Berita Terkini

Masjid-masjid di Australia mengalukan kedatangan non-Muslim

Masjid di Australia mengalukan kedatangan non-Muslim
Dalam mendekati masyarakat Australia yang lebih luas, masjid-masjid di Australia Selatan iaitu Adelaide telah membuka pintu mereka buat kali pertama kepada orang ramai, menawarkan mereka peluang untuk bergaul dengan orang Islam dan mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai iman dan gaya hidup mereka.

"Pada tahun ini, kami gembira untuk mengalu-alukan masyarakat Adelaide yang lebih luas kepada hari pertama kami terbuka secara rasmi," Ahmed Zreika, khazanah Persatuan Islam Australia Selatan, memberitahu akhbar The Advertiser pada hari Jumaat, 27 Januari.

"Kami yakin bahawa inisiatif ini akan menyediakan masyarakat Adelaide dengan wawasan yang lebih besar kepada Islam dan menyumbang ke arah membina rasa persefahaman dan keharmonian dalam masyarakat."

Kedua-dua acara yang dirancang di Gilles Plains dan masjid Park Holme, telah memberikan peluang yang hebat kepada orang ramai untuk bersosial dengan orang Islam dan bertanya kepada mereka soalan tentang budaya, gaya hidup dan iman mereka, kata Zreika.

Beliau menambah, ia memberikan masyarakat Islam peluang untuk menunjuk masjid baru mereka kepada awam dan melalui lawatan berpandu menerangkan kepentingan bangunan-bangunan dan amalan-amalan agama yang dijalankan di dalamnya.

Acara-acara termasuk barbeku percuma, hiburan kanak-kanak dan pek maklumat percuma tentang Islam. Forum soal dan jawap juga telah diadakan semasa acara dua hari itu.

Bermula pada hari Jumaat, forum telah diadakan dengan Sheikh Yehya Safi dari New South Wales.

Sesi yang lain telah diadakan pada hari Sabtu dengan Mufti Ibrahim Abu Muhammad.

Umat ​​Islam, yang telah tinggal di Australia selama lebih daripada 200 tahun, membentuk 1.7 peratus daripada penduduk seramai 20 juta orang.

Islam adalah agama kedua terbesar selepas agama Kristian di negara ini.

Dalam pasca 9/11 Australia, umat Islam telah dihantui dengan syak wasangka dan semangat patriotik mereka dipersoalkan.

Satu tinjauan 2007 yang dibuat oleh Issues Deliberation Australia (IDA) pemikir-mendapati bahawa Australia pada asasnya melihat Islam sebagai ancaman kepada cara hidup Australia.

Satu laporan kerajaan baru-baru ini mendedahkan bahawa umat Islam menghadapi Islamofobia yang berakar umbi dan layanan berasaskan kaum seperti yang belum pernah terjadi.

[On Islam]


Sama-samalah kita di sini pun memperbanyakkan pendedahan tentang keindahan dan kesucian Islam. Dan perbanyakkan lah dialog dan perbincangan dengan non-Muslim. Bukannya menyorok dan menyembunyikan ilmu tentang Islam serta langsung tidak hirau tentang dakwah.

Paling menyedihkan lagi, ramai juga Muslim yang hanya mementingkan hiburan dan kepuasan diri , lupa bahawa manusia diciptakan oleh Allah untuk menjadi hambaNya dan melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di bumi Allah, tanpa ada semangat dan perasaan bertanggungjawab untuk memperkenalkan Islam yang sebetulnya kepada masyarakat non-Muslim.

Tidak semestinya kita mesti beri pendedahan secara berapi-api seperti mahu pergi berperang. Dan tidak semestinya kita paksa diri untuk menghujani dengan hujjah-hujjah secara tergopoh-gopoh. Lagi pun hidayah bukan milik kita tapi milik Allah S.w.t. Yang penting, mesti ada usaha dan Allah pandang pada usaha kita membantu agamaNya insyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.