Berita Terkini

10 haiwan yang pakar dalam penyamaran

Amat banyak haiwan yang boleh melakukan penyamaran, terutamanya dalam usaha menyelamatkan diri dan menyerang mangsa. Berikut disenaraikan yang popular, yang boleh lakukan penyamaran yang ketara dan unik.

1 - Ikan Flounder berbunga

Ikan Flounder berbunga menyamar di celah pasir

Flounder berbunga juga dipanggil sebagai Flounder Merak. Seluruh tubuh flounder ini diliputi oleh bintik seperti bunga kebiruan. Flounder Merak mempunyai keupayaan bertukar warna dalam masa 8 saat. Mereka lebih suka merangkak dari berenang dan penyamaran mengikut persekitaran apabila mereka melewati kawasan tertentu.

Adalah dipercayai bahawa flounder menggunakan penglihatan mereka serta hormon untuk menukar warna, kerana mereka menggunakan penglihatan bagi memudahkan pergerakan, mereka akan mengalami masalah dalam perubahan warna jika terdapat masalah dengan penglihatan mereka.


2 - Sotong Mimik (Mimic Octopus)


Sotong Mimik @ Mimic Octopus (Thaumoctopus mimicus), adalah satu spesies sotong kurita yang mempunyai keupayaan untuk menyamar sebagai beberapa haiwan lain. Ia membesar sehingga 60 cm (2 kaki) panjang. Warna tubuh biasanya terdiri daripada jalur atau bintik-bintik coklat dan putih.

Ia tinggal di kawasan laut tropika Asia Tenggara, ia tidak ditemui secara rasmi sehingga tahun 1998, di luar pantai Sulawesi, Indonesia.

Antara haiwan yang boleh ditirunya sebagai penyamaran ialah ular laut, lionfish, ikan leper, brittle stars, ketam gergasi, kerang, ikan pari, flounder (sejenis ikan leper), obor-obor, sea anemone, dan udang mantis. Dan ada kajian yang mengatakan banyak lagi haiwan yang boleh ditirunya.




3 - Goldenrod Crab Spider

Goldenrod Crab Spider

Goldenrod Crab Spider juga dikenali sebagai flower crab spider. Ia dipanggil labah-labah ketam goldenrod kerana anda boleh melihat mereka pada bunga goldenrod semasa musim luruh. Adalah sukar bagi mata manusia untuk membezakan antara labah-labah ini dan bunga. Mereka juga mempunyai kemampuan untuk mengubah warna mengikut kehendak mereka.

Ia mengambil masa hampir 10 hingga 25 hari bagi mereka untuk menukar warna dari putih ke kuning, tetapi sebaliknya akan berlaku pada kira-kira 6 hari. Mereka rahsiakan cecair pigmen kuning pada lapisan sel luar mereka untuk menukar warna.





4 - Sotong Gergasi Pasifik Utara (North Pacific Giant Octopus)

Sotong Gergasi Pasifik Utara

Ia boleh dikatakan sebagai sotong terbesar. Organ-organ utama Sotong Gergasi Pasifik Utara didapati dalam mantelnya. Mereka menggunakan chromatophores yang hadir dalam tisu mereka bagi memudahkan pergerakan atau perubahan warna. Mereka berkembang atau kontrak-pigmen dalam sel mereka semasa menukar warna.


5 - Katak Pokok Pasifik (Pacific Tree Frog)

Katak Pokok Pasifik

Katak Pokok Pasifik mempunyai keupayaan untuk menukar warna dalam tempoh beberapa jam ke beberapa minggu. Katak ini datang dalam pelbagai warna mulai dari hijau, tan, kemerahan, kelabu, coklat, dan sebagainya, tetapi majoriti daripada mereka akan mempunyai warna hijau atau coklat dengan perut pucat atau putih.

Mereka boleh berubah warna dari coklat ke hijau, ringan kepada warna gelap, peralihan daripada tanda-tanda yang mempunyai corak warna yang tulen, dan sebagainya. Mereka berubah warna bukan kerana perubahan dalam persekitaran, tetapi disebabkan oleh perubahan dalam kecerahan di latar belakang.


6 - Phylliidae

Phylliidae

Mereka juga dipanggil sebagai 'daun berjalan' kerana keupayaan mereka melakukan penyamaran seperti daun. Mereka ini adalah satu kumpulan serangga daun. Apabila mereka menukar warna, amat mustahil untuk membezakan mereka dari daun yang sebenar. Apabila serangga ini berjalan kaki, mereka goyang ke depan dan ke belakang memberi kesan seperti daun yang ditiup oleh angin.





7 - Burung Tawny Frogmouth

Burung Tawny Frogmouth

Tawny Frogmouth adalah sejenis burung yang ditemui di tanah besar Australia, ia juga dipanggil sebagai Mopoke atau Morepork. Burung ini menghabiskan waktu siang mereka pada tunggul kayu mati atau ranting pokok dan memburu pada waktu malam.

Mereka akan duduk diam dan kelihatan sangat serupa dengan kulit pokok, maka sangat sukar untuk membezakan Tawny Frogmouth dari kulit pokok, mata mereka akan ditutup dan paruhnya akan menunjuk lurus.





8 - Kuda Laut

Kuda Laut menyamar

Terdapat hampir 50 spesis kuda laut dan hampir semua daripada mereka mempunyai keupayaan untuk penyamaran. Kuda laut bertukar menjadi corak coklat dan kelabu yang keruh apabila mereka berhampiran terumbu karang, padang rumput yang berumput, dan dirian bakau. Kuda laut melakukan penyamaran semasa berkasih-kasihan dan juga apabila menyerang hendap mangsanya.


9 - Serangga Batang (Stick Insect)


Serangga Batang ini dipanggil dengan pelbagai nama seperti Phasmida atau tongkat berjalan (walking stick) atau stick-bugs. Jika mereka statik atau berdiam, anda mungkin akan ingatkannya adalah satu ranting kayu. Serangga ini mempunyai keupayaan untuk menyerupai tumbuh-tumbuhan atau urat daun atau tubercles seperti kulit pokok. Mereka menyamar untuk menyelamatkan diri daripada pemangsa mereka.





10 - Sumpah-sumpah (Chameleon)

Sumpah-sumpah

Dan yang paling popular dan handal dalam penyamaran sudah tentunya Sumpah-sumpah. Ia boleh melakukan penyamaran dan bertukar warna dalam masa yang singkat sahaja.

Sumpah-sumpah (keluarga Chamaeleonidae) adalah klad cicak yang tersendiri dan sangat khusus. Mereka dibezakan oleh kaki seperti burung nuri, mata secara berasingan mudah alih dan stereoskopik mereka, lidah yang sangat panjang, boleh ubahsuai, gaya berjalan bergoyang mereka, memiliki banyak ekor yang boleh mencengkam, tanduk berbentuk tersendiri di kepala, dan keupayaan sesetengah pihak untuk menukar warna.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (53) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (333) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.