Kisah ini memberitakan kepada kita tentang saat-saat terakhir kehidupan bapa kita Nabi Adam a.s dan keadaannya pada saat sakaratul maut. Para Malaikat memandikannya, memberinya wangi-wangian, mengkafaninya, menggali kuburnya, menshalatkannya, menguburkannya dan menimbunnya dengan tanah. Mereka melakukan itu untuk memberikan pengajaran kepada anak cucu selepas itu, tentang bagaimana cara menangani orang mati.
Nash Hadits
Dari Uttiy ibnu Dhamurah As-Sa'di berkata, "Aku melihat seorang Syeikh di Madinah sedang berbicara. Lalu aku bertanya tentangnya." Mereka menjawab, "Itu adalah Ubay bin Ka'ab." Ubay berkata, "Ketika maut datang menjemput Adam, dia berkata kepada anak-anaknya, "Wahai anak-anakku, aku ingin makan buah Syurga." Lalu anak-anaknya pergi mencari untuknya. Mereka disambut oleh para Malaikat yang telah membawa kafan Adam dan wewangiannya. Mereka juga membawa kapak, penyodok dan cangkul.
Para Malaikat bertanya, "Wahai anak-anak Adam, apa yang kalian cari? Atau apa yang kalian mahu? Dan ke mana kalian pergi?" Mereka menjawab, "Bapa kami sakit, dia ingin makan buah dari Syurga." Para Malaikat menjawab, "Pulanglah, kerana ketetapan untuk bapa kalian telah tiba."
Lalu para Malaikat datang. Hawa melihat dan mengenali mereka, maka dia berlindung kepada Adam. Adam berkata kepada Hawa, "Jauhkanlah diri dariku. Aku pernah melakukan kesalahan keranamu. Biarkan aku dengan Malaikat Tuhanku Tabaraka wa Taala." Lalu para Malaikat mencabut nyawanya, memandikannya, mengkafaninya, memberinya wewangian, menyiapkan kuburnya dengan membuat liang lahat di kuburnya, menshalatinya. Mereka masuk ke kuburnya dan meletakkan Adam di dalamnya, lalu mereka meletakkan bata di atasnya. Kemudian mereka keluar dari kubur, mereka menimbunnya dengan batu. Lalu mereka berkata, "Wahai Bani Adam, ini adalah sunnah kalian."
Takhrij Hadits
Hadits ini diriwayatkan oleh Abdullah ibnu Imam Ahmad dalam Zawaidul Musnad, 5/136.
Ibnu Katsir setelah menyebutkan hadits ini berkata, "Sanadnya shahih kepadanya." (Yakni kepada Ubay ibnu Ka'ab). [Al-Bidayah wan Nihayah, 1/98]
Al-Haitsami berkata, "Diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad. Rawi-rawinya adalah rawi-rawi hadits shahih, kecuali Uttiy ibnu Dhamurah. Dia adalah rawi tsiqah." [Majmauz Zawaid, 8/199]
Hadits ini walaupun Mauquf (sanadnya tidak sampai pada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam), hanya pada Ubay ibnu Ka'ab, tetapi mempunyai kekuatan hadits Marfu', kerana perkara seperti ini tidak membuka peluang bagi akal untuk mengakalinya.
Penjelasan Hadits
Hadits ini menceritakan tentang bapa kita, Adam a.s ketika maut datang menjemputnya, Adam rindukan buah Syurga. Ini menunjukkan betapa cinta Adam kepada Syurga dan kerinduannya untuk kembali kepadanya. Bagaimana dia tidak rindu Syurga, sedangkan dia pernah tinggal di dalamnya, merasakan kenikmatan dan keenakannya untuk beberapa waktu.
