Berita Terkini

10 Kenderaan termahal tentera Amerika Syarikat

1. Northrop Grumman B-2 Spirit

Kenderaan termahal tentera Amerika Syarikat


Northrop Grumman B-2 Spirit, yang lebih dikenali sebagai Stealth Bomber, boleh melancarkan senjata konvensional dan nuklear terhadap garis musuh yang paling ketat dilindungi di bumi kerana kemampuannya untuk mengelakkan pengesanan radar.

Kos program-2 B ini pada tahun 1997 adalah USD$737 juta, atau lebih dari USD$1 bilion pada masa sekarang. Digabungkan dengan kos perolehan, kos B-2 Spirit adalah lebih dari USD$2 bilion. Pesawat ini pertama kali digunakan semasa Perang Kosovo pada tahun 1999, dan telah digunakan dengan berjaya di Iraq dan Afghanistan juga. Mereka juga telah digunakan ketika pemberontakan 2011 di Libya, menurut BBC.

Tidak ada negara lain di bumi ini memiliki bajet pertahanan lebih besar dari Amerika Syarikat. Menurut Jabatan Pertahanan, bajet asasnya untuk tahun fiskal 2010 adalah lebih dari USD$500 bilion, dengan yang lain USD$130 bilion untuk memerangi keganasan dan USD$33 bilion pada pengeluaran tambahan di atasnya. Dan itu belum lagi campur dengan 'Homeland Security' atau penyelenggaraan senjata nuklear.

Banyak wang ini dihabiskan pada pesawat udara, kereta kebal dan kapal, yang semuanya paling tinggi dalam barisan dan merupakan kemajuan termaju dalam teknologi ketenteraan. Dengan kata lain, mereka menghabiskan banyak wang.



2. Bell-Boeing V-22 Osprey

Kenderaan termahal tentera Amerika Syarikat


Bell-Boeing V-22 Osprey adalah pesawat serbaguna dengan kemampuan berlepas dan mendarat secara vertikal (menegak) serupa dengan helikopter. Namun, jauh lebih cepat daripada helikopter biasa dan ia dapat terbang dengan kelajuan setinggi kapal terbang turboprop konvensional.

Ia pertama kali digunakan untuk pertempuran tahun 2007 di Iraq, dan Kor Marin berniat untuk menggunakannya di Afghanistan pada akhir tahun 2011. Namun, Osprey diganggu oleh beberapa siri kemalangan ketika dalam fasa rekabentuk dan tahap ujian antara tahun 1991 dan 2000, dan semasa tempoh itu, pesawat tersebut terlibat dalam beberapa kemalangan yang menyebabkan kematian tiga puluh orang.

Sejak tahun 2008, program Osprey melibatkan kos USD$27 bilion dan pada 2010, setiap unit melibatkan kos USD$67 juta.



3. USS George H.W. Bush (CVN-77)

Kenderaan termahal tentera Amerika Syarikat


Dinamakan sempena veteran Perang Dunia Kedua dan juga bekas Presiden Amerika Syarikat, George H.W. Bush, USS George H.W. Bush (CVN-77) adalah 'supercarrier' Nimitz terakhir yang akan dihasilkan untuk US Navy. Ianya ditugaskan pada tahun 2001 dan dibina oleh Northrop Grumman dengan bayaran sebanyak USD$6.2 bilion.

Kapal pembawa jet pejuang ini siap pada tahun 2009, dan berlabuh di Virginia. Pada hampir 1,100 meter panjangnya, ia adalah salah satu kapal perang terpanjang di dunia. Kelajuan tertingginya adalah lebih dari 30 knot, yang mencapainya dengan bantuan dua 'onboard' reaktor nuklear. Sumber kuasa ini mampu membuat kapal ini berjalan selama lebih dari dua puluh tahun tanpa perlu mengisi bahan bakar.



4. Lockheed Martin F-35 Lightning II

Kenderaan termahal tentera Amerika Syarikat


F-35 Lightning II dibangunkan sebagai sebahagian daripada program bersama antara AS, UK dan sekutu yang lain yang dikenali sebagai program 'Joint Strike Fighter'. Ia dibangunkan untuk digunakan dalam misi udara, tanah dan pengintipan, ia mempunyai lebar sayap 35 meter dan panjang lebih dari 51 kaki. Kapasiti bahan bakar dalamannya adalah lebih dari 18,000 paun dan boleh mencapai kelajuan 1,200 batu per jam.

F-35 Lightning II dilengkapi dengan meriam Gatling 4-laras dan lapan jenis peluru berpandu, dan jika yang lain gagal, ia juga mempunyai bom nuklear B61. Kos untuk satu pesawat adalah USD$122 juta. AS merancang untuk membeli lebih dari 2,000 unit, dengan bayaran sebanyak USD$323 bilion. Ketika perjanjian ini dipotong pada tahun 2001, ia membuat Lockheed Martin sebagai penerima kontrak ketenteraan terbesar dalam sejarah.



5. McDonnell Douglas F/A-18 Hornet



F/A-18 Hornet diperkenalkan oleh McDonnell Douglas dan dihasilkan oleh Boeing, yang memperolehi syarikat itu pada tahun 1997. Setelah melakukan penerbangan sulungnya pada tahun 1978, ia diperkenalkan pada tahun 1983 dan sejak saat itu, telah digunakan dalam pelbagai kapasiti. Ia digunakan dalam Operasi 'Desert Storm', dan ia adalah pesawat pilihan dari Blue Angels, US Navy's Flight Demonstration Squadron. Fungsi utamanya adalah pengintipan dan sokongan udara.

