Berita Terkini

5 sebab kenapa sukar konsentrasi waktu kerja

Tidak boleh konsentrasi
Ketika anda sedang membaca buku atau membuat satu tugasan, pernahkah anda terfikir untuk segera menyemak e-mail atau sekadar melihat notifikasi pada Facebook dan Twitter? Waspadalah, kerana semua data yang anda terima melalui e-mail, pesanan segera, dan telefon mobil atau pesanan suara merupakan penyebab umum anda kehilangan konsentrasi ketika bekerja. Terdapat sejumlah penyebab lain yang dapat membuat anda tidak fokus. Berikut adalah beberapa yang biasa terjadi.

1. Informasi yang berlebihan

Kita hidup di dunia di mana teknologi dapat memindahkan data dengan kecepatan lebih dari 1 gigabit per saat. Sayangnya, otak manusia tidak mampu memproses data-data tersebut dengan kecepatan yang sama. Semua gadget, seperti, BlackBerry, iPod, laptop, dan iPad, melemparkan informasi kepada anda sehingga memaksa anda menyelesaikan banyak tugas. Sayangnya, semakin banyak tugas yang anda kerjakan, semakin sedikit kemampuan anda untuk fokus pada satu hal.

Cubalah untuk lebih teratur dalam menguruskan informasi. Akan lebih mudah untuk melakukan tugas-tugas jika informasi anda diorganisasi. Sisihkan juga waktu untuk beristirehat agar boleh kembali segar dan memulihkan diri.

2. Kurang tidur

Kurang tidur menjadi alasan utama mengapa anda selalu merasa terganggu. Kita selalu sibuk pergi dari satu tempat ke tempat lain dan kerana itu kita tidak memenuhi keperluan untuk tidur selama tujuh hingga lapan jam tiap malam. Pada situasi seperti ini, kita akan kehilangan kemampuan untuk fokus pada tugas-tugas kita.

3. Kurang berolahraga

Sangat sedikit dari kita yang sengaja meluangkan waktu agar boleh berolahraga. Padahal, berolahraga secara teratur tidak hanya membantu anda menjaga atau menurunkan berat badan, tetapi juga dapat meningkatkan konsentrasi dan kapasiti memori serta membantu anda untuk tidur nyenyak pada malam hari.

4. Terlalu banyak stres

Stres mempengaruhi pusat kognitif otak. Ketika anda stres, kecemasan akan membuat anda makin sulit untuk konsentrasi. Untuk kurangkan stres, cubalah lakukan meditasi agar anda merasa lebih santai. Belajar bermeditasi juga dapat memperpanjang tempoh anda untuk fokus pada sesuatu dan mengurangi rasa cemas. Dan jika anda seorang Muslim, maka sebaiknya berzikir, mengaji dan solat untuk menghilangkan stres.

5. Kurang kepuasan kerja

Pada saat-saat tertentu, kita akan merasa tidak bahagia dengan pekerjaan kita. Namun, ketidakbahagiaan yang terus-menerus boleh menyebabkan kurang kepuasan kerja sehingga mengakibatkan gangguan total pada pekerjaan anda. Jika sudah begitu, cubalah untuk pergi ke terapi atau mula mencari pekerjaan baru.


Makanan-makanan untuk menambah konsentrasi

1 - Kopi

Kopi telah siap sedia lama kerana kafein boleh meningkatkan kewaspadaan. Berjuta-juta orang di seluruh dunia menikmati secawan kopi setiap pagi kerana mereka percaya bahawa ia bangunkan mereka dan membantu mereka sentiasa berwaspada dan berjaga di tempat kerja. Walau bagaimanapun, kawal penggunaan kopi kepada tiga cawan sehari atau kurang, kerana lebih daripada itu akan menambah risiko penyakit jantung dan ia juga boleh membuat anda tidak selesa.