Boleh jadi keinginan Adam a.s untuk makan buah Syurga merupakan tanda dekatnya ajal. Sebahagian hadits menyatakan bahawa Adam mengetahui hitungan tahun-tahun umurnya. Dia menghitung umurnya yang telah berlalu. Nampaknya dia mengetahui bahawa tahun-tahun umurnya telah habis. Perpindahannya ke alam Akhirat telah dekat. Dan tanpa ragu, Adam mengetahui bahawa anak-anaknya tidak mungkin memenuhi permintaannya. Mana mungkin mereka boleh menembus Syurga lalu memetik buahnya. Anak-anak Adam juga menyedari hal itu. Akan tetapi, kerana rasa ingin berbakti mereka kepada bapa mereka, maka itulah yang mendorong mereka untuk berangkat mencari.
Belum jauh anak-anak Adam meninggalkan bapanya, mereka telah dihadang oleh beberapa Malaikat yang menjelma dalam wujud orang lelaki. Mereka telah membawa perlengkapan untuk menyiapkan orang mati.
Para Malaikat memperagakan apa yang dilakukan oleh kaum muslimin terhadap jenazah seperti pada hari ini. Mereka membawa kafan, wewangian, juga membawa kapak, cangkul, dan penyodok yang lazim diperlukan untuk menggali kubur.
Ketika anak-anak Adam menyampaikan tujuan mereka dan apa yang mereka cari, para Malaikat meminta mereka untuk pulang kepada bapa mereka, kerana bapa mereka telah habis umurnya dan ditetapkan ajalnya.
Ketika para Malaikat maut datang kepada Adam, Hawa mengenalinya sehingga dia berlindung kepada Adam. Sepertinya Hawa hendak memujuk Adam agar memilih hidup di dunia, kerana para Rasul tidak diambil nyawanya sebelum mereka diberi pilihan (antara kehidupan dunia dan Akhirat) sebagaimana yang disampaikan oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam kepada kita. Adam tidak mempedulikan dan mengherdiknya dengan berkata, "Jauhkanlah diri dariku, kerana aku pernah melakukan dosa keranamu." Adam mengisyaratkan rayuan Hawa untuk makan pohon yang dilarang semasa keduanya berada di Syurga.
Para Malaikat mengambil ruh Adam. Mereka sendirilah yang mengurusi jenazahnya dan menguburkannya, sementara anak-anak Adam melihat mereka. Para Malaikat itu memandikannya, mengkafaninya, memberinya wangi-wangian, menggali kuburnya, membuat liang lahat, menshalatinya, masuk ke kuburnya, meletakkannya di dalamnya, lalu mereka menutupnya dengan bata. Kemudian mereka keluar dari kubur dan menimbunkan tanah kepadanya. Para Malaikat mengajarkan semua itu kepada anak-anak Adam. Mereka berkata, "Wahai Bani Adam, ini adalah sunnah kalian." Yakni, cara yang Allah pilih untuk kalian dalam hal mengurusi mayat kalian.
Cara ini adalah syariat umum yang berlaku untuk seluruh Rasul dan semua orang beriman di bumi ini, mulai sejak saat itu sampai sekarang. Dan cara apa pun yang menyelisihinya bererti menyimpang dari petunjuk Allah, yang besar kecilnya tergantung pada kadar penyimpangannya. Barang siapa melihat panduan kaum muslimin dalam urusan jenazah yang diajarkan oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, maka dia pasti melihat kesamaan antara hal itu dengan perlakuan para Malaikat kepada Adam.
Sepanjang sejarah, petunjuk ini telah banyak diselisihi oleh sebahagian besar umat manusia. Ada yang membakar orang mati. Ada yang membangun bangunan-bangunan megah, seperti piramid, untuk mengubur orang mati dengan meletakkan makanan, minuman, mutiara dan perhiasan bersamanya. Ada yang meletakkan mayat di kotak batu atau kayu. Semua itu menuntut biaya yang mahal dan hanya membuang tenaga untuk sesuatu yang tidak berguna. Dan yang paling utama, semua itu telah menyelisihi petunjuk yang Allah syariatkan kepada mayat Bani Adam.
[Sumber dari kitab Shahih al-Qisas an-Nabawiy - Syeikh Dr. Umar Sulaiman Al-Asyqar]