Berita Terkini

Iran ancam serang Turki jika AS dan Israel menyerangnya

Foto oleh: Raheb Homavandi / Reuters
Iran ancam serang Turki jika AS dan Israel menyerangnya
Iran akan menyasarkan instalasi pertahanan peluru berpandu NATO di Turki jika AS atau Israel menyerang Republik Islam itu, komander kanan Pengawal Revolusi Iran berkata pada hari Sabtu.

Jeneral Amir Ali Hajizadeh, ketua Pengawal bahagian aeroangkasa berkata, amaran itu adalah sebahagian daripada strategi pertahanan baru untuk menentang apa yang beliau sifatkan sebagai peningkatan ancaman dari Amerika Syarikat dan Israel.

Ketegangan telah meningkat antara Iran dan Barat sejak pengeluaran laporan awal bulan ini oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa yang berkata buat kali pertama bahawa Tehran disyaki menjalankan eksperimen rahsia yang tujuan tunggalnya adalah pembangunan senjata nuklear.

Amerika Syarikat dan sekutu Barat mengesyaki Iran cuba menghasilkan senjata atom, dan Israel, yang melihat Tehran sebagai ancaman kewujudannya, telah memberi amaran kemungkinan mogok mengenai program nuklear Iran. Iran berkata, programnya adalah untuk tujuan keamanan.

"Kita sekiranya terancam, kita akan mensasarkan perisai pertahanan peluru berpandu NATO di Turki dan kemudian klik sasaran seterusnya," agensi berita setengah rasmi Mehr memetik Hajizadeh berkata.

Tehran berkata, stesen radar amaran awal NATO di Turki adalah bertujuan untuk melindungi Israel terhadap serangan peluru berpandu Iran sekiranya peperangan meletus dengan negara Yahudi itu. Ankara bersetuju untuk menjadi tuan rumah radar pada bulan September sebagai sebahagian daripada sistem pertahanan peluru berpandu NATO bertujuan menangani ancaman peluru berpandu balistik dari jirannya Iran.

Instalasi tentera di bandar Kurecik, Turki, kira-kira 435 batu (700 kilometer) barat sempadan Iran, telah ditetapkan sebagai tapak radar, menurut pegawai-pegawai kerajaan Turki.

Hajizadeh berkata Amerika Syarikat juga merancang untuk memasang stesen yang sama di negara-negara Arab selatan Iran. Beliau berkata, peningkatan ancaman telah membuatkan Iran mengubah strategi pertahanan tenteranya.

Pemimpin Agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei, yang telah memberi kata putus ke atas semua perkara dalam negara itu, juga adalah komander ketua angkatan tentera Iran.

Juga pada hari Sabtu, ketua pasukan elit Iran iaitu Quds Force juga berkata beliau tidak takut pembunuhan dan bersedia "mati syahid". Beliau memberi amaran kepada Washington akibat yang serius jika ia tidak berhenti mengancam Republik Islam.

Quds Force adalah unit khas operasi luar negara Pengawal Revolusi berkuasa di negara ini, dan Brig. Jeneral Ghassem Soleimani adalah seorang tokoh penting dalam penubuhan tentera Iran tetapi jarang bercakap di khalayak ramai.

"Oh Tuhan, kurniakanlah kepadaku mati syahid di jalanMu oleh tangan musuh-musuh ... AS mesti tahu bahawa apabila kaca dipecahkan, ia menjadi lebih tajam," katanya kepada perhimpunan-kumpulan bersenjata di bandar tenggara Iran iaitu Kerman.

Ketegangan telah meningkat dalam beberapa minggu kebelakangan ini antara Iran dan Amerika Syarikat, dengan beberapa neo-konservatif Amerika menggesa pentadbiran Obama untuk menggunakan tindakan terselindung terhadap Iran dan membunuh beberapa pegawai tertinggi, termasuk Soleimani.

Pasukan itu telah dituduh oleh Amerika terlibat dalam plot yang dikatakan untuk membunuh duta Arab Saudi ke Washington. Dua orang lelaki, termasuk dakwaan anggota Pasukan Quds Iran, telah didakwa di mahkamah persekutuan New York dalam kes itu.

Iran telah menolak dakwaan Amerika sebagai 'plot bodoh', dengan mengatakan AS tiada bukti.

[AP]


Yang jelas kita dapat perhatikan bahawa taktik AS dan sekutu-sekutunya sungguh licik dari dulu lagi. Jika terjadinya peperangan, yang musnah dan menanggung adalah rakyat-rakyat di Timur Tengah, sedangkan tanah AS langsung tidak luak pun.

Apa-apa pun Allah Maha Adil, yang jahat tetap akan dibalas buruk nanti , wallahu a'lam ..  Semoga Allah membantu pihak yang benar, sama-sama lah kita berdoa .....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.