Berita Terkini

10 makanan yang memperbaiki rambut anda


Mempunyai rambut yang penuh adalah impian setiap lelaki. Akan tetapi, sesetengah lelaki boleh menerima botak mereka.

Walaupun segala rahsia untuk rambut yang sihat belum ditemui, para saintis telah mengenal pasti beberapa nutrien yang berkaitan dengan kesihatan rambut dalam beberapa cara atau yang lain. Termasuk makanan dengan nutrien-nutrien ini dalam diet anda, dan anda akan meningkatkan peluang untuk menjaga rambut anda agar penuh sentiasa.



Foto kredit: healthcaremagic.com
Buah prunBuah prun (prunes)

Selain daripada menjaga usus anda agar berjalan seperti enjin Porsche 911 Carrera S, prun juga boleh membantu meningkatkan rambut anda kerana mereka adalah salah satu daripada sedikit sumber bukan daging yang ada zat besi. Walaupun ia tidak betul-betul jelas bagaimana besi membantu rambut,  adalah diketahui bahawa individu yang kekurangan zat besi boleh mengalami perubahan yang mendalam untuk rambut mereka termasuk keguguran rambut, kekeringan, penipisan, kekakuan, dan perubahan warna.



Kacang pis hijau (Green peas)

Walaupun anda tidak sering melihat kacang pis hijau dilabel sebagai Superfood (makanan hebat), ia mungkin masa yang baik untuk mula menganggap mereka seperti itu. Ianya bukan kerana mereka dipenuhi dengan antioksidan atau mana-mana vitamin atau mineral tertentu. Tidak. Sebaliknya kacang pis hijau sangat seimbang, menawarkan pelbagai vitamin dan mineral dalam jumlah yang munasabah, termasuklah yang penting untuk rambut yang sihat, seperti besi, zink dan vitamin B (kekurangan elemen-elemen ini telah dikaitkan kepada perubahan rambut yang tidak sihat).



Udang

Kita sudah tahu bahawa kita harus menghadkan daging merah kita, tetapi untuk lelaki yang cuba untuk membina otot, mencari pengganti protein boleh menjadi sukar. Bagaimana pula dengan udang? Bukan sahaja krustasia kecil ini lazat, tetapi mereka juga akan membantu anda menjaga rambut anda. Udang adalah sumber terbaik vitamin B12, besi dan zink - vitamin dan mineral utama yang anda perlu dalam perjuangan menentang keguguran rambut.





Oat Steel-cut

Seperti prun, oat dimuatkan dengan lebih serat yang cukup untuk membantu anda mengekalkan kesihatan jantung dan usus, tetapi selain serat, oat juga sesak penuh nutrien penting lain, seperti zink, besi dan asid lemak omega-6. Juga dikenali sebagai asid lemak poli tak tepu (PUFA), asid lemak omega-6 adalah penting untuk kulit normal, pertumbuhan rambut dan pembangunan. Asid lemak Omega-6 juga penting dalam erti kata bahawa mereka mesti diperolehi dari diet.


Foto kredit: coolhealthtips.com
Kacang ginjal (Kidney beans)

Kekacang seperti kacang buah pinggang / ginjal telah lama disebut-sebut untuk sifat yang menyumbang kepada kesihatan rambutnya. Bukan sahaja mereka sumber zat besi dan zink dari bukan daging yang hebat, tetapi juga merupakan sumber protein yang besar. Kajian telah menunjukkan bahawa kekurangan protein yang teruk boleh membawa kepada rambut yang tidak sihat atau kehilangan rambut dan penipisan, lebih khusus. Malah, perubahan pada rambut mereka lebih dianggap sebagai satu cara untuk mengenal pasti malnutrisi protein pada pesakit yang dimasukkan ke hospital semula pada tahun 1970-an.



Walnut
Foto kredit: healthdefine.com
Kacang wal @ walnut sangat mesra-rambut. Bukan sahaja walnut mempunyai asid lemak omega-6 daripada apa-apa makanan yang lain, tetapi mereka juga penuh dengan zink, besi, vitamin B (B1, B6 dan B9), dan banyak protein. Walau bagaimanapun, adalah maklum, walnut juga mengandungi surih kecil selenium, mineral yang diketahui boleh menyebabkan keguguran rambut di kalangan mereka yang kekurangan selenium-atau terlalu banyak dalam sistem mereka.



Biji labu (Pumpkin seeds)

Seperti walnut, biji labu dimuatkan dengan semua nutrien yang rambut anda mahukan, seperti protein, asid lemak omega-6, zink dan besi. Apa yang lebih menarik ialah bahawa biji labu, seperti biji benih yang lain, boleh dengan mudah digabungkan dengan kacang untuk campuran cemilan yang lazat. Hanya tabur bersama beberapa biji labu, biji bunga matahari, walnut, almond, dan kismis ke dalam beg, dan anda mempunyai snek  penyuburan-semula-rambut yang hebat.



Telur

Anda mungkin tidak meneka, tetapi telur akan meletakkan beberapa rambut di dada anda (dan mereka akan membantu mengekalkan rambut di kepala anda juga). Ini kerana telur-telur mengandungi nutrien rambut utama dalam jumlah yang besar. Ini termasuk protein, vitamin B12, zat besi, zink dan asid lemak omega-6. Kekurangan mana-mana ini telah dikaitkan dengan rambut yang tidak sihat. Telur juga kaya dengan sumber Biotin (vitamin B7), yang sering ditetapkan di samping ubat-ubatan lain untuk memerangi rambut gugur.



Hati anak lembu

Tiada siapa yang pernah berkata, pemakanan sihat mudah. Walaupun anda tidak mungkin mempertimbangkan hati anak lembu satu komponen perlu untuk satu diet seimbang yang sihat-rambut, ia sukar untuk mengabaikan bahawa setiap auns hati memberikan anda hampir tiga kali keperluan harian vitamin B12, bersama-sama dengan hidangan enak Biotin , vitamin B, zat besi, zink dan protein - banyak nutrien yang menggalakkan rambut sihat.



Ikan sardin

Bukan sahaja sardin datang sepenuhnya dimuatkan dengan protein, besi, zink, dan banyak jumlah vitamin B12, tetapi sardin juga kaya dengan asid lemak omega-3 dan vitamin D yang penting, kedua-duanya telah dikaitkan dengan mencegah kehilangan rambut pada pesakit kemoterapi. Apabila menyebut rambut yang sihat, sardin adalah teman lelaki terbaik.


[Fox News - 4 September 2011 , Unikversiti]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.