Hornet boleh mencapai kelajuan maksimum 1,190 batu per jam, dan boleh naik ke 50,000 kaki dalam satu minit. Di luar AS, pesawat pejuang ini digunakan oleh angkatan bersenjata negara-negara seperti Australia, Kanada dan Switzerland, dan telah muncul dalam filem sains fiksyen tahun 1996 iaitu Independence Day sebagai pesawat yang digunakan untuk mengalahkan ancaman makhluk asing. Satu laporan tahun 2006 oleh Tentera Laut AS menganggarkan bahawa kos satu unit adalah USD$57 juta.




6. Boeing EA-18G Growler



Boeing EA-18G Growler adalah jet pejuang digunakan untuk peperangan elektronik. Ia boleh mengganggu radar dan sistem komunikasi musuh dengan radiasi elektromagnetik dan senjata arahan-tenaga. Kerana kegunaannya sebagai pejuang peperangan elektronik, ia tidak membawa senjata, tapi hanya membawa peluru berpandu untuk pertahanan diri.

Growler adalah versi modifikasi dari F/A-18F Super Hornet, dan ia relatif baru, dikeluarkan pada tahun 2007 dan hanya mula beroperasi pada bulan September 2009. Pesawat ini memiliki lebar sayap lebih dari 44 meter dan panjang lebih dari 60 kaki. Menurut Tentera Laut Amerika Syarikat, harganya USD$67 juta untuk menghasilkan satu unit.




7. Expeditionary Fighting Vehicle



Dibangunkan untuk Kor Marin AS, ia dilepaskan ke laut dan mengangkut penuh skuad senapang laut ke pantai, kemudian beroperasi di darat dengan kemampuan penuh sebagai kereta kebal.

Expeditionary Fighting Vehicle dibuat oleh General Dynamics, dan kos untuk setiap unit adalah lebih dari USD$22 juta. Hingga saat ini, program yang diharapkan akan selesai pada tahun 2015, mempunyai kos projek sebanyak USD$15 bilion, USD$3 bilion yang telah dibelanjakan. Suruhanjaya Bowles-Simpson telah mengesyorkan bahawa program tersebut dibatalkan, dan Menteri Pertahanan Gates mengatakan pada bulan Januari 2011 bahawa dia percaya program tersebut harus diakhiri.




8. Grumman E-2D Advanced Hawkeye



E-2 Hawkeye adalah pesawat amaran awal kembali pada tahun 1960-an. Ia telah diupgrade ke model E-2B dan E-2C apabila pembaharuan dibuat untuk radar dan kemampuan komunikasi, tetapi model yang paling terkini, E-2D Advanced Hawkeye, adalah yang paling canggih. Ia menampilkan sistem radar baru yang tiga kali ganda kemampuan untuk memantau wilayah.

Advanced E-2D Hawkeye, yang membuat penerbangan pertama pada tahun 2007, bernilai USD$232 juta untuk menghasilkannya. Ia menampilkan suite avionik baru, lengkap dengan kemampuan komunikasi satelit, dan kemampuan untuk mengisi bahan bakar udara. Menurut Northrup Grumman, pesawat ini mulai dibuat penghantaran kepada Tentera Laut Amerika Syarikat pada tahun 2010.




9. Boeing C-17 Globemaster III



C17A Globemaster III adalah sebuah pesawat pengangkut tentera beroperasi sejak tahun 1993. Pesawat ini, yang boleh menjatuhkan lebih dari 100 askar terjun payung ke zon perang pada satu masa, telah digunakan untuk memindahkan pasukan ke Iraq dan Afghanistan, dan juga telah digunakan untuk memberikan bantuan kemanusiaan dan melakukan evakuasi perubatan.

Harga untuk satu unit adalah USD$191 juta. McDonnell Douglas membangunkannya semasa tahun 1980 untuk pengangkutan strategik dan taktikal, dan ia digunakan oleh tentera dari UK dan Kanada, serta oleh NATO. Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan India juga bercadang untuk menggunakan pesawat ini.



10. Lockheed Martin F-22 Raptor



Menurut pengilang, Lockheed Martin, F-22 Raptor adalah pesawat pejuang terbaik di bumi. Walaupun ianya mungkin nampak sama saja seperti mengatakan anak anda adalah cemerlang, tetapi melihat kemampuan pesawat benar-benar layak dengan kenyataan pengilang. Jet ini dapat memecahkan rintangan suara, boleh mengelakkan pengesanan oleh radar dan boleh menembak jatuh peluru berpandu kapal perang.

Dokumen bajet Tentera Udara menganggarkan bahawa satu unit bernilai USD$150 juta, dengan kos program keseluruhan sebanyak USD$65 bilion. Harga yang tinggi membuatkan Jabatan Pertahanan meminta program ini dihentikan pada tahun 2009. Senat memilih untuk mengakhirinya pada bulan Julai tahun itu, dan ketika draf undang-undang dasar ketenteraan ditandatangani menjadi undang-undang tiga bulan kemudian, dana untuk pengeluaran lebih banyak lagi F-22 telah dipotong.





Ini sebenarnya belum dicampur lagi dengan kenderaan-kenderaan yang menjadi rahsia kerajaan Amerika Syarikat, iaitu piring terbang UFO .......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.