Berita Terkini

16 penggodam Anonymous ditahan FBI

logo Anonymous
Enam belas orang telah ditangkap di Amerika Syarikat hari ini berkaitan dengan serangan penggodaman oleh kumpulan Anonymous dalam talian, serta seorang di UK dan empat orang di Netherlands, Jabatan Keadilan AS berkata.

Dakwaan yang difailkan minggu lalu di San Jose, California, menamakan 14 orang yang dituduh bersubahat dengan sengaja kerana merosakkan komputer yang dilindungi di PayPal Disember lepas, kerana akaun PayPal WikiLeaks digantung untuk menghalang penyokong dari menderma ke laman pemberi maklumat itu.

Tangkapan dibuat di Alabama, Arizona, California, Colorado, Daerah Columbia, Florida, Massachusetts, Nevada, New Mexico, dan Ohio, kata DOJ. Defendan telah dijangka membuat penampilan awal sepanjang hari di mahkamah persekutuan di kawasan masing-masing.

Dalam dua dakwaan lain yang berasingan, seorang lelaki Sarasota, Florida, telah ditangkap atas tuduhan merosakkan dengan sengaja komputer yang dilindungi kerana didakwa mengakses laman web InfraGard Tampa Bay, rakan FBI, pada bulan Jun. Aduan mengatakan bahawa beliau mengeluarkan arahan tentang bagaimana untuk mengeksploitasi laman web.

Lelaki lain telah ditangkap di Las Cruces, NM, yang didakwa mencuri maklumat perniagaan yang sulit dari komputer pelayan AT & T dan post pada umum pada bulan April.

Anonymous, satu kumpulan penggodam antarabangsa melancarkan beberapa siri serangan ke atas laman web yang berkaitan dengan pertubuhan gereja dikenali Church of Scientology.

Bulan lalu, Anonymous mensabotaj laman web kerajaan Turki sebagai memprotes tindakan kerajaan negara itu menapis internet.

Hacker @ penggodam terutamanya menggunakan serangan DDoS, yang direka untuk melumpuhkan sementara suatu laman web. Untuk berbuat demikian, mereka mendapatkan penyokong untuk menggunakan perisian pada komputer mereka yang menghantar banyak permintaan untuk mengakses laman web yang disasarkan bahawa ia menguasai tapak dengan lalu lintas, berkesan menutupnya. Penggodam ini juga mendakwa telah mengkompromi komputer pelayan untuk mencuri data yang kemudiannya didedahkan kepada orang ramai.

Sebelum ini, terdapat berpuluh-puluh tangkapan di seluruh dunia yang berkaitan dengan siasatan ke atas serangan menggodam oleh Anonymous. Seorang pemuda berusia 16 tahun ditahan akhir tahun lepas di Netherlands kerana serangan DDoS ke atas syarikat pembayaran online yang berhenti membolehkan WikiLeaks untuk menerima derma. Yang diikuti oleh lima tangkapan di UK dan 40 waran geledah yang dijalankan di Amerika Syarikat pada bulan Januari.

Pada bulan Jun, tiga orang telah ditangkap di Sepanyol bagi satu serangan ke atas tapak kerajaan Sepanyol (tapak polis Sepanyol ketika itu diserang kerana membalas dendam), dan 32 orang telah ditangkap di Turki beberapa hari kemudian.

Terdapat juga aktiviti polis yang berkaitan dengan kumpulan penggodam LulzSec, yang dipercayai mengikut Anonymous, dengan siapa mereka telah bergabung dalam serangan di bawah panji-panji AntiSec. Ryan Cleary yang berusia sembilan belas tahun telah ditangkap dan dibebaskan dengan ikat jamin pada bulan Jun selepas didakwa kerana mengambil bahagian dalam serangan ke atas Agensi Jenayah Terancang Serius (Serious Organized Crime Agency) di UK, sasaran AntiSec, dan tapak lain.

Ahli-ahli LulzSec telah menafikan bahawa Cleary adalah anggota kumpulan itu, berkata bahawa dia hanya menjadi tuan rumah satu bilik sembang kumpulan itu pada pelayan Internet Relay Chat (IRC) beliau. Juga, sebuah rumah di Ohio dilaporkan diperiksa pada bulan Jun.

LulzSec pula, telah bertukar sasaran ke atas media mogul Rupert Murdoch, yang terbabit dalam skandal penggodaman-mel-telefon suara yang membawa kepada penutupan tabloid British The News of the World dan menyebabkan penangkapan bekas editor Ribka Brooks.

Penggodam semalam 'redirect' laman utama tabloid The Sun, yang juga dimiliki oleh Murdoch, dengan berita palsu yang mendakwa Murdoch telah meninggal dunia dan membebaskan nombor telefon mana-mana pekerja Murdoch dan apa yang kelihatan alamat e-mel lama dan kata laluan untuk Brooks. Penggodaman itu berlaku selepas bekas wartawan News of the World ditemui mati.

[CNet]





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.