Berita Terkini

Pelajaran-pelajaran yang Itali dapat dari wabak COVID-19 mungkin dapat membantu seluruh dunia

Pelajaran-pelajaran yang Itali dapat dari wabak COVID-19
Buat kali pertama sejak jangkitan coronavirus meletus di bandar kecil Lodi, Lombardy, wilayah Itali utara yang menjadi pusat wabak Eropah, penampakan yang luar biasa telah muncul di hospital di sana; iaitu 'beberapa katil kosong'.

"Kesilapan terbesar yang kami buat ialah memasukkan pesakit yang dijangkiti COVID-19 ke hospital-hospital di seluruh rantau ini," kata Carlo Borghetti, naib presiden Lombardy, kawasan ekonomi penting dengan penduduk seramai 10 juta.

"Kita sepatutnya segera menyediakan struktur berasingan yang ekslusif untuk orang-orang yang sakit dengan coronavirus. Saya mengesyorkan seluruh dunia melakukan ini, untuk tidak menghantar pesakit COVID ke kemudahan penjagaan kesihatan yang masih tidak dijangkiti."

Seperti melontarkan mancis ke dalam jerami

Bandar-bandar Itali di kawasan lain sudah melakukan ini, serta hospital lapangan di Milan dan Bergamo, Lombardy, yang hampir lengkap.

Walau bagaimanapun, virus itu bukan sahaja merebak ke hospital yang "bersih" - iaitu bebas jangkitan - dengan membawa masuk pesakit positif. Pada awal bulan Mac, oleh kerana jumlah yang dijangkiti dua kali ganda setiap hari, pihak berkuasa membenarkan hospital yang kebanjiran untuk memindahkan mereka yang diuji positif tetapi tidak sakit ke fasiliti bantuan untuk orang-orang tua.

"Ia seperti melontarkan mancis yang menyala ke dalam jerami," kata Borghetti, yang lantang bersuara menentang arahan tersebut pada masa itu. "Sesetengah fasiliti enggan mengambil pesakit yang positif. Bagi mereka yang melakukan (mengambil mereka), ia amat memudaratkan."

Bersama dengan kesilapan tragis meletakkan orang-orang yang dijangkiti di bawah bumbung yang sama dengan kelompok yang paling mudah terjejas, Borghetti dan lain-lain menunjukkan faktor struktur yang lebih mendalam yang mempercepatkan wabak di Itali utara; iaitu sistem penjagaan kesihatan yang sangat berpusat dengan hospital-hospital besar sebagai tumpuan.

Di bawah keadaan biasa, hospital besar ini sangat berkesan, dengan pelbagai kepakaran di bawah satu bumbung. Tetapi sebagai tempat pergi ke perkhidmatan kesihatan, mereka bertindak sebagai konduktor jangkitan.

Kesalahan Polisi Pengujian

Ahli epidemiologi menganggarkan jumlah sebenar yang dijangkiti di Itali, kini secara rasmi lebih dari 110,000, mungkin sekurang-kurangnya 10 kali bilangan itu. Kawasan-kawasan yang terkena di Itali memulakan ujian yang mengejutkan orang-orang tanpa gejala pada minggu terakhir bulan Februari, sejurus selepas Pesakit Pertama ditemui pada 21 Februari. Seminggu kemudian, mereka mula mematuhi permintaan kerajaan untuk menghadkan ujian hanya untuk kes simtomatik .

"Polisi pengujian itu salah," kata Guido Marinoni, presiden Persatuan Perubatan Bergamo, kota yang paling parah. "Kita sepatutnya membuat ujian lanjutan untuk saudara-mara orang positif dan kenalan saudara-saudaranya sekurang-kurangnya."

"Ramai yang mati di rumah dengan coronavirus yang tidak didiagnosis yang memburukkan komplikasi jantung dan paru-paru," kata saintis Luca Foresti, Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Perubatan Santagostino, klinik pesakit luar terbesar di Itali. Foresti telah menjalankan kajian mengenai kadar kematian di empat bandar di Itali utara: Nembro, Pesaro, Cernusco sul Naviglio dan Bergamo.

"Satu lagi faktor ialah orang yang berpenyakit lain, di bawah keadaan normal, akan memanggil ambulans dan dibawa ke keadaan kecemasan. Tetapi dengan hospital-hospital yang kebanjiran, tiada ambulans" atau katil hospital disediakan, kata Foresti.

Dia menganggarkan 90 peratus kematian tambahan di Itali utara setakat ini tahun ini adalah dari coronavirus dan hanya 10 peratus disebabkan oleh penyakit yang tidak berkaitan.

Teori mengenai penyebaran yang tidak kukuh

Pada minggu-minggu awal selepas virus itu berlalu di sini, ramai yang berteori tentang apa yang di sebalik kadar kematian maut Itali yang tinggi (kematian setiap jangkitan yang disahkan), penjelasan global pada 10 peratus yang mengejutkan.

Di antara penjelasannya adalah populasi usia negara itu dan kecenderungan budaya untuk bersosialisasi dalam kelompok, sering lintas generasi, serta menunjukkan kasih sayang melalui sentuhan - dibandingkan dengan Asia, di mana mengenakan topeng dan menjaga jarak adalah hal yang umum bahkan pada masa non-pandemi.

Tetapi para ahli mengatakan faktor-faktor ini kemungkinan memberi kesan yang kecil.

"Nasib adalah penentu utama penularan [pada awalnya]," kata Matteo Villa, seorang peneliti di Institut Italia untuk Studi Politik Internasional. "Virus dapat dikenalkan kepada seseorang yang memiliki sedikit kontak dengan orang lain, atau dengan penyebar super," yang merupakan kes Pesakit Pertama Itali.

Walau bagaimanapun, setelah mulai merebak, ia mengikuti corak eksponensial yang sama.

Pengambilan terbesar dari Itali, kata para pakar, adalah bahawa apa yang terjadi di sini dapat terjadi di mana saja.

[CBC]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (65) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (248) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.