mendalam terhadap biografi rawi hadits. Karya-karyanya antara lain Thabaqat Al-Huffazhi Al-Kasyif, Al-Mizan fi Adh-Dhu'afa ', Siyar A'lam An-Nubala', Tarikh Al-Islam, Talkhish Al-Mustadrak, dan Mukhtashar Sunan Al-Baihaqi. Setiap penyelidik hadits selepas dianggap telah berhutang jasa kepadanya.

4. Ibn Qayyim Al-Jauziyah (1292-1350 M).

Lahir dan berkarier ilmiah di Damsyik. Bersama guru utamanya, Ibn Taimiyah, berkali-kali keluar-masuk penjara.

Tulisan-tulisannya menonjol kerana kajiannya yang sistematik dan bahasanya yang indah. Hampir semua bukunya di bidang ilmu tertentu menjadi rujukan penting di bidangnya, kerana keaslian pendekatan dan kekuatan orientasinya kepada sumber utama, iaitu Al-Qur'an dan As-Sunnah.

Beliau menulis Ath-Thuruq Al-Hukmiyyah dalam politik dan kehakiman, I'lam Al-Muwaqqi'in dalam ushul fiqh, Zaad Al-Ma'ad yang membahas biografi Rasulullah yang dipadukan dengan fiqh, Madarij As-Salikin dalam tazkiyah, serta buku-buku lain di bidang tafsir dan hadis.

5. Al-Hafizh Ibn Katsir (700-774 H).

Siapa yang tidak mengenalnya? Penulis Tafsir Al-Qur'an Al-'Azhim yang lebih dikenali dengan nama Tafsir Ibn Katsir. Tokoh alim ini lahir di Basra. Ditinggal wafat ayahnya sejak kecil kemudian pindah ke Damsyik.

Di Damsyik Ibn Katsir kecil membesar dewasa dan menuntut ilmu. Berguru kepada ulama-ulama besar zamannya, termasuk Al-Amidi dan Ibn Taimiyah. Untuk gurunya yang disebut terakhir, Ibn Katsir belajar dengan tekun sehingga beliau termasuk yang disakiti saat gurunya mendapat cabaran hebat daripada pihak-pihak yang bertentangan dengannya.

Ibn Katsir menulis banyak buku, tapi dua bukunya yang sangat masyhur Tafsir Al-Qur'an Al-'Azhim dan Al-Bidayah wa An-Nihayah. Karyanya itu membuktikan autoritinya dalam ilmu tafsir, hadis, dan sejarah. Karya-karyanya menjadi rujukan utama terutama kerana akidahnya yang kukuh dan kajiannya yang kritis.

6. Ibnu Rajab Al-Hanbali (1336-1393 M).

Lahir di Baghdad tapi dibesarkan dan berkarya di Damsyik. Alim ini sangat pakar dalam ilmu hadits dan fiqh, di samping sebagai penceramah dengan bahasa yang menyentuh khalayak.

Karya-karyanya yang terkenal: Syarh Sunan At-Tirmidzi, Fath Al-Bari Syarh Shahih Al-Bukhari (tidak tamat), Thabaqat Al-Hanabilah, Jami 'Al-' Ulum wa Al-Hikam, Syarh 'Ilal At-Tirmidzi, dan al-Qawa'id. Tiga bukunya yang disebut terakhir sering menjadi rujukan "wajib" dalam kajian ilmu hadits dan fiqh bagi penuntut ilmu hingga saat ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.