2 - Ginseng dan Ginkgo Biloba

Ginseng dan Ginkgo Biloba adalah kedua-dua herba China yang paling terkenal yang juga sepatutnya menjadi baik untuk konsentrasi dan fungsi memori / ingatan. Kedua-duanya telah digunakan sejak beribu-ribu tahun di China. Gabungan dua ramuan herba kuno boleh secara mendadak meningkatkan kuasa otak dan mungkin mempunyai aplikasi dalam bidang perubatan, kata saintis. Menurut saintis, gabungan kedua-dua ubat herba ini boleh secara mendadak meningkatkan kuasa otak. Penyelidik juga mencadangkan bahawa herba-herba ini juga mungkin berguna dalam merawat gangguan neurologi.

3 - Ikan

Ikan seperti tuna, salmon, mackerel dan herring sangat baik sumber asid lemak omega-3, yang secara langsung membantu otak dengan meningkatkan aktiviti otak dan menggalakkan berfungsi dengan betul. Makan makanan yang tinggi dengan asid lemak omega-3 dikaitkan dengan demensia yang lebih rendah dan menurunkan risiko strok, dan perlindungan terhadap penyakit degeneratif seperti penyakit Alzheimer. Adalah disyorkan makan dua hidangan ikan ini setiap minggu untuk kesihatan otak dan jantung.

4 - Cranberry

Kajian ke atas haiwan mencadangkan bahawa cranberry mengandungi dos antioksidan yang tinggi yang melindungi otak daripada kerosakan radikal bebas yang boleh menyebabkan kehilangan koordinasi dan ingatan. Kedua-dua kajian antioksidan yang paling meluas - procyanidins dan anthocyanidins - seolah-olah mahir mematikan enzim otak (xanthine oxidase) yang benar-benar merangsang pembentukan radikal bebas oksigen. Penyelidikan awal juga menunjukkan bahawa cranberry boleh mengurangkan kerosakan sel otak yang dikaitkan dengan strok. Hasil kajian menunjukkan bahawa cranberry boleh membantu pemulihan daripada strok, terutamanya dalam peringkat yang paling awal, di mana kerosakan yang paling teruk berlaku.

5 - Kentang manis (keledek)

Ubi keledek yang kaya dengan antioksidan mengandungi dos karbohidrat yang sihat - sumber yang otak gunakan tanpa menyebabkan permintaan yang mendadak gula. Aliran tenaga ini boleh membantu anda kekal fokus selama berjam-jam dan juga akan mengekalkan tahap tenaga anda. Keledek juga kaya dengan beta karotena yang boleh meningkatkan fungsi kognitif. 

6 - Minyak Zaitun

Minyak zaitun juga tinggi dengan kandungan asid lemak omega-3 yang membantu meningkatkan penumpuan dan sokongan sistem keseluruhan dalam banyak cara.

7 - Brahmi

Brahmi (Bacopa monnieri) adalah perubatan herba Ayurveda India yang dikatakan boleh meningkatkan konsentrasi serta menyuburkan otak. Ia digunakan untuk membantu pembelajaran dan ingatan, dan merawat keresahan dan perhatian gangguan defisit-hiperaktif (ADHD).

8 - Daging kambing

Daging kambing mengandungi vitamin B12 dan zat besi. Zat besi adalah penting untuk kesihatan otak, dan kekurangan zat besi boleh membawa kepada prestasi mental yang lemah dan kurang tumpuan.

9 - Oatmeal

Ia merupakan sumber karbohidrat yang sihat. Ia membantu dalam menjaga kestabilan tahap gula dalam darah yang akan memastikan konsentrasi tinggi, manakala tenaga segera akan menjadikan anda bersedia untuk dapat memberi tumpuan.

10 - Bayam

Ia adalah kaya dengan antioksida dan mineral, dan merupakan salah satu tumbuhan daun hijau terbaik yang kaya dengan zat besi yang membantu meningkatkan penumpuan dan mengurangkan risiko penurunan dalam kuasa otak yang berkaitan dengan usia. 


[Diolah dari Lifemojo.com]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.